marketingkisokos

2020.07.09. 11:29

Amire akkor is áldozni kell, ha jól megy a cégnek

Szakértő segítségével megvizsgáltuk, milyen szerepe van a marketingnek a vállalkozások egyes szakaszaiban.

Fotó: illusztráció / Shutterstock

„A reklám az, ha bebeszéljük előre az embereknek, hogy valaminek örülni fognak”

– olvasható Rejtő Jenő klasszikussá vált Vesztegzár a Grand Hotelben című művében.

Az író múlt századi szarkasztikus megfogalmazása még mindig komoly igazságtartalommal bír, bár sok induló vállalkozás méltatlanul kevés figyelmet szentel a marketingnek. A kiemelt területekről, hasznos praktikákról Berényi Zsófia marketingszakértőt kérdezte a Napló.

Legfontosabb elem

– Vállalkozás indításakor az egyik legfontosabb elem a marketing. Ez kiváltképp igaz, ha egy új brandet viszünk a piacra. A bevezetési szakasz nagyban meghatározza a jövőt, hogy mennyire lesz ismert a márka, a szolgáltatás vagy a termék. A jó marketingre áldozni kell, akkor is, ha a vállalkozás már befutott. Folyamatosan törekedni kell arra, hogy a reklám a vevőbázisra optimalizált legyen – foglalta össze a marketing szerepét Berényi Zsófia.

Szerinte vannak esetek, amikor célszerű hozzáértő személyeket felkeresni, de a reklámépítés kitanulható.

„Hiszek abban, hogy elsajátíthatók a stratégiák. Ha az embernek van ideje, türelme és kitartása, hajlandó kísérletezni, folyamatosan képzi magát (hiszen a platformok és a kezelési lehetőségek is folyamatosan változnak), akkor az önfejlesztés járható út.”

Ez időigényes folyamat, így ha valaki nem érzi magában az ambíciót, vagy nem akar felesleges kockázatot vállalni, az elején mindenképpen érdemes egy tapasztalt szakembert felkeresni – tette hozzá.

Belőni a célcsoportot

Néhány évtizede elegendő volt papíralapú szórólapokra, újsághirdetésekre, esetleg villódzó feliratokra költeni az ügyfelek megszólításához, ma pedig már az online tér élvez elsőbbséget. – Az, hogy egy vállalkozás az online vagy offline marketing felé orientálódjon, a célközönségtől függ. A fiatalabb generáció számára az offline média nem a legjobb kommunikációs csatorna, hiszen ezen a területen elég szűk a keresztmetszet az elérésükhöz. Ők az okostelefonjaikon tájékozódnak, míg ezzel szemben az idősebb korosztály tagjai már csak a megszokás miatt is inkább újságot olvasnak a nap kezdetén vagy utazás alkalmával. Ezek olyan szempontok, amelyekkel számolni kell a stratégia kiválasztásakor, egyúttal hozzájárulnak a minél pontosabb célcsoport meghatározásához és a költségek tervezéséhez – fejtette ki a szakértő. Hozzátette, a rövid és hosszú távú célok megfogalmazása is lényeges a kampányok tervezésében, amelyek egyúttal irányadók arra vonatkozóan, hogy milyen tartalmakkal lehet változatossá tenni a cégprofilt.

Tudni kell azonosulni

Berényi Zsófia szerint az, hogy egy reklámkampányra költött összeg mikor hozza vissza az árát, sok összetevőből áll.

– Ha a vevő egy látott hirdetés kapcsán érkezik, de a helyszínen rossz tapasztalatokat szerez, akkor nagy valószínűséggel nem ad második esélyt. Sokan nem gondolnák, de ilyen lehet akár az is, ha az eladó az adott pillanatban nem volt kedves vagy nem ízlett a felszolgált étel. Ahogy a közösségi csatornákon a magánoldalunkon sem osztunk meg olyanokat, amelyek egyébként nem fedik a valóságot, „illik” az üzleti profilokon is úgy kommunikálni és olyan képet mutatni, ami passzol a vállalkozás arculatához, és amellyel a munkatársak is szívesen azonosulnak. Ez az egyszerű út vezet ahhoz, hogy ne áruljunk zsákbamacskát, és minél hitelesebb maradjon a cégünk – értékelte az egyik legfontosabb tényezőt Berényi Zsófia.

Kezdetben bizalomépítés

Mint kiemelte, sarkalatos tényező az is, hogy a vállalkozás milyen létszakaszban van. – A megtérülésnek természetesen az is szempontja, hogy mennyire új, amivel elkezdünk foglalkozni. Amennyiben ez egy friss dolog, úgy bizalomépítéssel kell kezdeni. Van olyan eset, amikor csak a márka építése zajlik, de olyan is, amikor csak tartalmat generálunk, hogy a fogyasztók fejében folyamatosan (up-to-date) jelen legyen, amit kínálunk. Ezek azok a fókuszpontok, amelyek tisztázása esetén kirajzolódhat, hogy mikor válik gyümölcsözővé a befektetett pénz és energia – tett különbséget.

SZG

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában