Autó - Motor

2017.04.29. 09:10

Szögek, kátyúk és defektek

Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A biztonságra veszélyes abroncssérülések ötöde lakott területen kívül következett be.

Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A biztonságra veszélyes abroncssérülések ötöde lakott területen kívül következett be.

Tízből legalább négy magyar autósnak volt már defektje az elmúlt öt évben, ráadásul ezeknek több mint a fele jellemzően délután és este, sötétedés után történt, minden másodikat pedig szög, vagy kátyú okozott.

A többség kicseréli

A közlekedésbiztonsági szempontból is veszélyes abroncssérülések ötöde lakott területen kívül következett be, ráadásul úgy, hogy minden harmadik esetben a gépjárművezetők nem egyedül ültek az autóban – derül ki a Bridgestone Magyarország kutatásából. A felmérés rámutat arra is, hogy ezeket a helyzeteket az autósok több mint 60 százaléka helyszíni kerékcserével orvosolta, ami legalább egy órát vett igénybe. Ez azért is veszélyes, mert korábbi kimutatások szerint az autópályák leállósávjában a „túlélési idő” átlagosan mindössze 20 percre tehető. Az autósok biztonságát segíti az az új abroncs, amellyel defekt után még akár további 80 kilométert is mehetünk 80 km/órás sebességgel, így baj nélkül hazaérhetünk, vagy felkereshetjük a legközelebbi gumiszervizt. Ezzel a gépjármű defekt esetén is irányítható marad, így ez a váratlan esemény nem jelent közlekedésbiztonsági kockázatot.

Mi az a mankókerék?

Az európai autósok fele nem tartja biztonságosnak a teljes értékű pótkereket kiváltó úgynevezett mankókereket és harmaduk nem is tudja, hogyan kell használni a defektjavító készletet. Mindezeken felül csaknem az összes megkérdezett aggódik a biztonsága miatt defekt esetén, és amikor kereket cserél, azzal legalább 3 órát elveszít. Bár közvetlenül a defektekre visszavezethető balesetek száma Magyarországon alacsony, a statisztikák azt mutatják, hogy az abroncssérülések miatt félreálló autósokra számos veszély leselkedik. A defektek ötöde lakott területen kívül történik, ráadásul olyan útszakaszokon, ahol nem lehet, vagy nehéz biztonságosan félrehúzódni és kicserélni a sérült kereket. Korábbi adatok szerint a hazai autópályákon a megállástól számítva 20 percig van esélyünk a túlélésre a leállósávban.

HBN

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!