2023.09.10. 19:39
Címvédés a kaotikus, bukásokkal tűzdelt flat track vb-döntő debreceni fordulójában – fotókkal
Háromszor is bukás miatt kellett újraindítani a finálét, amelyet az olasz Matteo Boncinelli nyert meg óriásit motorozva.
Fantasztikus finálét vívtak a versenyzők a flat track vb-döntő debreceni fordulójában
Forrás: Kiss Annamarie
A Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM) felsővezetésének kérésének eleget téve rendezte meg újfent – 2021 és 2022 után – flat track vébédöntőt a SpeedWolf Debrecen. Idén 13 ország – az Amerikai Egyesült Államok, Olaszország, Ausztrália, Ausztria, Hollandia, Csehország, Argentína, Nagy-Britannia, Spanyolország, Franciaország, Lengyelország és Magyarország – 30 pilótája mérte össze tudását a cívisvárosi oválon.
Itt volt a mezőnyben mindhárom tavalyi debreceni dobogós: a győztes Matteo Boncinelli, a világbajnoki címvédő Bailo, és a cseh Ervin Krajcovic, de ott volt a rajtnál manchesteri, első forduló győztese, a szintén cseh Ondřej Svědík. Az osztrák Yasmin Poppenreiter személyében női versenyző is színesítette a viadalt.
Két magyar pilóta is szerencsét próbált, az elmúlt évben is szereplő Miklósy Tamás mellett Biel Richárd szakágvezető próbálta meg felvenni a harcot a világ legjobb flat trackeseivel.
A vébén induló versenyzők Gas Gas-, KTM-, TM-, Husqvarna-, Honda-, Zaeta-, Yamaha-, Kawasaki- és Fantic-nyergekben ültek a megmérettetésen.
A flat track vb-döntő debreceni fordulója
Fotók: Kiss AnnamarieMintha tojásokon
Az alapverseny 16 futamból állt, egy-egy futamon 6-8 versenyző állt rajthoz a kiírástól függően, és 6 körön keresztül húzták a gázt. A salakmotorhoz szokott néző számára furcsa módon a versenyzők már jóval a kanyar előtt elvették a gázt, és mintha tojásokon lépkedtek volna, úgy vették be a kanyarokat a bivalyerős vasakkal. (Krosszmotorok, amelyekről leszerelték a hátsó féket.)
Több bukást is láthattak a Perényi Pál Salakmotor Stadionba kilátogató nézők, a legrosszabbul a spanyol Eric Reverté járt, aki a negyedikben highside-olt egy hatalmasat: az egyik kanyarban bebicsaklott a kormánya, így valósággal katapultálta a motorja. A pórul járt hispánt a mentők szállították korházba, ahol megállapították, hogy kéz- és kulcscsonttörést szenvedett.
Az alapfutam után következett a reményfutam, ahol a 11-20-ig végzett pilóták álltak rajthoz, közülük Svědík és az olasz Daniele Tonelli kvalifikálta magát a 12 versenyzős, tucatnyi körös fináléba.
Háromszor indították újra
Ott volt a rajtnál az a Matteo Boncinelli, aki a szombati salakmotorversenyen is elindult, és 8 lett. Ezúttal a győzelemért húzta a gázt, óriási csatában volt az amerikai Sammy Halberttel, ám a tengerentúli pilóta az egyik kanyarban fellökte. A döntőt természetesen azonnal félbeszakították, de az új rajtot már csak a korláton túlról figyelhette Halbert, mert kizárták.
A megismételt rajt után a francia Sébastien Jeanpierre dobta el a motort, de amint leemelték róla a vasat, ha a lábát húzva is, de újra odaállt a rajtvonalra a második újraindításra. Boncinellinek megint nem volt szerencséje, a német Markus Jell érthetetlen módon a bukása után a szegélyen bütykölte a motorját a kanyarban, és Boncinelli csak úgy tudta kikerülni, miután utolérte a következő körben, hogy elcsúszott. Az itáliai őrjöngött, a német értetlenkedett, akkor is, amikor kizárták, teljes joggal.
Következett a negyedik rajt, és Boncinelli megint előre hámozta magát, a nézők óriási ovációja közepette körbemotorozta az addig vezető spanyol Gerard Bailót, és utcahosszal nyert, megvédve a tavalyi címét Bailo és Krajcovic előtt.
A magyar versenyzők a vert mezőnyben végeztek, de sokkal többet nem is lehetett remélni a szereplésüktől a világ legjobbjaival szemben.