2021.09.26. 22:00
Szorongásos zavart okozhat az iskolakezdés
Alvásproblémák, feszültség – gyakori tünetek tanévkezdés idején.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock
Lassan egy hónapja annak, hogy a gyerekek elkezdték az iskolát, újra találkozhattak társaikkal és tanáraikkal, ám az újdonsült nebulók számára egyfajta beilleszkedési folyamat is elindult – ami többeknél akár szorongásos zavarokat is okozhat. Természetesen ezek a panaszok sokszor csak átmenetiek, néhány hét alatt elmúlnak, azonban mindenképpen figyelemmel kell követni a gyermek mindennapjait, ugyanis, ha ezek a jelek állandósulnak, akkor szakember segítségét kell kérni – osztotta meg gondolatait a Naplóval Molnár Vera gyermekpszichológus.
Reális elvárások
– Ahogyan a felnőtteknek, úgy a kicsiknek sem egyszerű az új helyzetekhez való alkalmazkodás, ugyanis ezek korábban nem tapasztalt kihívásokat, elvárásokat is magukkal hoznak, ami miatt frusztráltabbak lehetnek – mondta a szakember, kiemelve, így nem meglepő, hogy ez a szülők, tanárok, illetve a kisiskolásoknak is egy nehéz periódus. – Nem kiemelendő, ha hónapoknak kell eltelnie ahhoz, hogy a nebuló az óvodát maga mögött hagyva megszokja az új élethelyzetet, a közösséget és az eddig számára ismeretlen tevékenységeket, szabályokat. Ettől függetlenül, ha azt tapasztaljuk hetek elteltével is, hogy alvásproblémák, hasfájás, fejfájás, netalántán depresszió lép fel, akkor a szülőknek mindenképpen konzultálniuk kell a pedagógusokkal – fűzte hozzá.
– Nyilvánvalóan a pedagógusok tapasztaltak, nem egy olyan kisdiákkal találkoztak már, akinek nehézkesen ment az iskolakezdés a velejáró kihívások miatt, ám ettől függetlenül ajánlatos a szülőknek előzetesen jelezniük, ha úgy vélik, gyermekük még nagyobb figyelmet igényel: esetleg zárkózottabb, nehezebben oldódik új közegben stb. – sorolta. – Egyik napról a másikra ne várjunk előrelépést, ez egy hosszabb folyamat is lehet, amihez türelem és odafigyelés szükséges. Elengedhetetlen, hogy a szülők felismerjék, reális elvárásokat kell megfogalmazniuk a kicsikkel szemben, hiszen az első és legfontosabb, hogy megszerettessük velük az új intézményt, illetve a rendszert. Maguknak kell rájönniük, mit szabad, illetve mit nem, persze irányt kell mutatnunk, de a legjobb, ha felismerik, amit tesznek – órán szó nélkül felállnak, kimennek a teremből stb. – az nem helyes magatartás. Az első hónapokban hatalmas szerepe van annak, hogyan áll az iskolához és a tanuláshoz az első osztályos, ha itt „elcsúszunk”, akkor nagyon nehéz lesz a későbbiekben változtatni – nyomatékosított, majd megjegyezte, ne csak az érdekeljen bennünket, amit a gyermek maga is megoszt velünk, hanem kérdezzünk, muszáj szóra bírnunk őket, csak így érhetjük el, hogy változzon az iskolához való hozzáállásuk – fogalmazott.
NE