Agresszió az utakon

2024.02.08. 14:00

„Menjél már..!” – a lassan közlekedő autósok is könnyen kiakasztják a debreceni sofőröket

A túlzott agresszió a közlekedésbiztonság rovására is mehet – figyelmeztet a szakember.

Gubányi Patrik

Egy-egy feszültebb közlekedési szituációban minden szereplőnek türelmet kell tanúsítania

Forrás: Illusztráció: Napló-archív

A debreceni utakon is gyakorta tapasztalható jelenség, hogy egyes sofőrök vezetés közben élik ki rejtett agressziójukat, a felgyülemlett stresszt pedig a közlekedés többi résztvevőjére zúdítják. Akár egy előzés, egy piros lámpa, vagy egy lassabban közlekedő autós is könnyen kihozhatja a kormány mögött lévőből a legrosszabb énjét, amivel nem csak saját magát, hanem mindenki mást súlyos veszélybe sodorhat. 

Kérdés, hogy mi az a határ, ameddig elmehetünk, és az, hogy mit tehetünk, ha egy erős konfliktushelyzet alakul ki a közlekedés során.

Félremagyarázzuk a másik viselkedését

Bíró Zsolt korábban a Városi Balesetmegelőzési Bizottság munkáját segítette pszichológusként, így gyakran találkozott hasonló esetekkel.

– A gépjárművünk egy olyan biztonságos tér, ahol könnyebben szabadjára engedjük a máskor elfojtott érzelmeinket, amire a közlekedés többi résztvevője kiváló projekciós felület. Azaz rajtuk keresztül élhetjük meg ezeket az érzelmeinket, melyeknek valószínűleg máshol lenne a helye. Agresszióhoz vezethet az is, ha diszfunkcionális hiedelmeink, gondolataink erősödtek meg a közlekedési szocializációnk során. A leggyakoribbak ezek közül például a „soha nem érek oda" gondolat, amivel önmagunkat helyezzük nyomás alá – ismertette Bíró Zsolt, aki rámutatott arra is, hogy ezek a mondatok a fejünkben arra sarkalhatnak, hogy mások jogait figyelmen kívül hagyjuk, vagy épp szeretnénk őket jól megleckéztetni.

A közlekedés során nagyon könnyen félreértelmezzük a másik közlekedő viselkedését. Hajlamosak vagyunk elkövetni azt az alapvető hibát, hogy a többiek negatív viselkedését inkább belső okokkal magyarázzuk, míg a sajátunkat külső, szituációs okokkal

 – magyarázta.

A pszichológus szerint egy bizonytalan, lassú haladásnál sokszor gondoljuk, hogy a másik teljesen képzetlen, ügyetlen sofőr, közben pedig lehet, hogy rosszul van. Az első gondolat egy agresszívabb vezetéshez, gyors kielőzéshez vezethet, míg a második egy türelmes, akár segítőkész reagáláshoz.

Így kezeljük a kellemetlen helyzeteket

– Alapvetően ki kell jelenteni, hogy senkinek sincs joga szándékosan veszélyeztetni bennünket. Mivel a közlekedésben legtöbbször csak pillanatokra találkozunk egymással, így a kapcsolat nem jelentős, ezért a legtöbbször nem éri meg belemenni a konfliktusba, vagy számonkérni a másik felet. Ilyen esetekben a leghatékonyabb módszer az elkerülés, de ugyanakkor könnyen félreértelmezhetők a szándékok – mondta a szakember.  

Bíró Zsolt azt javasolta, egy feszült szituációnál gondoljunk arra, hogy mindenkinek lehet rossz napja vagy élethelyzete. Valljuk be, mindannyian tudunk bosszantó dolgokat csinálni, és ilyenkor hálásak vagyunk, ha nem hiperkritikus reagálást kapunk a másik féltől. Ha mégis elkerülhetetlen a konfrontáció, előtte fogalmazzunk meg gyorsan három vélt pozitív tulajdonságot a másikról.

Csak biztonságosan!

Magyarországon a három fő baleseti ok: a sebesség helytelen megválasztása, az elsőbbségi jog meg nem adása, illetve az irányváltoztatás szabályainak a megsértése. Mindezek megszegése könnyen kiválthat erős indulatokat az autósokból, melyet szócsatával és káromkodással vezetnek le. A rendőrség is ezen baleseti okokra visszavezethető KRESZ-szabályszegésekre fókuszál ellenőrzései során. Azt tapasztalják, hogy ezek a vétségek csak minimálisan változtak az elmúlt években – ezt Suba István rendőr őrnagy, a Hajdú-Bihar Vármegyei Balesetmegelőzési Bizottság titkára ismertette portálunkkal.

Mint azt a bizottság titkára kiemelte, alapvetően a közúti közlekedés biztonságának javulása akkor érhető el hatékonyan, ha a sofőrök betartják a közlekedési szabályokat, és például nem a helyi szokásoknak megfelelőlen vezetnek. Persze, ezek betartása mellett szükség van a védekező vezetési elvek alkalmazására is, valamint a passzív biztonsági eszközök – elsősorban a biztonsági öv – használatára.

Természetesen minden közlekedési szituáció más és más, valamint a járművezetők attitűdje sem egyforma. Azonban általánosságként elmondható, hogy a járműállomány növekedésével a közlekedésben nagyon fontos szerepet tölt be a türelem. A biztonságos utazás alapfeltétele, hogy megértéssel legyünk a többi közlekedőre, illetve, hogy ne osszuk meg a figyelmünket vezetés közben

– hangsúlyozta Suba István, majd hozzátette, hogy amennyiben a környezetünkben agresszív sofőrrel vagy utassal találkozunk, akkor próbáljunk meg eltávolodni e viselkedési formától, és ha szükséges, értesítsük a rendőrséget.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában