Közgyűlés

2023.08.31. 14:38

A Nagyállomástól a BMW-gyárhoz 15 perc alatt

Az útépítéseket is előremozdították a cívisvárosi képviselők.

Többek közt útfejlesztéseket érintő pénzügyekről döntöttek a debreceni képviselők

Forrás: Kiss Annamarie

Elfogadták a debreceni képviselők a csütörtöki közgyűlésen a Piac utca 57-61. szám alatti ingatlanra vonatkozó telepítési tanulmánytervet, amit Papp László pozitív elmozdulásnak nevezett; mint mondta, van ott egy „befulladt” projekt, ami a környéken élők életét megkeseríti, a tanulmányterv pedig lehetővé teszi, hogy az ott kialakult áldatlan állapot megoldást nyerjen. Várhatóan a félbemaradt projekt más formában, kereskedelmi helyett lakófunkcióval lesz befejezve.

Útépítési munkákhoz kapcsolódóan előzetes kötelezettségvállalásról is döntött a testület. Mint Papp László elmondta, a város gazdasági lehetőségei, eredményessége és a kormány támogatása lehetővé teszik, hogy a korábbiakhoz képest is lényegesen nagyobb útfelújítási program indulhasson majd el. Csak idén 2,8 milliárd forint jut Debrecen útjainak felújítására. 

A következő napokban-hetekben újabb, a magyar állammal közösen előkészített nagy fejlesztéseket jelentünk majd be, ami azt szolgálja, hogy a város léptékváltása a közlekedésben is megtörténhessen, sokkal komfortosabban biztonságosabban lehessen közlekedni. Részben ehhez csatlakozik az előterjesztés.

Vaszkó Imre (DK) ijesztő aránytalanságnak nevezte, hogy míg az előző nap bejelentett állami vasútfejlesztésre 130 milliárd, helyi útfejlesztésre 2,8 milliárd forint jut. Szerinte előbbi összegekkel a német és kínai multikat szolgálják ki. Közölte, támogatják az előterjesztést, felhívta azonban a figyelmet arra, hogy Debrecenben még 120 kilométernyi földút van.

– Debrecen közigazgatási területe a harmadik legnagyobb az országban, nagyobb mint Bécsé – mutatott rá a polgármester. 

Ekkorát kell fenntartanunk. Béccsel nem, de más hazai városok útfejlesztési programjával szívesen összemérem Debrecenét; szerintem nemigen van magyar város, mely többet fordít az útjaira, mint mi. A külföldi tőke ellenességet visszautasítom: nem a német multi kapja a pénzt

 – jelentette ki. Példaként említette az előző napi bejelentést, miszerint elkészült a Macs állomás és a Nagyállomás közti pályaszakasz felújítása, továbbá megépül egy hatalmas vasúti logisztikai terminál; mindez lehetővé teszi, hogy a közúti kamionforgalom jelentősen áttevődjön a vasúti közlekedésre. Ezeket nem csak az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet fogja használni, hanem más cégek is, és nem csak Debrecen számára fontosak, hanem egész Kelet-Magyarországnak – magyarázta. 

Papp László arra is rámutatott, egy dinamikusan fejlődő nagyváros és az agglomeriáció közti együttműködés nagyon fontos, ennek részeként pedig az, hogy az emberek ne csak közúton tudjanak bejönni Debrecenbe, vagyis az említett fejlesztés, az itt élők számára hasznos.

 Felsorolta azokat a jelentősebb közlekedési beruházásokat, melyeket 2017 óta végeztek az úthálózaton, úgy összegezve, hogy egyensúlyban van az ipari infrastruktúrára szánt források és a debreceniek életminőségét javító projektek nagyságrendje.

A Nagyállomás és az ipari park közti vasútvonalat a debreceniek fogják használni. Már tágyalunk a MÁV-val, hogy 15 perc alatt elérhető legyen az ÉNYGÖ. De minden debreceni érdeke is, hogy minél több embert tereljünk át a kötöttpályás közlekedésre, mert akkor nem a mi útjainkat fogják terhelni 

– tette hozzá Barcsa Lajos alpolgármester.

Madarasi István (MSZP) megjegyezte, hogy a gazdaságfejlesztés olyan kötelező lépéseket hozott magával az úthálózattal kapcsolatban, amit el kellett végezni. Erre Debrecen önállóan nem volt képes, a kormányzattól kapott hozzá támogatást. – Ennek a támogatásnak örülünk, de ne vonjunk párhuzamot más városokkal, ahonnan elvett a kormány. Az elővárosi közlekedést egyébként Hajdúböszörmény, Hajdúsámson felé is kellene fejleszteni, és még nincs meg az intermodális központ sem. Ha jönnek majd a nagy iparűzési adó befizetések, nagyságrendekkel többek kell majd költenünk az útjainkra – vélte a képviselő.

Papp László a helyi útfejlesztések kapcsán még emlékeztetett: a kertségekben minden évben komoly forrásokat biztosítanak a nem burkolt utak aszfaltozására; az elmúlt két évben 24 utcában volt ilyen, idén 24 utca tervezésénél indul el. 

2024-25-ben a 120 kilométer burkolatlan út jelentős részét aszfaltozhatjuk. A sűrűbben lakott utcák felől megyünk a kevésbé lakottak felé. Lehetőségeinkhez mérten rendkívül jól haladunk

 – jegyezte meg.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában