Helyi közélet

2009.03.11. 06:59

Megaberuházások: „hitel alma"?

<p>Kaba, Debrecen, Budapest &#8211; Rept&#233;rbiznisz<br /> &#246;tmilli&#225;rd&#233;rt, bioetanol&#252;zem<br /> h&#250;szmilli&#225;rd&#233;rt &#233;s<br /> aut&#243;busz&#252;zlet 9 milli&#225;rd&#233;rt<br /> &#8211; csak n&#233;h&#225;ny kiragadott p&#233;lda<br /> azon nagyszab&#225;s&#250; fejleszt&#233;si<br /> elk&#233;pzel&#233;sek k&#246;z&#252;l, amelyekhez<br /> hitel is kell(ene)... <BR /><BR /></p>

 Reptérbiznisz

ötmilliárdért, bioetanolüzem

húszmilliárdért és

autóbuszüzlet 9 milliárdért

– csak néhány kiragadott

példa azon nagyszabású

fejlesztési elképzelések

közül, amelyeknek a

megvalósítását a hitelhez

jutás nehézségei

bonyolíthatják.

A Napló úgy tudja, hogy a buszprojekt

finanszírozási háttere stabil, a

többiek viszont még lázasan

egyeztetnek a pénzintézetekkel.

Van remény

– A debreceni autóbuszprojekt

finanszírozási háttere rendben

van, arról még tavaly nyáron

megállapodtunk a pénzintézetekkel.

Az összesen 9,3 milliárd forintos

beruházás finanszírozása

külső forrásokból, saját

erőből, illetve bankhitelből

történik.

Most úgy látom, hogy a

pozícióinkat e tekintetben legfeljebb egy

államcsőd ingathatná meg, erre

azonban reményeink szerint nem kerül sor

– mondta el a Naplónak Kossa

György, az Inter Tan-Ker

Zrt. vezérigazgatója.

Tőle tudtuk meg azt is, hogy a 140

autóbuszt már gyártják,

és március végén megkezdik

a Határ úti ipari parkban a

vadonatúj telephely

kialakítását is. Az

autóbuszok költsége

egyébként mintegy 8 milliárd

forint, a telephelyé pedig további 1,3

milliárd. Az új cég

várhatóan többszáz

volános sofőrt foglalkoztat majd

tovább.

Nincs kötbér

Minapi hír, hogy a repülőteret

és az Airport Debrecen Kft.-t

megvásároló Xanga Holding Zrt. nem

tudta tartani az önkormányzattal

kötött szerződés március

másodikai határidejét, és

fizetési hosszabbítást

kért.

Az ok prózai: miközben az 5,1

milliárd forintos vételár egy

részét hitelből

finanszíroznák, a válság

miatt kölcsönhöz jutni ma nem

egyszerű. Így fordulhatott elő, hogy a

vételár idén

folyósítandó első

részletét, kétmilliárd

forintot a Xanga nem tudta

határidőre előteremteni. Mivel azonban

a vevő az elmaradását a

szerződésben rögzített

módon jelezte, nem kell a

késedelemért

kötbért fizetnie.

Egyébként az önkormányzatot

455 millió forint kötbér

illetné, ha a vevő

szerződésszegése miatt el kellene

állnia az üzlettől.

A repülőtéri biznisznél

nagyságrendekkel nagyobb (mintegy 20

milliárd forintos invesztíciót

követelő) beruházás terveit

dédelgetik már jó ideje

Kabán.

 A volt répatermelők által a

cukorgyár bezárása után

alapított Első Magyar Bioetanol

Kft. tavaly talált egy indiai befektetőt,

aki fantáziát látott ugyan a

bioetanolgyár

felépítésében,

később azonban

(állítólag a tavalyi 60 ezer

forintos kukoricaár miatt) meggondolta

magát. Most megint van egy szakmai

befektető (ELME Ipari Csoport), amely

műszakilag megvalósíthatónak

tartja a beruházást, ezért

partnerséget vállalt a termelőkkel,

a finanszírozás körül azonban

számos kérdőjel van.

A beruházók leginkább azt

szeretnék, ha a

bioetanolüzem

kormánygaranciával,

MFB-finanszírozással valósulna

meg, de nem kizárt a kereskedelmi banki, avagy a

kockázatitőke-alapú

finanszírozás sem. Egyelőre azonban

minden képlékeny.

Pedig sokan szurkolnak az elképzelés

sikeréért, hiszen az üzem helyben

mintegy száz embernek adna

megélhetést.

 

 

debreceni repülőtér

létesítenének

Kabán

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában