Közlekedés

2024.03.07. 14:53

HUMDA roadshow Debrecenben: a jövő megoldásai már köztünk vannak

Debrecen időben reagált az elektromobilitás fellendülésére, derült ki a rendezvény megnyitóján.

Hajnal László

A HUDMA Roadshow a nagyközönségnek szóló programokat is hozott Debrecenbe, a Kossuth téren várja az érdeklődőket

Forrás: Kiss Annamarie

Debrecen az első állomása a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. csütörtökön induló Zöld Életre Valók Roadshow-jának. Az országos rendezvénysorozat minden nagyvárosban a zöld energiára való átállásról szóló workshoppal veszi kezdetét, melyet a cívisvárosban a Mercure Hotel Rose Konferenciatermében tartottak meg.

Debrecen élen jár az elektromobilitásban. Cselekvő városként mindent megteszünk annak érdekében, hogy Debrecen felkészüljön a már nem is annyira távoli jövő kihívásaira

– mondta nyitóbeszédében Papp Viktor, az önkormányzat Fidesz-KDNP frakciójának vezetője. Visszautalt arra, hogy a város 2014-ben egy új gazdaságfejlesztési stratégiát hívott életre. Hozzátette, az erős gazdaságot a fenntarthatósági szempontok érvényesítésével igyekeztek megvalósítani, ezért a jövő iparágainak beruházásait szorgalmazták. Papp Viktor szerint ebben jó partnerekre találtak, hiszen az elektromobilitás, a zöld energiatermelés vezető vállalatai érkeznek a városba.

Debrecen Papp Viktor haon
Papp Viktor frakcióvezető
Forrás: Kiss Annamarie

A frakcióvezető szerint nem véletlen, hogy a BMW a Debrecenben épülő gyárával kapcsolatban azt hirdeti, hogy a jövő itt épül, hiszen az iFactory-ben tisztán elektromos autókat fognak gyártani. Elmondta, a város célja, hogy megteremtse azokat a feltételeket, melyek segítségével a jövőben az ipari parkokban lévő vállalatok karbonsemlegesen működhetnek. 

Rámutatott, a település minden részének egységesen kell fejlődnie, ezért a Debrecen 2030 program két fontos pilléreként a közlekedésfejlesztést és a fenntarthatóságot jelölték ki.

Papp Viktor beszámolt a városfejlesztési intézkedésekről, melyek szerinte azt mutatják, Debrecen sokat tesz a teremtett környezetének megóvása érdekében. Beszélt a város 50 pontot tartalmazó környezetvédelmi programjának, a Zöld Kódexnek a részleteiről is. Megemlítette a tömegközlekedéssel kapcsolatos fejlesztéseket, a P+R parkolók tervét, valamint elektromos töltőpontok létrehozását. Mint mondta, egy változatos közlekedési kínálatot szeretnének megalkotni a debreceniek számára, ehhez azonban az utak minőségét is javítani kellett, ennek köszönhetően az országban Debrecenben zajlik a legösszetettebb útfejlesztési program.

Debrecen Szilvássy Zoltán haon
Szilvássy Zoltán rektor
Forrás: Kiss Annamarie

A város és az egyetem szorosan együttműködik

A fenntarthatóság, a megújuló energiákra épülő gazdaság, a zöldítés ma minden magát valamire tartó országnak, szervezetnek a programja. Ebben Debrecennek sajátos szerepe van, ugyanis a környezetvédelem szempontjából legfontosabb teendőket együtt végzi a város és az egyetem

 – mondta beszédében Szilvássy Zoltán. A Debreceni Egyetem rektora kifejtette, a vármegyeszékhely a jól felszerelt egyetemi kutatóintézetekkel együttműködve árgus szemekkel figyeli a Debrecenben rohamosan növekedő ipari tevékenység kapcsán, hogy mi történik a vízben, a levegőben, a talajban, és felügyelik a biodiverzitás megőrzését is.

Szilvássy Zoltán rámutatott, a Debrecenbe települő nagyvállalatok is nagy figyelmet fordítanak a fenntarthatósági szempontokra. Mint mondta, az érkezésüket nem a véletlenre bízták, előre egyeztettek azokkal a módszerekkel kapcsolatban, melyek az ipar fejlődését és a fenntarthatósági szempontokat egyaránt szem előtt tudják tartani.

A rektor szerint a HUMDA rendezvénysorozata is azt tükrözi, hogy Magyarország rálépett az elektromobilitás útjára, Debrecennek pedig az a szerep jutott, hogy proaktív módon védje a környezetet, és előre vigye az ipari termelést minden szegmensben.

– Az energiatárolás kulcskérdés, és ebben Debrecennel szorosan együttműködik az egyetem. Emellett megállapodtunk a betelepülő akkumulátorgyártókkal egy egyetemi akkumulátor-kutató laboratórium felállításában is – mondta. Szilvássy Zoltán szerint ez azt fogja segíteni, hogy a technológia átalakításával biztonságosabbá és hatékonyabbá váljon a vállalatok termelése.

Debrecen Ulveczki Csaba ökomenedzser haon
Ulveczki Csaba ökomenedzser
Forrás: Kiss Annamarie

Debrecen jól döntött a véderdősítéssel

Ulveczki Csaba ökomenedzser előadását a Life IP HungAIRy bemutatásával kezdte, elmondta, a projektet az a tény hívta életre, hogy Magyarországon a szállópor-koncentráció értéke nem volt megfelelő. Mint felidézte, minden érintett település különböző vállalást tett, Debrecen a véderdősítési programot választotta. Kifejtette, a város nyugati részén főleg mezőgazdasági területek találhatóak, melynek következtében a szállópor beáramlik a városba, komoly levegőterheltséget okozva. Ezért négy helyszínen, összesen 70 ezer négyzetméteres területen telepítettek véderdőket, melyhez hozzákapcsolódik az Ültessünk tízezer fát! elnevezésű program.

– Az elültetett facsemeték a megfelelő lombkoronaszintet elérve 10-20 év múlva 80 tonna szén-dioxidot és 45 tonna port fognak megkötni, valamint 60 tonna oxigént termelnek egy év alatt – hangsúlyozta.

Az ökomenedzser rámutatott, a légszennyezés fő okai a közlekedés, a mezőgazdaság, a lakossági fűtés és az ipari tevékenység. A szén-dioxid mellett a szállóport emelte ki, majd a mikroszkopikus méretű részecskék egészségkárosító hatásáról beszélt. Mint mondta, Európában nyolc emberből egy légszennyezés által okozott betegségben hal meg. Éppen ezért Debrecen jól döntött a véderdősítéssel, mely csökkenti az egészségi károsodás mértékét.

Ulveczki Csaba úgy véli, az elektromos autó klímabarát, mivel kevesebb szén-dioxid-kibocsátás köthető hozzá, és az sem a működése miatt, hanem a villamos energia előállítása során. Teljes élettartamuk alatt az elektromos járművek 40 százalékkal bocsátanak ki kevesebb szén-dioxidot, mint a belső égésű motorral működő autók. 

Megjegyezte, a zöldárammal működő járművek 87 százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásával járnak.

Debrecen Weingartner Balázs haon
Weingartner Balázs, a HUMDA igazgatósági elnöke
Forrás: Kiss Annamarie

Debrecen idejében reagált az elektromobilitásra

Weingartner Balázs, a HUMDA igazgatósági elnöke előadásában kifejtette, azért választották Debrecent a rendezvénysorozat kezdő állomásaként, mert a város zöld átállásban elért fejlődése példaértékű. Rávilágított, nem véletlen, hogy a cívisvárosban indították el a Zöld Busz programot, valamint a hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok pilotját is. Előre vetítette, hamarosan elektromos kukásautók fognak érkezni Debrecenbe, várhatóan ebben az évben. Úgy véli, mindez a város önkormányzatának nyitottsága és az egyetem támogatása nélkül nem jöhetett volna létre.

Weingartner Balázs szerint az akkumulátoriparnak a zöld átállásban az energiatárolási képessége miatt kiemelkedő szerepe van. A technológia az elmúlt évtizedekben tapasztalt fejlődésének köszönhetően hirtelen került előtérbe, ezekre a kihívásokra pedig Debrecen jól reagált az elnök szerint.

– A HUMDA roadshow azért jött létre, hogy megmutassa, ezek nem a jövő megoldásai, hanem már velünk lévő technológiák – mondta. Az elektromos hajtású járművek a rollertől a buszokig egyre nagyobb teret nyernek, ráadásul az uniós rendelkezések alapján egyre inkább felváltják a belső égésű motorokat. 

Tíz évünk van átállítani a technológiát és a mentalitásunkat is

 – jegyezte meg az elnök.

A megnyitón előadást tartott Kun Róbert, a Magyar Akkumulátor Szövetség szakértője. Erről egy későbbi cikkünkben számolunk be, valamint a Kossuth téren megrendezett roadshowról készült riportunk is hamarosan olvasható lesz.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában