Ifjú titánok az arénában

2023.09.19. 10:37

Karatékából lett hazánk egyik ígéretes fiatal bringása

Soós Olivér sok sportágat kipróbált, végül az országúti kerékpár mellett kötött ki.

Bakos Attila

Soós Olivér | Forrás: Molnár Péter

Rovatunkban a pályafutásuk elején járó, olyan tehetséges sportolókat igyekszünk bemutatni, akikből a jövő nagy bajnokai lehetnek. Ezúttal Soós Olivér, a DSI Cycling Team kerékpárosa nyilatkozott nekünk. Az ifjú bringás annak ellenére, hogy nem különösebben régen űzi sportágát, mégis rendre esélyesként áll rajthoz korosztályában. Korábban 8 éven keresztül karatézott, de mellette a dzsúdót, az atlétikát és az úszást is kipróbálta.

– Édesapámmal jártam alkalmanként biciklizni, azonban egy munkahelyi balesete után ő már nem tudott velem jönni. Viszont mondtam neki, hogy én szeretném ezt folytatni, ezért kezdtünk el csapatot keresni, így találtunk rá a DKSI-re 2021-ben. Először mountain bike-oztam, majd egy másfél éve kezdtem el az országúti kerékpározást. Jelenleg ezen a kettőn kívül még télen a cyclecross szakágban is versenyzek, de az országútit kedvelem a legjobban – árulta el.

Rangos versenyen vett részt

Attól függetlenül, hogy Olivér nem olyan régóta teker versenyszerűen remek eredményeket ért már el. Legutóbb a békéscsabai Kritérium Magyar Bajnokságon aranyérmet, a Hegyi Országos Bajnokságon pedig ezüstérmet szerzett az U17-es korosztályban, elmondása szerint azonban nem egy megnyert viadalra a legbüszkébb. Tavasszal a magyar válogatott tagjaként a csehországi Jevickóban vett részt a 47. Course de la Paix U17-es megmérettetésén. Az 5 szakaszból álló rangos nemzetközi kerékpárverseny első etapján, a prológon a 39. helyet szerezte meg.

Az egy rendkívül nagy és erős mezőny volt, és magamhoz képest szerintem jó időt futottam, nekem egyelőre ez még fontosabb mint a helyezés. Az edzőm, Nagy II. Zoltán is azon van, hogy folyamatosan fejlődjek, sokat tréningezzek, de mégse égjek ki. Mivel később kezdtem el a versenyzést, szerinte már majd az U19-es korosztályban lesz, mire kijön igazán a befektetett munka

– mondta.

A többiek buliznak, ő biciklizik

Soós Olivér a Medgyessy Ferenc Gimnázium tizedik osztályos diákja, úgyhogy nagyrészt az iskola és a kerékpározás teszi ki a mindennapjait. – Általában délután fél háromig vagyok suliban, aztán négytől szokott lenni az edzésünk. Este fél nyolc körül érek haza, ahol még nyújtok egyet, eszek valamit és leülök tanulni – árulta el.

Soós Olivér | Forrás: Molnár Péter

A fiatal biciklisnek azonban nem csak a hétköznapjai telnek sportolással, hiszen hétvégente még több idő nyílik tekerni. A nemrég véget érő nyári szünet is főként tréningezéssel és versenyekkel telt, amíg a többi diák kipihente az előző tanév fáradalmait. – Őszintén mondhatom, nem gondolok arra, hogy mivel foglalkoznak addig a többiek, amíg én edzek. Eljárnak bulizni vagy kikapcsolódni, de hadd csinálják, engem viszont ez nem vonz. Én szeretek biciklizni, ráadásul jó a közösség is a csapatunknál, úgyhogy kifejezetten élvezem – hangsúlyozta.

Főleg az utánpótlásban a kerékpáros versenyek sokszor hétvégi programnak is beillenek, hiszen a családok előszeretettel kísérik el a fiatalokat. Olivér viszont elárulta, ő jobban szereti, ha „egyedül” van. – Ha csak mi, versenyzők vagyunk ott, akkor jobban tudunk fókuszálni a megmérettetésre, közben is leginkább Zoli bá tanácsaira szoktam figyelni. Mindig kidolgozunk előre egy tervet, azonban ő kívülről jobban látja, ha valamin esetleg változtatni kell – mutatott rá.

Soós Olivér dksi debrecen kerékpár
Soós Olivér | Forrás: Molnár Péter

Az ifjú sportoló úgy véli, idővel egyre inkább önállósodniuk kell majd. – Fontos, hogy meg tudjuk csinálni egyedül a bemelegítést, összeszedjünk magunknak mindent, amire a verseny alatt szükségünk lesz. Például oda kell figyelni arra, hogy a megtöltött kulacsunkat vigyük magunkkal és a felszerelésünk is rendben legyen – hangsúlyozta.

Nem akadályozzák a forgalmat

A sajátosságai miatt az országúti kerékpárosok edzése merőben másképp zajlik, mint bármelyik másik konkrét, lekerített területtel rendelkező sportág versenyzői esetében. Mivel egy-egy ilyen alkalommal több tíz, vagy akár száz kilométer fölötti távot is megtehetnek, értelemszerűen nincs kiépített pályájuk, kénytelenek valóban az országutat használni az autós forgalom mellett. – Általában a Böszörményi útról indulunk kifele a városból, megcsináljuk a feladatainkat, aztán fordulunk vissza.

Jellemzően nagy ívben előznek meg minket, de előfordul, hogy szinte centikre húznak el mellettünk kilencvennel vagy akár gyorsabban is, úgyhogy van, akitől kaphatnánk nagyobb figyelmet. Nyilván a sáv szélén közlekedünk, ezért nem gondolom, hogy különösebben feltartanánk a forgalmat

– tette hozzá

Soós Olivér végül elárulta, hogy a nemrég a DSI Cycling Teamtől egy olasz csapathoz szerződő Csáki Szabolcs példáját szeretné követni a jövőben. – Rengeteg munka van még előttem, de hosszútávon az a tervem, hogy profi országúti kerékpárossá váljak és ezért mindent meg fogok tenni. A tanulást sem akarom természetesen elhanyagolni, szeretnék majd egyetemre járni. Azt még pontosan nem tudom, hogy milyen szakra, de most a matematika és a történelem érdekel a leginkább – osztotta meg velünk a fiatal versenyző, aki lassan elkezdi majd a felkészülést a cyclecrossos idényre.