Keresik az új kollégákat

2021.11.11. 07:00

A BMW önmagában is egy jó hívószó

Jelenleg bár a „földfelszín” alatt zajlanak a debreceni üzem építési munkálatai, a toborzás már magasabb fokozatba kapcsolt. Interjú Gábor Évával, a BMW Manufacturing Hungary Kft. szenior HR-marketing-szakértőjével.

Forrás: Molnár Péter

Kevés olyan beruházás van Debrecenben, amelyet akkora figyelem és érdeklődés övez, mint a BMW Group gyárépítése. A teljesen új technológiai platformra helyeződő gyártás céldátuma ugyan 2025, a vállalat megkezdte leendő kollégáinak a toborzását. Gábor Éva, a BMW Manufacturing Hungary Kft. szenior HR-marketing-szakértője a Naplónak elárulta: máris 22 kollégája van, számos pozícióban hirdetnek állást; jól képezhető, gyorsan tanuló dolgozókat keresnek. Arról is beszélt, az egyik legnagyobb kihívást számukra a kiválasztásban a munkaerő-piaci helyzet és a helyi sajátosságok jelentik.

Némi túlzással 2018 óta szinte minden a BMW gyárépítéséről szól Debrecenben, és úgy tűnik, hogy az elkövetkezendő három év is ebben a mederben halad, hiszen 2025 a gyár indulásának céldátuma. Milyen ütemterv alapján kell ennek megfelelően haladniuk, ami a toborzást illeti? Mennyire írta mindezt át a pandémia, továbbá a technológiaváltás (robbanómotor-gyártás helyett tisztán elektromos)?

A pandémia világszerte megállított és lelassított sok folyamatot. Ez számos nagyvállalat egyetemes és hazai toborzási stratégiáját is felülírta. A BMW Group felülvizsgálta globális gyártóhálózatát, melynek eredményeként Debrecen az eddigieknél is fontosabb szerepet játszik majd a vállalat életében; itt épül meg elsőként az új típusú és 100 százalékban elektromos autók gyártására alkalmas elektromosjármű-architektúra. Ehhez mérten az elmúlt időszakhoz képest nagyobb volumenben hirdetünk nyitott állásokat és keressük új kollégáinkat.

Jelenleg több mint egytucatnyi nyitott pozíciónk van, a gyár várható foglalkoztatotti összlétszáma pedig továbbra is ezer fő.

Mekkora érdeklődést tapasztaltak a toborzást megelőzően? Érkeztek már önéletrajzok a konkrét pozíciók meghirdetését megelőzően is?

Korábban is aktív volt az érdeklődés és a világ legkülönbözőbb pontjairól érkeznek látogatók a karrieroldalunkra. A jelenleg alkalmazott 22 kollégánkat is toborzás útján választottuk ki, a 2019 tavaszán indult kiválasztási folyamatban.

Javasoljuk, hogy azok a jelentkezők, akik nem találnak a számukra megfelelő pozíciót az aktuális álláshirdetéseink között, hozzanak létre egy jelöltprofilt a karrieroldalunkon. Itt feltölthetik a személyes adataikat és az önéletrajzukat, valamint értesítést tudnak kérni arról, ha olyan álláshirdetés nyílna, amely megfelel a profiljuknak.

Folyamatosan kapunk önéletrajzokat, az érdeklődők szempontjából azonban nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy a jelentkezéseket csak a karrieroldalunkon keresztül tudjuk elfogadni. Az európai adatvédelmi szabályozás, a GDPR-nak megfelelően csak ebben a formában biztosított a személyes adatok védelme, így sem e-mailben, sem a közösségimédia-felületeken nem tudunk önéletrajzokat fogadni és azt sem vehetjük át, amit személyesen hoznak be az irodánkba. Minden ilyen alkalommal megkérjük a jelölteket, hogy a karrier­oldalon regisztráljanak és töltsék fel az adataikat, hogy megfelelően kezelhessük ezeket a kiválasztás során.

Jelenleg milyen szabad pozícióik vannak? Hogyan alakul a toborzás a későbbiekben?

Most a legnagyobb fókusz a HR- (humán erőforrás) és az építkezési projekthez köthető támogatói háttérhez kapcsolódik. A közeljövőben munkavédelmi és egészségvédelmi pozíciókat is meghirdetünk. Itt érdemes megjegyezni, hogy vannak olyan munkakörök, amelyekhez nehezebb megtalálnunk a megfelelő jelöltünket, példaként említhetem a foglalkozás-egészségügyi szakápoló vagy az asszisztensi pozíciót. Aki ezen a területen dolgozik és azon gondolkozik, hogy váltani szeretne, nem valószínű, hogy az autóiparban kezd el keresni, pedig ezen a területen is vannak lehetőségeink. Példákat említve, jelenleg technikai területre keresünk képzési szakértőt, HR-marketing- és toborzási vezetőt, de várjuk azt a kollégánkat is, aki relokációs és expat szakértőként akár országhatáron belülről vagy kívülről ideköltöző kollégáinknak teszi könnyebbé majd a beilleszkedést. Bővülünk a pénzügyi területen is, ide vámügyi csoportvezetőt, könyvelőt is keresünk. Az építkezéshez, üzemeltetéshez és technológiához kapcsolódóan is egyre több szakértői pozíciót nyitunk meg.

Az építkezés még abban a fázisban van, amikor a munkálatok a „felszín alatt zajlanak”, de várhatóan a jövő év elején már látványosabb szakaszba ér a beruházás. A következő lépés, a nagyobb mérföldkő az lesz, amikor elkészülnek a kommunikációs és képzési központunk épületei, valamint a termeléshez szükséges egységek. Amikor ezek a folyamatok lezárultak, akkor kezdődhet meg a tömeges toborzás.

Az épülő gyáregység minden tekintetben a high-tech vonalat képviseli, a technológia fejlődése, a robotizáció mellett milyen jövőt jósol a humán erőforrásnak? Kevesebb, de képzettebb munkaerőre lesz igény?

A magas szintű technológiai eszközök és az automatizálás nagy mértékben elősegítik azt, hogy többek között a fizikailag leginkább megterhelő, vagy a nagyon monoton munkafolyamatokat kiváltsuk ezeknek a gépeknek a segítségével. Természetesen az összetett működésű gépek kezelése és karbantartása, teljesen más típusú ismereteket igényel. Ezeket az ismereteket azonban el lehet sajátítani. Ehhez megfelelően képzett munkatársakra lesz szükség, illetve a jól képezhető, gyorsan tanuló munkatársakra.

Feltételezhetően készültek hatástanulmányok a BMW részéről, ami a rendelkezésre álló, potenciális munkaerőforrást illeti a régióban. Miként értelmezzük a régió kifejezést? Mi az a legtávolabbi pont, ahonnan még várnak jelentkezőket?

A beruházási döntésünk meghozatalát megelőzően, alaposan megvizsgáltuk az erre vonatkozó adatokat. Ehhez azok a felmérések és jelentések is alapot jelentettek, amelyeket a város rendszeresen készít a térségbe betelepülő új beruházásoknak. Az sem titok, hogy Debrecen kiválasztásánál a város professzionális támogató hozzáállása mellett a reptér, az egyetem és a szakképzési lehetőségek megléte is jelentős előnyként szerepeltek.

Nincs olyan legtávolabbi pont, ahonnan ne várnánk jelentkezőket, bárhonnan lehet hozzánk jelentkezni.

Régió alatt ugyanazt értjük, mintha közigazgatási értelemben beszélnénk egy adott térségről, de a nagyvállalatok többsége inkább egy úgynevezett bejárási zóna alapján jelölhet ki régiókat, amit kilométerben vagy a bejutáshoz szükséges időegységben határozhat meg. Karrieroldalunkat és nyitott pozícióinkat napi szinten a világ legkülönbözőbb pontjairól látogatják.

Minden tekintetben high-tech vonalat képvisel majd a gyár | Fotó: BMW Group

Minden bizonnyal okoznak majd néhány álmatlan éjszakát a térségben már jelenlévő vállalatoknak, elvégre egy elszívó hatás biztosan megindul majd a BMW irányába. Elég nagy a vadászterület? Jut mindenkinek kellő számú, magasan képzett munkaerő?

Az egyik legnagyobb kihívás a munkaerő-piaci helyzet és a helyi sajátosságok. A régióban folyamatosan jelentik be az újabb és újabb beruházásokat. A város és a régió fejlődési és fejlesztési ambíciói minden munkáltatót hatalmas kihívások elé állítanak majd, Debrecen városfejlesztési stratégiája alapján 2030-ig 20 ezer új munkahely létesül. A régióban emellett 5 százalék körül ingadozik a munkanélküliségi ráta.

A BMW láthatóan nagy hangsúlyt fektet a képzésre, az együttműködési megállapodásokra, így a munkaerő-utánpótlás biztosítottnak látszik. Az alapok, a BMW-specifikus tudás megszerzése után miként képzik tovább a munkavállalókat? 2023-ra készülhet el a képzési központjuk Debrecenben, itt milyen oktatás zajlik majd?

A legfontosabb szakmák vonatkozásában a BMW 2019 nyarán együttműködési megállapodást kötött a Debreceni Szakképzési Centrummal (DSZC), amelynek két intézményében összesen 4 szakon valósul meg a duális képzés. A DSZC Brassai Sámuel Műszaki Szakgimnáziumban a mechatronikai technikus, a gépjármű­mechatronikai technikus és elektronikai technikus képzések, a DSZC Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakgimnáziumában pedig informatikai rendszer- és alkalmazásüzemeltető technikus képzés indul. Ezek elméleti hátterét a két intézmény, a gyakorlati szakmai képzést pedig a BMW Group duális képzés keretén belül fogja megvalósítani.

Ezeknek a képzéseknek, illetve a foglalkoztatási tréningeknek ad majd helyszínt a képzési központunk, ahol mind az elméleti, mind a gyakorlati tudás elsajátítható lesz a munkavégzéshez.

Nyilvánvalóan pozíciófüggő, de mégis, milyen egy ideális BMW-munkavállaló? Milyen kompetenciákkal bír?

Az ideális BMW-munkavállaló az a személy, aki azonosulni tud a vállalatcsoportunk értékeivel és elköteleződik a célkitűzéseink mellett. A céljaink eléréséhez, olyan munkatársakra van szükségünk, akik magukénak érzik ezeknek a megvalósítását. Természetesen van néhány olyan tulajdonság, készség és képesség, ami nagy mértékben elősegítheti, hogy az új munkatársunk könnyen megtalálja a helyét a szervezetben.

Előnyös, ha szakmailag tapasztalt, szeret fejlődni, tanulni, nyitott más kultúrákra, rugalmas és beszél angolul. A zöldmezős beruházások esetén különösen fontos az önállóság, a komplex gondolkodás, a proaktivitás, jó kommunikációs és prezentációs készség.

A szükséges kompetenciák szakterületenként és pozíciónként eltérnek, nem ugyanaz a kompetencia szükséges a könyvelői feladatok ellátásához, mint a tűzvédelmi szakértői feladatokhoz. Az angol nyelvtudás bizonyos munkakörök esetében a későbbiekben nem lesz alapfeltétel, de a mostani pozíciók esetében alapkövetelmény.

A BMW-nél milyen hívószavakkal operálnak, amikor munkaerőt toboroznak? Ha kliséket kell említenem, a versenyképes jövedelem kifejezésre csillan fel jobban az emberek szeme, vagy a kiegyensúlyozott munkahelyi légkörre?

Az eddigi tapasztalataink szerint elsősorban a márkára. A BMW önmagában egy hívószó. A másik, az új kihívások és a fejlődési lehetőség. Ahogy említettem, egy teljesen új gyártási elektromosjármű-architektúra épül Debrecenben, ehhez hozzáadódnak az autonóm vezetéstámogató rendszerek, a jövő technológiai újításai is. Ezek külön-külön is olyan izgalmakat, kihívásokat vetítenek előre, amely kellő motivációs erővel hat. Az eddigi visszajelzéseink alapján elsődlegesen ezek ösztönzik leginkább a jelöltjeinket, mikor jelentkeznek egy pozíciónkra.

Matey István

Kapcsolódó cikkek:

https://haon.hu/gazdasag/helyi-gazdasag/jovore-megkezdodik-a-debreceni-bmw-gyar-kovetkezo-epitesi-szakasza-5792930/

https://haon.hu/gazdasag/helyi-gazdasag/debrecen-bmw-gyar-kerekasztal-beszelgetes-5603843/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában