fejlődő közlekedés

2020.05.22. 17:30

Várhatóan nagy gazdasági hatása lesz az M4-es megépülésének

Az épülő sztráda újabb szakaszát július 31-éig műszakilag befejezhetik, de a forgalom nem biztos, hogy elindulhat rajta.

Fotó: Kovács Péter

Megyénk közlekedési infrastrukturális fejlesztései között az M4-es autópálya építése a leglátványosabb, illetve várhatóan ennek lesz a legnagyobb gazdasági hatása. A Berettyóújfalu–Nagykereki országhatár közötti 26,5 kilométeres szakasz átadásával az ország egyik legelmaradottabb része bekerül a gyorsforgalmiút-hálózatba, és ez gazdasági élénkülést hozhat Biharba. A 2x2 sávos sztráda Romániában folytatódik. A Napló sztrádaépítéssel kapcsolatos kérdéseire Hideg András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója válaszolt.

Hideg András
Fotó: digitalhungary.com

– Az M4 autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki országhatár közötti szakasz építési munkáinak műszaki készültsége április végén 87 százalékos volt – kezdte válaszát Hideg András. – Jelenleg aszfaltkopóréteg-építés, burkolatjelfestés, szalagkorlát-építés, vadvédőkerítés építése, magasépítési munkák és az üzemi hírközlő rendszer kiépítése folyik. Az autópálya mellett egy pihenőhely épül, amelynek útburkolata és épületei elkészültek, jelenleg a belső hidegburkolásuk történik. A Nagykereki határátkelőhely épületei és útburkolatai ugyancsak elkészültek, jelenleg az informatikai hálózat kiépítése zajlik. Minden létesítmény, a főpálya, a csomópontok, a pihenőhely, a tengelysúlymérőhely és a határátkelőhely szerződés szerinti műszaki befejezési határideje július 31-e, amely nem jelenti automatikusan a forgalomba helyezés időpontját is. A román oldal építése is előrehaladott állapotban van, jelenlegi műszaki készültségről nincs információnk.

A magyar és a román autópálya-szakaszok csak egy időben helyezhetők forgalomba, amelynek időpontja a felek közötti egyeztetés eredményeként határozható meg a következő időszakban.

A Partiumban is építik

84 százaléknál tart az A3-as autópálya Bihar–Bors közötti 3C3-as jelzésű szakaszának kivitelezése. Az 5,35 kilométer hosszú útszakasz a magyarországi M4-es autópályával fogja biztosítani az összeköttetést, ezen keresztül pedig a csatlakozást Közép- és Nyugat-Európa gyorsforgalmiút-hálózatához – olvastuk testvérportálunk, az erdon.ro hírei között. Ugyanott találtuk, hogy az A3-as autópálya Bihar község és a nagyváradi körgyűrű között lévő 18,96 kilométeres szakaszának építésére négy cég tett ajánlatot, és 3-4 hónapon belül kiválasztják a kivitelezőt. Az összekötő útnak 2022 végéig el kellene készülnie.

Villamosítják a 101-est

Az egykor szebb időszakot is megélt 101-es, Püspökladány és Biharkeresztes közötti vasútvonal felújítása is karnyújtásnyi közelségbe került az elmúlt hónapokban.

A nemzetközi viszonylatban is nagy teher- és személyforgalmat levezető sínpár egyes szakaszain már régóta sebességkorlátozás van érvényben. Ugyanakkor kívánatos Püspökladánytól a pálya villamosítása is, hiszen a folytatásában, Romániában már régen elkészült a villanymozdonyok közlekedését lehetővé tevő vezetékhálózat. Ennek hiányában Püspökladánytól dízelmozdonyok vontatják a szerelvényeket. A 101-es vasúti pálya korszerűsítésével kapcsolatban is Hideg András válaszolt a kérdéseinkre.

– A vasútvonal felújítását biztosító Püspökladány–Biharkeresztes szűk keresztmetszet kiváltása projekt célja a rossz állapotú pálya felújítása, a villamos felsővezeték-hálózat kiépítése, az állomásokon és megállóhelyeken a szolgáltatási színvonal növelése (magasperonok építése, esőbeállók telepítése, peronbútorok elhelyezése, hangos és vizuális utastájékoztatás kiépítése), térvilágítás, energiaellátás felújítása, biztosító- és távközlési berendezések cseréje.

A beruházásra vonatkozó feltételes közbeszerzési eljárást a NIF lefolytatta. A kivitelezés megkezdésére a forrás biztosítására vonatkozó kormánydöntés függvényében kerülhet sor.

Szeptember végére kész

A megye közlekedési nagyberuházásai közül a 100-as vasútvonal korszerűsítése érinti a legtöbb embert. A Budapest–Záhony közötti vasúti fővonal korszerűsítése, 160 kilométer/óra sebességű vonatközlekedésre alkalmassá tétele évekkel ezelőtt kezdődött, és szakaszolva végzik el a kivitelezők. A Püspökladány–Ebes közötti pályarész korszerűsítése a befejezéshez közeledik.

– A vasútvonalszakasz vágánygeometriája átépült, a vágányokat forgalomba helyezték. A vasúti pályához csatlakozó elemek (például távközlés, biztosítóberendezés, magasépítési munkák, útépítések, állomási előterek átépítése, peronaluljárók) tervezett átépítése, felújítása még tart. 2019 áprilisában megnyitották a forgalom számára a kabai különszintű keresztezést biztosító felüljárót. A 100-as számú vasúti vonal egyik szakaszának, a Püspökladány–Ebes vasúti vonalszakasz-pályaépítés és biztosítóberendezés tervezési és kivitelezési munkáira vonatkozó szerződés jelenlegi véghatárideje 2020. szeptember 30 – mondta Hideg András.

Két keréken

A már korábban átadott autópálya-szakasz, valamint a 47-es főút mellett tavaly kezdődött a kerékpárút építése. Ez a 2x1 sávos vékony aszfaltcsík része a Debrecen–Nagyvárad bicikliútnak. Megvalósulása, valamint a Sáránd és Derecske körüli hiányzó rövid részek megépülése után két keréken is biztonságosan lehet közlekedni a hajdúsági megyeszékhely és a partiumi nagyváros között.

A NIF tájékoztatása szerint a beruházásban jelenleg az útépítési és a műtárgyépítési munkálatoknál tartanak. Egymással párhuzamosan épül a Tépe M4 autópálya és az M4 autópálya Berettyóújfalu közötti szakasz. A munkálatok – mindkét szakaszra vonatkozóan – várhatóan júniusban befejeződnek.

Kovács Zsolt

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában