HAON - Jegyzet

2019.01.22. 12:44

Lábatlan gyíkokról

<em>Olvasom a matek felvételi feladatokat kígyókról és békákról, akiknek összesen 224 lábuk és szemük van, megfejtendő a kígyók száma. És mit látok a feladat végén, mintegy kiegészítésként? Hogy a békáknak két szeme, négy lába, a kígyóknak meg két szeme és nulla lába van. Megfoghatatlan. Hogy kerültek ide efféle zárójeles mondatok? </em>Potyók Izabella írása.

Olvasom a matek felvételi feladatokat kígyókról és békákról, akiknek összesen 224 lábuk és szemük van, megfejtendő a kígyók száma. És mit látok a feladat végén, mintegy kiegészítésként? Hogy a békáknak két szeme, négy lába, a kígyóknak meg két szeme és nulla lába van. Megfoghatatlan. Hogy kerültek ide efféle zárójeles mondatok? Potyók Izabella írása.

Nem és nem értem. Kétségbeesett Micimackóként ülök a saját fejem gondolkodósarkában, és töprengek, eredménytelenül. Mert arra a rémisztő megoldásra nyilvánvalóan gondolni sem merek, miszerint a feladatsor készítői abbéli aggodalmuknak engedték át magukat, hogy a felháborodott szülők kapát-kaszát ragadva kérik számon rajtuk, miért feltételeznek az ő tizennégy éves gyermekeikről ilyen elképesztő mértékű biológiai ismereteket, amelyek nélkül lehetetlenség megoldani ezt az ördögi feladatot, ezért inkább megkímélték a jövő reménységeit a saját intellektusukkal való gigászi harctól, és információt szolgáltattak az izzasztó problémával kapcsolatban. Nem, ez képtelenség. Hiszen a feladatkészítő bizottság bizonyára számolt vele, hová vezetne, ha azt sugallná, nemcsak szükségtelen, de egyenesen felháborító (és támadható) elvárni a középiskolába bejutni készülő gyerektől az összetett gondolkodást vagy az általánost sem meghaladó ismereteket a világról. Oda vezetne, hogy a végén olyanokat hihetne a szülő: megbélyegezzük fiataljainkat pusztán azért, mert csak matematikai képességeit emelte a Nobel-díj közelébe, s éppen eme kemény munka miatt nem tudott birtokába jutni a hasonló mélységű állattani ismereteknek. A végén kiderülne, nem is kell ismernie a betűket annak, aki egyébként e nélkül képes tökéletesen megoldani a matekfeladatsort úgy, ha mondjuk felolvassa neki valaki. (Persze nem egyszer, hanem ahányszor szükség van rá, akkor is, ha az három órába kerül.) Vagy hogy szükségtelen különbséget tenni a gyorsabban és a lassabban gondolkodók között, ha végül úgyis (megközelítőleg) ugyanazt az eredményt számolták ki. És egyszerre megértenénk egykori tanítványom szavait: igazságtalan, hogy nem juthat be valaki az orvosi egyetemre csak azért, mert egy kicsit buta?!

Nem, biztosan nem erről van szó. De hát akkor miről?

A magyart ezek után már meg sem merem nézni…

- Potyók Izabella -


[related-post post_id="4115070"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!