beszélgetés Győri Tamás tandempilótával

2019.09.10. 07:30

A szabadesés érzése semmihez sem fogható

Ugrott már 94 éves emberrel, és előfordult az is, hogy nem nyílt ki a főernyő.

Fotó: Győri Tamás magánarchívuma

Rock and roll! Győri Tamás tandempilóta ezzel a három szóval jellemzi a munkáját, melyből kitűnik, nem csupán szenvedélyről van szó, sokkal inkább életérzésről. Talán nem is lehetne ez másként, hiszen ha valaki nap mint nap azzal tölti az idejét, hogy 3-4 ezer méteres magasságokból repülőgépekről ugrik ki, nem árt, ha élvezi is, amit csinál.

Az egyébként műszaki menedzser végzettséget szerzett Tamás maga sem tudja, mikor döntötte el, hogy tandempilóta lesz, ahogy fogalmazott, egyszerűen így alakult pár évvel ezelőtt. A magasság mindig is vonzotta, először ejtőernyőzni kezdett, aztán úgy hozta az élet, hogy a tandemezés vált a napjai részévé. – Hajdúszoboszlón ugrottam először 26 évvel ezelőtt katonai előképzés keretein belül. Nagyon megtetszett már az első ugrás is, utána azonnal mentem volna ugrani megint – idézte fel első élményét, hozzátéve, mostanáig alig több mint 3 ezerszer ugrott. (Szerinte alig, szerintünk hűha! – szerk. megj.)

Nincsenek szavak

Tamás úgy véli, a legjobb dolog a munkájában, hogy olyan új, életre szóló élményt adhat és mutathat az embereknek, ami abszolút kívül esik a komfortzónájukon, miközben segít nekik átlépni a félelmeiken. – Egy más perspektívából – madártávlatból – mutatom meg az embereknek a világot, ahogyan még nem látták – mondta. – Lukács Laci barátom írta az egyik számában, hogy a szabadesés „hangtalan zene”.

„Semmihez sem hasonlítható az érzés. Egy olyan felejthetetlen élmény, amire az ember visszaemlékezik majd 90 évesen, és amikor végiggondolja a hintaszékben ülve a korábbi életét, ez biztosan közte lesz”

– próbálta megfogalmazni Tamás azt, amit egész egyszerűen nem is lehet szavakba önteni.

Sokakban felmerül a kérdés, hogy mennyire biztonságos kaland a tandemugrás, így mi is kíváncsiak voltunk arra, hogy Tamás került-e már veszélyes helyzetbe. – Persze, minden nap, amikor munkába indulok autóval vagy a reptérre ugrani. Az veszélyes helyzet – mosolygott. – Illetve sosem tudom, kivel ugrok éppen, mit fog csinálni az ajtóban/levegőben, és én azt hogyan fogom lereagálni. Eddig csak egyszer kellett a tan­demernyő tartalékernyőjét használnom, mert nem jól nyílt ki a főernyőm. Sikerült azt is megoldani – summázta. Tamás egyébiránt úgy véli, a tandemugrás kiszámított kockázat. – Évente több százezer tan­demugrást hajtanak végre a világon balesetmentesen. A létező legjobb felszerelést használom én is, ami rendszeresen karban van tartva. Igyekszem a nem kívánatos kockázatokat kizárni az ugrás során – mondta.

Pipa a bakancslistán

Megtudtuk, Magyarországon 700 önálló ejtőernyős ugrás után lehet valakiből tandempilóta. Amikor Tamás szerezte meg a végzettségét, akkor még 1000 ugrás volt a minimum. Jellemzően férfi szakma ez, kevés nő választja ezt a pályát, hazánkban például csak férfi tandempilóták vannak.

Fotó: Győri Tamás magánarchívuma

És miért vágyik az ember arra, hogy 3-4 ezer méter magasból kilépjen a semmibe? – Inkább a kíváncsiság bakancslistába vagy születésnapi ajándékba csomagolva. Leginkább ezt a két indokot szoktam hallani, de van, aki még a függönyt sem merte ugrás előtt otthon felakasztani a konyhában, mert annyira nem bírta a magasságot. Gyorsan megoldottuk ezt a problémát is – mondta. És vajon mi a helyzet már fent? – Mindenkinek vannak kétségei, amikor közeledünk az ajtó felé, hogy „mi a fenét csinálok én itt”? Ez természetes, mert nem minden nap ugrik az ember ki egy repcsiből (sajnos). De igyekszek nemcsak fizikálisan, hanem mentálisan is felkészíteni az ugrókat, az elmondhatatlan átélésére. Ilyenkor ritkán előfordul egy kis hezitálás a kiugrás pillanatában, de utána megy minden magától – mesélte. Ugrani bárki jelentkezhet, aki legalább 140 centiméter, maximum 110 kilogramm és egészséges (nem szívbeteg, nem gerincproblémás, nem epilepsziás stb.).

Kifogyott a benzin…

Jelentkezőkből pedig nem akad hiány. – A legfiatalabb, akivel ugrottam pár hónapja, a saját lányom volt, aki 11 éves, a legidősebb pedig 94 éves volt, akivel jó cimborák is lettünk pár ugrás után. Volt már lánykérés a földön, ugrás után, szórtam hamvakat a levegőben, fogyott már ki a benzin a repülőből tervezett ugrás magasságának elérése előtt, ezért ki kellett ugrani, szálltam le reptéren kívül, és stoppoltam utána vissza a reptérre, valamint nagyon sok érdekes emberrel találkoztam az eddigi pályafutásom alatt...

Vass Kata

Fontos az egészségi állapot

Epilepszia, szív- és érrendszeri betegségek, csontritkulás esetén nem ajánlatos a tandem­ugrás. Továbbá az ugranijo.hu oldalon arról tájékoztatnak, hogyha az ugró súlya 90 kilogramm felett van, akkor fontos, hogy fel tudja emelni a lábát vízszintes helyzetig hasizomból. Ez a leszállásnál fontos, hogy ne a tandempilótának kelljen a teljes súlyodat a lábaival felemelni.

Az első ejtőernyős ugrásnál az embert rendre cserbenhagyja az időérzéke, ami a felfokozott izgalmi állapot és a gyors egymás után történő szokatlan élmények feldolgozása miatt történik. A repülőgép elhagyása után nagyjából 50 másodpercet zuhan az ugróval a pilóta, csaknem 210-220 kilométer per órás sebességgel, majd 1500 méteres magasságon nyitja a pilóta az ernyőt. S így repkednek még közel 6-7 percet a földet érésig.

 

Alap ejtőernyős kifejezések

  • Ugróterület: Ahol a landolás történik,
  • Ugróruha: Sportos kezes-lábas, amit az ugrás során viselni kell. Segít szabályozni a zuhanási sebességet, és védelmet nyújt a szél ellen.
  • Felelősségvállalási nyilatkozat: Kötelezően kitöltendő űrlap, melyben fel vannak sorolva a biztonsági kockázatok.
  • Szabadesés: Az ugrás, mely az ejtőernyő kinyílása előtt történik.
  •  

    Borítókép: Tamás évente számos tandemugrást hajt végre bátor jelentkezők kíséretében

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában