új szabályok

2021.01.10. 14:35

Tönkrement az ajándék? Még nincs veszve minden!

A drágább ajándékok jótállási ideje hosszabb lett, visszaváltásuké azonban továbbra sem változott.

Fotó: illusztráció / Shutterstock

Ha a karácsonyi meglepetés láttán szeretteink mosolya nem tűnt túl őszintének, a blokknak vehetjük hasznát, ha pedig használat közben romlik el az ajándék, a jótállási jegy segíthet a megoldásban. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a napokban közölte:

az év elejétől új szabályok erősítik a fogyasztók jogait a termék árához igazodó, akár kétszer-háromszor hosszabb jótállással, egyértelmű javítási és cserehatár­időkkel, az elektronikus jót­állási jegy bevezetésével.

A Napló a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalt kereste meg azzal kapcsolatban: mit tehetünk, ha a kabát szűk, a karikagyűrű bő, vagy netán a pamutzokni jóval színesebb a kelleténél. A hivatal figyelmeztetett: amennyiben azt tapasztaljuk, hogy a megvásárolt termék nem felel meg a hirdetésben, termékleírásban foglalt tulajdonságoknak, személyes és internetes vásárlásnál is közvetlenül a kereskedőnek jelezhetjük panaszunkat, akinek harminc napon belül írásban válaszolnia kell. – Ha a külföldről rendelt ajándékkal kapcsolatban merül fel probléma, a postázás költsége meghaladhatja akár a termék árát is – tudtuk meg.

Egyszerűbben, gyorsabban

Ezentúl akár e-mailben vagy applikáción keresztül is intézkedhetünk eszközeink jótállásával kapcsolatban, és többé nem lehet feltétel a gyári csomagolás megléte sem. Erről nemrég Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár tájékoztatott, aki elmondta azt is, hogy a január elsejétől megvásárolt, 10 ezer és 100 ezer forint közötti árucikkekre a továbbiakban is egy, a 100 ezer forintnál drágábbakra azonban már két, a 250 ezer forint fölöttiekre pedig három évig érvényesíthető a jótállási igény.

„A változtatás fenntarthatósági célokat is szolgál, hiszen tartósabb termékek előállítására ösztönöz, így csökkenhet az elektronikai és egyéb hulladékok mennyisége”

– magyarázta a szakember. A minisztériumi tájékoztatás kitér arra is, hogy egyes termékek szervizelése eddig akár 70-100 napig is elhúzódhatott. – A rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés megóvja a vevőket a tartós várakoztatástól – fogalmazott az államtitkár.

A közlemény szerint visszatérő probléma volt mostanáig, hogy a termék az elhúzódó vagy többszöri javítás miatt futott ki a jótállási időből. A jótállási idő meghosszabbodott azzal az idővel, amíg a vásárló a szervizelés miatt nem tudja használni készülékét. A jótállási idő csak az­után folytatódik, hogy a vevőt értesítették a hiba kijavításáról, és a termék ismét működőképes.

A jövő évtől az eladó elektronikus úton is átadhatja a jótállási jegyet; e-mailben, letölthető dokumentumként, applikáción keresztül vagy akár a kereskedő honlapján regisztrált felhasználói fiókba küldve. A vásárlónak az okmányt legkésőbb a termék átvételét vagy üzembe helyezését követő napon meg kell kapnia.

„Az új lehetőség egyszerűsíti az adminisztrációt, csökkenti a cégek nyomtatási és anyagköltségeit, az elektronikusan átadott számla egyben jótállási jegy is lehet, ha a tartalma mindenben megfelel a vonatkozó előírásoknak”

– írják.

Nem kell kifogás

Kérdésünkre a megyei kormányhivatal sajtóirodája úgy fogalmazott: online vásárlásnál 14 napon belül elállási jog illeti meg a fogyasztót, ami azt jelenti, hogy indokolás nélkül visszaküldhetjük a terméket akkor is, ha már kicsomagoltuk. Hozzáfűzték: a postázás költsége ebben az esetben a vásárlót terheli, míg a kereskedőnek a vételárat és a szállítási díjat a termék visszajuttatását követő 14 napon belül, a fizetéssel azonos módon kell visszatérítenie. – Ez a jog nem korlátlan: kivételt képez a CD, a DVD, a szoftver, a gyorsan romló élelmiszer vagy egyedi igényre elkészített ajándék is – jegyezték meg. Megtudtuk azt is, hogy az akciósan vásárolt termékekkel kapcsolatos garanciák megegyeznek a más időszakban vásárolt termékek garanciáival.

A hivatal végül – felkészítve a pórul járt vásárlót az ügylet lehető legszerencsétlenebb kimenetelére is – felhívja a figyelmet:

ha nem sikerül megegyezni, a kormányhivatalhoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történt online vásárlás után pedig az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatunk segítségért.

SZD

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában