Helyi közélet

2008.09.04. 08:48

Autóflottát bérel majd a megye

<p>Debrecen — A jelenlegi járműparkját (mely elavult, ezért a fenntartása nagy terheket ró az önkormányzatra és intézményeire) értékesíti, és a jövő évtől már nem vásárol, hanem bérel autókat a megye</p>

A négy éves bérleti konstrukció 2009-ben 51,5 millió forintjába kerül a megyének, a további három évre pedig várhatóan 154 millióba. A költségeket csökkenti, hogy a jelenlegi járműveiket eladják, amiből 40-45 millió forint bevételt remélnek.



Helyzetfelmérés

A döntést átfogó felmérés előzte meg, melynek során megvizsgálták a járműparkjuk állapotát és kihasználtságát. A megyének jelenleg 44 autója van, amelyeknek az átlagéletkora 7,7 év, az átlagos futásteljesítménye pedig 199 ezer kilométer. Ezeket szeretnék értékesíteni, és helyettük 40 új járművet bérelni.
A szakemberek úgy döntöttek, hogy a kínálkozó lehetőségek közül a bérleti konstrukció látszik a legtakarékosabbnak. Ettől az évtől az Áfa-törvény módosítása miatt ugyanis a gépjárműbérlet hozzávetőleg 20 százalékkal olcsóbbá vált, mint az adásvétel vagy a korábbi évek bérleti lehetőségei. Ugyanakkor számításaik szerint 3-4 autóval kevesebbel is el tudják látni a feladatokat, ami további megtakarítást eredményezhet.

A 4 éves bérleti konstrukció és flottakezelési szolgáltatás számos előnyt kínál: nem kell folyamatosan új autókat vásárolni, hiszen a járműpark átlagéletkora nem haladja meg a négy évet, ugyanakkor a kiadások is tervezhetőbbé válnak. Azért is jobb a bérleti konstrukció, mert a jelenlegi költségek (figyelemmel a járművek értékcsökkenési leírására) meghaladják a bérleti díj összegét.

Debrecen megveszi

A debreceni önkormányzat és intézményei több mint félszáz járművet üzemeltet, ebből 21 a hivatalhoz tartozó gépkocsi.

Fauszt Zoltán aljegyző a Naplónak elmondta, hogy bár ismerik a különböző bérleti- és lízingkonstrukciókat is, eddig a vásárlást részesítették előnyben a járművek cseréjekor.

— A flottában sokféle jármű található, hiszen sokféle funkcióra használjuk az autóinkat. Mi a beszerzéskor a jármű életciklusában gondolkodunk, azaz, azt mérlegeljük, hogy amíg az adott feladatra használjuk a gépkocsit, az mennyibe kerül.

Előbb-utóbb mindegyik járműnél eljön az a pont, amikor a következő szervizére már irreálisan sokat kellene költeni, ez a csere ideje. Ami persze autófüggő, van amelyiknél 150 ezer, de olyan is, amelyiknél 300 ezer kilométer a lélektani határ.

  • Drága a benzin kevesebb a halott az utakon
  • Villanyautóé a jövő
  • Ladaújdonság
  • Inkább árengedményt kérnek

    Hajdúszoboszló, Hajdúböszörmény – A szoboszlói polgármesteri hivatal egy mikrobuszt üzemeltet közösségi célokra, illetve egy nemrég vásárolt Volkswagen Golf Variantjuk van - tudtuk meg Vincze Ferenc jegyzőtől, aki hozzátette, hogy néhány intézményüknek is van saját járműve.

    Ezzel együtt a gépjárműpark mérete náluk nem indokolja azt, hogy vásárlás helyett bérletben vagy lízingben gondolkodjanak.

    „Nem túl gyakran cserélünk autót, de ha mégis, akkor inkább némi árengedmény elérésére törekszünk” - fogalmazott.

    Hasonló a helyzet Hajdúböszörményben, ahol a hivatal két autója mellett néhány intézményük rendelkezik még járművel. Ficsor László jegyző úgy fogalmazott, hogy „addig használjuk az autókat, amíg csak bírják”, járműcserére ugyanis csak ritkán telik a költségvetésből



    .

    Ezek is érdekelhetik