2022.09.21. 15:03
A jegyzői és közjegyzői munka hatékonyságáért és korszerűsítéséért dolgoznak
A tanácskozáson szó esett informatikáról és népszámlálásról is.
Szekeres Antal (balra) és Kovács Gábor, a Jegyzői Kollégium alelnöke tájékoztatta a sajtó képviselőit
Forrás: Bekecs Sándor
Szakma tanácskozását tartotta szerdán a Megyei Jogú Városok Szövetségének Jegyzői Kollégiuma az érintett szaktárcák államtitkáraival és a kormányzati főhivatal képviselőivel. Az ülésen egyebek mellett az idei országos népszámlálás aktuális feladatairól, építésügyi, településfejlesztési és településrendezési szabályok érvényesítéséhez kapcsolódó jogszabály-módosításokról, valamint hagyatéki eljárások közjegyzői teendőiről tanácskoztak a részt vevő szakemberek.
– A szövetség immár 24 megyei jogú várost tömörít, mely ez által több mint kétmillió lakost képvisel. A szövetség célja és feladata a minél hatékonyabb és korszerűbb önkormányzati feladatellátás kialakítása. Legfőbb szakmai szervezetünk tagjai a megyei jogú városok polgármesteri hivatalainak vezetői, a jegyzők – hangsúlyozta a délelőtti tanácskozást követő sajtótájékoztatón Szekeres Antal, a szövetség főjegyzője, a Jegyzői Kollégium elnöke. Mint kifejtette, a polgármesteri hivatalokban fordulnak elő legnagyobb számban azok az ügyek, amelyek a lakosság nagy részét érintik.
Fontos a digitális felkészültség
A hagyatéki eljárással kapcsolatos jegyzői és közjegyzői feladatokról elmondta, a jogszabályi változások miatt jelentős feladat hárult a megyei jogú városok polgármesteri hivatalaira is. 2020 óta megközelítőleg 90 százalékos ügyfélforgalom-növekedés történt ezen a területen.
– A második napirendi pont keretében áttekintettük a városüzemeltetési feladatellátásnak elsősorban a zöldterületi gazdálkodást érintő kérdéskörét abból a szempontból, hogy milyen informatikai támogatás lehetséges egy zöldkataszter menedzselésével. Erre született itt Debrecenben egy példaértékű mintaprogram, amely a zöld területek felmérésével, azzal kapcsolatos feladatellátással és ellenőrzéssel digitális ügyintézésre ad lehetőséget, amely alkalmas lehet arra, hogy új alapokra helyezze a városüzemeltetésnek a zöldterületi gazdálkodási részét – ismertette.
Harmadik napirendi pontként az új informatikai megoldásokról szólt a tanácskozás, ugyanis – különösen a Covid-járvány hatására – felértékelődött mind az elektronikus ügyintézés, mind pedig a home office. Ezekre is reagálva működtetnek a hivatalok általános és speciális szakrendszereket, melyek egyrészt a belső hivatali munkát segítik, másrészt a lakossági ügyintézéseket teszik gyorsabbá és könnyebbé.
A posta kézbesít népszámlálási tájékoztatót
– Augusztus 1. óta már nem jogosultak az önkormányzatok és intézményeik a kedvezményes energiatarifákra. Az új szabályozásról és lehetőségekről az MVM Zrt vezetője tartott tájékoztatót a mai napon – ismertette Szekeres Antal. A népszálással kapcsolatban elmondta, hogy az első szakasz október 1. és 20. között tart. Ekkor van lehetőségük a lakosoknak online kitölteni a népszámlálási kérdőívet. Ezt követően, november 20-ig pedig számlálóbiztosok keresik fel azokat, akik az első szakaszt kihagyták.
– A jövő héten a Posta minden egyes lakcímre kézbesít egy tájékoztatót a népszámlálással kapcsolatosan, amely a legfontosabb tudnivalókat foglalja össze. Ebben a tájékoztatóban szerepel majd az a 12 jegyű kódszám, amely szükséges ahhoz, hogy valaki az elektronikus online kitöltés során azonosítsa magát – emelte ki.
Bekecs Sándor