Körkép

2021.11.20. 11:43

Elszálltak-e Debrecenben a használtautó-árak? – Helyi kereskedőket kérdeztünk a témában

A tapasztalatok szerint a benzines autó a sláger, külföldi beszerzésük viszont megnehezedett.

2020.12.02. Sturcz auto használtautó kereskedés Székesfehérváron. Nagy Norbert. Fejér Megyei Hírlap.

Fotó: illusztráció / MW-archív

Megélénkült a használt autók iránti kereslet Magyarországon, a jelenség pedig áremelkedést eredményezett; ezt hangsúlyozza több, a témában készített friss felmérés is. A Das WeltAuto Datahouse-adatokon alapuló, október második felében kiadott közleménye szerint bizonyos modellekért akár 15 százalékkal is többet kellett fizetni októberben, mint az év elején. Egy beszédes adat, ami jól illusztrálja a piac változásait: az egyre emelkedő igények miatt 9 hónap alatt 616 564 gépkocsi cserélt gazdát Magyarországon. Ez a növekedés 2020 első 9 hónapjához képest 4,5 százalékos. Mint az a közleményről szóló MTI-híradásban olvasható, az országos hálózattal rendelkező használtautó-kereskedő cég várakozásai szerint a használt járművek iránti kereslet az év végéig sem torpan meg, ugyanis az értékesítésekre jelentős hatással bír az újautó-piacon tapasztalható trend: a gyártás és a kiszállítás jelentősen lelassult a világ összes márkáját érintő csiphiány miatt, amely becslések szerint leghamarabb 2022-re, rosszabb esetben 2024-re szűnhet meg.

A JóAutók.hu november elején megjelent, ugyancsak a Datahouse adatain alapuló közleménye is a csiphiánnyal köti össze a jelenséget: azt írták, a hiány hatására októberben 6,2 százalékkal több, 12 040 használt személyautót regisztráltak az országban a tavalyi, hasonló időszakban tapasztalt szinthez képest.

Kíváncsiak voltunk, Debrecenben mik a helyi tapasztalatok, begyűrűzött-e a városba az áremelkedés, valamint gyorsabban cserélődnek-e a járművek az egyes telepeken. Kérdéseinkre három kereskedő válaszolt, az általuk elmondottakból felemás, de beszédes összkép rajzolódik ki.

A covid is diktálhat

– Az utóbbi időben valóban tapasztalható, hogy a jó állapotú, főleg magyarországi, keveset futott autók ára ténylegesen felfelé megy. Hogy ez mennyire köszönhető a csiphiánynak, abban nem vagyok biztos – mondta el érdeklődésünkre Sándor Lajos, a Your Car Kft. ügyvezetője, hozzátéve, egy-két kivételtől eltekintve nekik azért nincsenek annyira fiatal autóik, melyeket adott esetben új autó helyett választanának a vásárlók. – Nem gondolnám, hogy a csiphiány a 10 éves kocsikra is hatással lenne.

„Évek óta általános tapasztalat, hogy a jó állapotú, főleg a benzines autókból hiány van, és azokat könnyen elviszik, és ezért magasabb áron is lehet őket eladni.”

Egy 8-10-12 éves Suzuki SX4-es ára például most határozottan magasabb, mint mondjuk 5 évvel ezelőtt volt, amikor még az a kocsi csak mondjuk 7 éves volt – mutatott rá Sándor Lajos.

A Böszörményi úti kereskedésben nyáron és az ősz elején viszonylag élénk volt a kereslet, de kérdéses, hogy ez a koronavírus-járvány erősödésével a továbbiakban mennyire tart ki; az ügyvezető szerint a pandémia negatív hatású lesz.

Tapasztalataik szerint egyébként a benzines modelleket keresik inkább a vásárlók. Sándor Lajos elmondta, ez már 5-6 éve tapasztalható tendencia, és azt is kifejtette, miért van ez így. – A dízeleknél egy idő után előjönnek azok a betegségek, amiktől rettegnek az emberek: kettős tömegű lendkerék, porlasztók, egyebek – szögezte le az ügyvezető, aki szerint a benzinesek közül is inkább a hagyományos négyhengeres, szívómotorral szerelt autókat szeretik jobban az emberek. Az ügyvezető egyúttal rámutatott: ha ezek az autók elfogynak, előbb-utóbb a turbós motorok felé is kénytelenek lesznek nyitni a vásárlók.

Harc a minőségért

Havonta változó, összességében hullámzó keresletről számolt be lapunknak Mózsi István, a VM Autó részüzemeltetője. – Az olcsóbb, 5-6-700 ezer forintos autókat most nem keresik. Felerősödött a drágább, 1,5 és 3 millió forint közötti autók iránti kereslet, de nem mondanám, hogy annyival több vevő lett, mint amennyivel kevesebben vásárolnak új autót. Aki új autót szeretne, eleve magasabb összegben gondolkodik, tehát nem fog megvenni egy 1,5 millió forintos autót. Annyira tehát nem érezhető nagy fellendülés – árulta el.

Mózsi István arról is beszélt, hogy az ő vevőik is a hagyományos motorokat keresik: amikor egy vásárló meghallja, hogy egy autóban turbó van, már egy picit visszább vesz az érdeklődéséből.

„Szeretik a hagyományos szívómotorokat, és most úgy vettük észre, hogy egyre jobban kezdik keresgetni a dízeleket, ami az elmúlt három évre abszolút nem volt jellemző”

– tudatta, beemelve egy fontos szempontot a képbe: a dízelek kevesebbet fogyasztanak, és az egységes üzemanyagárak bevezetésével nem mindegy, hogy 5-6 vagy 9-10 literből tesz meg száz kilométert valaki.

Mózsi Tamás a keresett márkák közé sorolta a Fordot, az Opelt, a Volkswagent, a Toyotát és a Suzukit, majd megjegyezte, szerinte amúgy minden autót el lehet adni, az extrémet és a nem extrémet is.

Utóbbi álláspontot képviseli Erdei Tamás, a Rapid Autókereskedés ügyvezetője is, szerinte inkább az autók beszerzése lett nagyon nehéz. – Ha a tavaly, tavalyelőtt megvásárolt autókat nézzük, ugyanazt az évjáratot most változatlan árban vesszük. A használt autók 80-90 százaléka gyakorlatilag kintről érkezik, akár itt, a Szikgáton, akár városszinten. Míg 2019-ben 310-es, 315-ös euróval vásároltuk ezeket az autókat, most 370-essel. A végén valakinek ezt meg kell fizetni, úgyhogy többet nem tudunk rajta keresni, sőt még jobban szűkülnek a lehetőségeink. Konkrét példa: mondjuk egy 2013-as Hyundai i30-ast árultunk 2 millió 6-700 ezerért 2 évvel ezelőtt, és most is ugyanannyiért adjuk. Csak azóta eltelt két év – szögezte le a városszéli kereskedés vezetője, majd hozzáfűzte, ezt a típust külföldön meg tudták vásárolni 5-6 ezer euró közt, most lehet, hogy 6 ezer euró fölötti összeget kell érte adniuk. – Szóval kint is egyre komolyabb a drágulás, és nem csak az új autó helyett választott használtak szegmensében.

„Aki csak használtban gondolkodik, annak is jóval többet kell fizetnie”

– húzta alá Erdei Tamás.

– Volt, amikor folyamatosan kint tudtam tartani a placcon egy nagyjából 30-as készletet, ami azt jelenti, hogy 40-50 darab autóm volt, és abból 30-at folyamatosan kínáltunk. Most ahhoz képest örülök, ha úgy 20-at össze tudok hozni. A keresleti oldallal nincs probléma, az emberek részéről megvan a szándék, szeretnének autót venni, csak nehéz őket kiszolgálni – beszélt a tapasztalatairól. Az ügyvezető rámutatott: a használt autók nagy része dízel, de ezekre nincs akkora igény, pedig könnyebb őket beszerezni. A kereskedő szerint a benzines, fiatal, minőségi, keveset futott autókért kint és itthon is sokkal nagyobb a harc.

A legkeresettebb modelleket firtató kérdésünkre Erdei Tamás leszögezte, ő elsősorban terepjárókat árul, de a környéken azt látja, hogy a fiatal, alacsony kilométeres, benzines autókat viszik a legjobban; példaként a koreai márkákat említette.

RA

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában