Piaci rés

2023.03.16. 14:00

Jövedelmező üzletág az akkumulátor-újrahasznosítás

Ahelyett, hogy úgy szabadulnának meg tőle, mint a műanyag hulladéktól, egy rakás pénzt kereshetnek a cégek az elhasznált akkumulátorokkal.

Nem az erdő alján, hanem feldolgozóüzemekben végzik az akkumulátorok

Forrás: Illusztráció: Shutterstock

A világ szén-dioxid-kibocsátás miatti sürgető átállása az elektromobilitásra Magyarországot is az akkumulátorgyártás felé ösztönözte, hogy gazdaságilag lépést tudjon tartani a piaci trendekkel. Az akkumulátorgyárakkal együtt az egyik legnagyobb aggodalom is elterjedt, miszerint az üzemek környékén elhasznált akkumulátorokat fognak tárolni, ezzel jelentősen szennyezve a környezetet.

Habár az akkumulátorok élettartama valóban véges, ám a félelmekkel ellentétben nem a termőföldeken, és nem a tenger mélyén fognak roskadozni a végleg kimerült példányok, mint a lebomlásra képtelen műanyag hulladék.

Mint a Villanyautósok cikke rámutat, a használt akkumulátorok nemhogy a szeméttelepen nem végzik, hanem egyenesen aranybányának számítanak. Amellett, hogy nem volna környezetbarát megoldás kidobni őket, még jelentős haszonra is szert lehet tenni a begyűjtésükkel. Az újrahasznosítási technológia már jó ideje létezik, és a feldolgozással foglalkozó cégek igyekeznek minél több akkumulátort begyűjteni, hogy az értékes alapanyagot kinyerve eladhassák a gyártóknak. Mint a lap írja, a gond éppen az, hogy nincs elég kikukázott akku.

A Mandíner cikke szerint 2030-ig legalább hatmillió elektromos jármű akkumulátorának jár majd le az élettartama, ebben pedig számos cég meglátta a nyereséget: a tervek szerint 2025-re már 12 milliárd dollárt fektetnek az újrahasznosítási szegmensbe a vállalatok. A lap megjegyzi, a hagyományos ólom-savas elődeikkel ellentétben – főleg a folyamatos fejlesztések miatt – a lítiumionos akkumulátorok szétszerelésére nincs szabvány, éppen ezért kihívást jelent a technológia, azonban a befektetés bőségesen megtérül.

A cikk hozzánk, debreceniekhez közel álló konkrétumokat is érint. Mint írják, a a BASF újrafeldolgozó üzemeket létesít Európában, a CATL pedig stratégia partnerséget kezdeményez a vállalattal. A cég évi 15 ezer tonna akkumulátor feldolgozását tervezi, amely részben megoldaná a „gyártástól az újrafeldolgozásig” körproblémát.

JB Straubel, a Tesla egyik társalapítója, egyúttal az újrahasznosítással foglalkozó Redwood Materials elnöke szerint a kereslet óriási az anyagokra, így ez a tevékenység tevékenységük egy idő után hatalmas profitot fog termelni. Straubel úgy fogalmazott, a elektromos járműveket a klímakatasztrófa megelőzésére találták ki, éppen ezért nem megengedhető, hogy az akkumulátorok problémája még nagyobb válságot idézzen elő, mint aminek megoldására kitalálták az alkalmazásukat.

A Redwood Materials nemcsak autók, háztartási eszközök aksijait is begyűjti. A Villanyautósok szerint a vállalat több nagy autógyártóval áll szerződéses viszonyban, és tavaly már azt jelentették, hogy évi 8-10 gigawattóra akkut dolgoznak fel összesen.

A Redwood az aksik feldolgozása után arra jutott hogy a lítium, a kobalt, a nikkel, a réz és az egyéb fémek több, mint 95 százalékát ténylegesen vissza is tudta nyerni – bizonyítva, hogy nem csak a laborban működik jól az újrahasznosítás – írják.

Szintén jó hír, hogy március 3-án a Mercedes lerakta a kuppenheimi akkumulátor-újrahasznosító üzemének alapkövét. Az autóipari cég 2022 nyarán jelentette be, hogy Európában egyedülálló módon egy gyáron belüli integrált újrahasznosítási üzemet létesítenek.

Mint a Világgazdaság írja, Thekla Walker üdvözölte, hogy az autógyártó a körforgásos gazdaságot népszerűsíti a beruházással. A klíma- és energiaügyi miniszter szerinte ez különösen fontos, amikor az olyan nyersanyagok, mint a lítium, a kobalt vagy a nikkel, csak korlátozottan érhetők el. 
HL

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában