Interjú

2023.06.09. 20:00

Fontos fejlesztésekkel készül a nagyobb forgalomra a debreceni reptér

A turizmus mellett a jövőben a teherszállítás teremthet stabil bevételi lábat a Debrecen Nemzetközi Repülőtérnek.

Király Tamás

Forrás: Napló-archív

A Debrecen Nemzetközi Repülőtéren gőzerővel készülnek a turisztikai szezonra, mely a repülőtér életében június elejétől szeptember végéig tart. Király Tamás ügyvezetővel beszélgettünk többek között arról, melyek a legnépszerűbb úti célok, milyen új járattal egészül ki a desztinációk sora, miként kezelik a megemelkedett utasforgalmat, de szóba kerültek a meglévő fejlesztések, valamint a jövőbeni tervek is.

Mely desztinációk érhetők el a nyári szezonban a Debrecen Nemzetközi Repülőtérről?

Többségében a tavalyi évvel megegyező desztinációk érhetők el idén is, így a kínálatban szerepel London, Eindhoven, Tel-Aviv, Korfu, Lárnaka, München, Burgasz, illetve Antalya, mely idén kiegészül egy új járattal, a görögországi Krétával.

Melyek a legnépszerűbb járatok?

Tavaly nyáron nagyon közkedvelt volt az Antalya charter járat, ennek köszönhetően indította el a Wizz Air idén menetrend szerinti járatként. Emellett egész éves desztinációként rendkívül népszerű a ciprusi Lárnaka, de bízunk benne, hogy az említett új Kréta-járat is nagy töltöttséggel üzemel majd. Az előfoglalási adatok alapján azt gondolom, hogy ez is egy stabil nyári úti célként fog megjelenni a debreceni repülőtérkínálatában.

A nyári szezon kiemelt időszak a repülőtér életében. Mennyivel nő meg ilyenkor az utasforgalom?

Körülbelül 50 százalékkal nő meg ebben az időszakban az utasforgalma a debreceni repülőtérnek, alapvetően ennyivel van több járatunk a nyáron. Ez azt jelenti, hogy maximális kapacitással működünk, ami nagyobb kihívást jelent a munkavállalók részére is. 

Ugyanakkor azt gondolom, egy nagyon jó próbatétel volt az elkövetkező időszakra április 24., amikor 30 járatot kellett kiszolgálni 24 óra leforgása alatt. Nem volt egyszerű, de a kollégák jól vették az akadályt. Munkatársaink nagyon sok képzésen vesznek részt, illetve nyáron nagyobb létszámú csapattal dolgozunk annak érdekében, hogy nehézségek nélkül menjen az üzemeltetés.  A fő turisztikai szezon a repülőtér számára június első felétől szeptember végéig tart, ez a klasszikus nyári menetrendi időszakunk, ilyenkor emelt létszámmal működünk. Ebben az időszakban több  kolléga kezeli például a feladott poggyászokat, de a kiszolgáláshoz kapcsolódó más területeken is igyekszünk létszámot emelni, hogy megfelelően ki tudjuk szolgálni a megjelenő igényeket.

A Hajdú Online-nak adott év eleji interjújában az mondta, a hátszázezer fős utasforgalom a cél. Fél év után miként látja, meglesz ez a szám?

A hatszázezres utasforgalom egy hosszú távú célunk, ami egyúttal a 2019-es év rekordja. Idén 350 ezer utast várunk a repülőtérre. 

Azt gondolom,  jó irányba haladunk a cél elérése érdekében, hisz január elseje óta 85 ezer utas fordult meg a debreceni repülőtéren, mely a tavalyi év azonos időszakához képest nagyjából 20 százalékos emelkedést jelent.

 Ha ezt kivetítjük a nyári, frekventáltabb időszakra, akkor úgy gondolom, nem lehetetlen ennek a 350 ezer utasnak az elérése. De ezért még sokat kell dolgozni.

Az infláció, az energia- és üzemanyagár emelkedése mindenkire kihat. A debreceni reptér üzemeltetését hogyan érinti?

Tavaly év végén jártak le a különböző energiahordozókra vonatkozó beszerzési szerződéseink (földgáz, villamos energia stb.), ezeket olyan új feltételekkel kellett megújítani, amiket a piac diktál. Mindez persze a repülőtéri költségvetést nagymértékben érinti, azonban az önkormányzattal és a többségi tulajdonos Magyar Állammal közösen azon dolgozunk, hogy a költségvetési nehézségeket kezelni tudjuk. Az áremelkedés természetesen hatással van nemcsak a repülőtérre közvetlenül, de a légitársaságokra, ezáltal a jegyárakra is. 

A kerozin is drágább lett, s ma már nehezen elképzelhető, hogy 5-8 ezer forintból oda-vissza Debrecenből megjárjuk Londont. Most magasabb jegyárakkal kell számolni, de azt gondolom, hogy Debrecen még mindig nagyon kedvező árfekvésű úti célokkal szolgál.

Király Tamás ügyvezető
Forrás: Molnár Péter

A Magyar Közlönyben június elején megjelent, hogy a kormányhatározat szerint többek között a Debreceni Nemzetközi Repülőteret is fejleszteni kívánják. Milyen beruházások zajlanak és mi várható?

Számos fejlesztés zajlott az elmúlt években. Teljesen új LED-es térvilágító oszlopok kerültek letelepítésre a forgalmi előtérre, valamint oda, ahol a repülőgépek parkolnak. Emellett új védelmi kerítésrendszert kapott a repülőtér, illetve tavaly egy jelentős burkolatfelújítási program valósult meg. 

Ezek nagy és komplex beruházások, melyek többségét folyamatos forgalom mellett kellett végrehajtani, ami rendkívül nagy védelmi intézkedéseket igényel a mindennapok során. Jelen pillanatban is folyamatban van több beruházás és azok előkészítése, mint például a terminálépületünk átalakítása. Erre azért van szükség, hogy még nagyobb kapacitással tudjuk üzemeltetni az utasbiztonsági berendezéseinket.

Az év elején folytatta le Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata azt a közbeszerzési eljárást, melynek keretében új utasbiztonsági berendezéseket szereztünk be. Az épületátalakítással ezen berendezéseknek fogunk helyet biztosítani. Jelen pillanatban kettő utasbiztonsági soron tudnak az utasok áthaladni, ha minden a terv szerint alakul, akkor január elsejétől már 4 utasbiztonsági sorunk lesz.  A feladott poggyászok átvizsgálását biztosító röntgenberendezést is egyről kettőre növeljük, melynek segítségével a folyamataink dinamikusabbá válnak.
Ezen kívül az idei évben tervezzük még az üzemanyag-állomásunk áthelyezését és bővítését, hiszen a nagyobb forgalom nyilván nagyobb üzemanyag-felvétellel jár. Jelen pillanatban 50 ezer liter kerozint tudunk tárolni a repülőtéren, azonban ezt a kapacitást év végéig 250-300 ezer literre szeretnénk növelni.

Új futópálya létesítését is tervezik. Ennek munkálatai hol tartanak?

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata a repülőtér infrastruktúrájának tulajdonosaként az elmúlt években burkolatfelújítási programot hajtott végre, melynek során számtalan burkolati hibát javítottak ki, betontáblákat cseréltek ki. Ezek a burkolatok azonban 40-50 évesek, tehát folyamatos karbantartást igényelnek. Emiatt a tulajdonosnak az a célja, hogy további burkolatfelújítási tevékenységet végezzenek. Ennek köszönhetően idén és jövőre is folytatódik a program, hosszú távon pedig a burkolat teljes cseréjével egy új futópálya létesítését tervezzük. Ennek több határideje is született, viszont ezen határidők az előkészítési munkálatok lefolytatásától függnek. 

A célunk természetesen az, hogy ezen tevékenységből az utasok semmit ne vegyenek észre, csak azt, hogy kényelmesen fel és le tudnak szállni a repülőgépek, és miden gördülékenyen megy.

Hosszú távon milyen fejlesztésben gondolkodnak?

Az idei év harmadik negyedévében szeretnénk ténylegesen beindítani a Cargo (teherszállító) járatokat, illetve elérni, hogy a fuvarszervezők Debrecenből is szervezzék azokat. Ennek az infrastrukturális hátterét próbáljuk megteremteni. Úgy véljük, hogy ez egy sikeres üzletágunk lehet, mely további forgalmat generál, hiszen ezek a repülőgépek is kiszolgálási igénnyel jelentkeznek. Mivel a Cargo légijárművek jellemzően nagy súlyt visznek, ezáltal üzemanyagfelvételt is generálnak, mindemellett ezeket az árukat kezelni, raktározni, átvilágítani is kell, mely szintén jelentős bevételt jelenthet.

Pálfi-Tóth Zoé

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában