2009.03.11. 06:59
Megaberuházások: „hitel alma"?
<p>Kaba, Debrecen, Budapest – Reptérbiznisz<br /> ötmilliárdért, bioetanolüzem<br /> húszmilliárdért és<br /> autóbuszüzlet 9 milliárdért<br /> – csak néhány kiragadott példa<br /> azon nagyszabású fejlesztési<br /> elképzelések közül, amelyekhez<br /> hitel is kell(ene)... <BR /><BR /></p>
Reptérbiznisz
ötmilliárdért, bioetanolüzem
húszmilliárdért és
autóbuszüzlet 9 milliárdért
– csak néhány kiragadott
példa azon nagyszabású
fejlesztési elképzelések
közül, amelyeknek a
megvalósítását a hitelhez
jutás nehézségei
bonyolíthatják.
A Napló úgy tudja, hogy a buszprojekt
finanszírozási háttere stabil, a
többiek viszont még lázasan
egyeztetnek a pénzintézetekkel.
Van remény
– A debreceni autóbuszprojekt
finanszírozási háttere rendben
van, arról még tavaly nyáron
megállapodtunk a pénzintézetekkel.
Az összesen 9,3 milliárd forintos
beruházás finanszírozása
külső forrásokból, saját
erőből, illetve bankhitelből
történik.
Most úgy látom, hogy a
pozícióinkat e tekintetben legfeljebb egy
államcsőd ingathatná meg, erre
azonban reményeink szerint nem kerül sor
– mondta el a Naplónak Kossa
György, az Inter Tan-Ker
Zrt. vezérigazgatója.
Tőle tudtuk meg azt is, hogy a 140
autóbuszt már gyártják,
és március végén megkezdik
a Határ úti ipari parkban a
vadonatúj telephely
kialakítását is. Az
autóbuszok költsége
egyébként mintegy 8 milliárd
forint, a telephelyé pedig további 1,3
milliárd. Az új cég
várhatóan többszáz
volános sofőrt foglalkoztat majd
tovább.
Nincs kötbér
Minapi hír, hogy a repülőteret
és az Airport Debrecen Kft.-t
megvásároló Xanga Holding Zrt. nem
tudta tartani az önkormányzattal
kötött szerződés március
másodikai határidejét, és
fizetési hosszabbítást
kért.
Az ok prózai: miközben az 5,1
milliárd forintos vételár egy
részét hitelből
finanszíroznák, a válság
miatt kölcsönhöz jutni ma nem
egyszerű. Így fordulhatott elő, hogy a
vételár idén
folyósítandó első
részletét, kétmilliárd
forintot a Xanga nem tudta
határidőre előteremteni. Mivel azonban
a vevő az elmaradását a
szerződésben rögzített
módon jelezte, nem kell a
késedelemért
kötbért fizetnie.
Egyébként az önkormányzatot
455 millió forint kötbér
illetné, ha a vevő
szerződésszegése miatt el kellene
állnia az üzlettől.
A repülőtéri biznisznél
nagyságrendekkel nagyobb (mintegy 20
milliárd forintos invesztíciót
követelő) beruházás terveit
dédelgetik már jó ideje
Kabán.
A volt répatermelők által a
cukorgyár bezárása után
alapított Első Magyar Bioetanol
Kft. tavaly talált egy indiai befektetőt,
aki fantáziát látott ugyan a
bioetanolgyár
felépítésében,
később azonban
(állítólag a tavalyi 60 ezer
forintos kukoricaár miatt) meggondolta
magát. Most megint van egy szakmai
befektető (ELME Ipari Csoport), amely
műszakilag megvalósíthatónak
tartja a beruházást, ezért
partnerséget vállalt a termelőkkel,
a finanszírozás körül azonban
számos kérdőjel van.
A beruházók leginkább azt
bioetanolüzem
kormánygaranciával,
MFB-finanszírozással valósulna
meg, de nem kizárt a kereskedelmi banki, avagy a
kockázatitőke-alapú
finanszírozás sem. Egyelőre azonban
minden képlékeny.
Pedig sokan szurkolnak az elképzelés
sikeréért, hiszen az üzem helyben
mintegy száz embernek adna
megélhetést.
Holding
debreceni repülőtér
üzemeltetőjének
éri meg?
létesítenének
Kabán