Salakmotor

2023.08.20. 19:50

Óriási küzdelemben dán címvédés a salakmotoros Debrecen Nagydíjon! - fotókkal

Niels Kristian Iversent hiába szorongatták, ezúttal sem tudták megfogni a riválisai.

Molnár Szilárd

Nagy küzdelem volt szinte minden futamon a 48. Debrecen Nagydíjon

Forrás: Kiss Annamarie

Ha augusztus 20. akkor virágkarnevál és Debrecen Nagydíj, ezúttal sem volt másképp, immár 48. alkalommal gyűltek össze a salakmotor szerelmesei, hogy megtekintsék Európa egyik legpatinásabb meghívásos nemzetközi versenyét. A szervezők ezúttal is kitettek magukért, több színes program is kísérte a rendezvényt, például Török Botond és ifjabb Golenya János, a SpeedWolf két fiatal titánja körözött a viadal előtt, megmutatva tudását a közönségnek. Aztán következett egy meglepetésfutam, amelyen Adorján Zoltán, Tihanyi Sándor és unokáik, ifjabb Adorján Zoltán, valamint Oláh-Tihanyi Olivér vettek részt. A két salakmotoros ikon nagy vason, míg a jövő klasszisai minimotorokon repesztettek körbe-körbe a közönség ovációja közepette. Előbb az öreg rókák rajtoltak el, a Bajnokként hívott Adorján minden egyenesben egykerekezett a publikumnak, Tihanyi „Subi” óvatosabban követte, és integetett ki a lelátóra. Utánuk a két ifjú titán vívott „késhegyre menő” csatát.

Forrás: Kiss Annamarie

A salakszórók bemutatását, valamint a Himnusz elhangzását követően a város nevében Barcsa Lajos alpolgármester köszöntötte versenyzőket és a megjelenteket.

Debrecenben a salakmotor él, és élni fog!

 – szögezte le az alpolgármester. – A lelátókon végig nézve most is látszik, van igény a salakmotorra, köszönöm a nézőknek, hogy ezúttal is kilátogattak a stadionba. Egy ilyen nívós versenyhez kell egy olyan színvonalas szervezőgárda, mint a SpeedWolf Debrecen – mondta el Barcsa Lajos.

Változás a rajtlistán

A verseny előtti éjszakán egy kényszerű módosítást kellett eszközölniük a rajtlistán a szervezőknek, sajnos az ausztrál Frase Bowes motorszállító autóbusza lerobbant, így kénytelen volt lemondani a részvételt, helyette a lengyel Oskar Bober örökölte meg  a 12-es startszámot az erős mezőnyben.

Remek időben zajlott le a Perényi Pál Salakmotor Stadion 4000 nézője előtt megtartott viadal, melynek első futamában rögtön a SpeedWolf egyik vaspapucsosa, Magosi Norbert is érdekelt volt. Ugyancsak itt mutatkozott be a közönségnek a megmérettetés egyetlen női motorosa, a német Celina Liebmann, valamint a többszörös GP-győztes svéd Antonio Lindback. A Rió Rakéta névre hallgató skandináv utcahosszal nyert Liebmann előtt, a Magó becenécre hallgató honfitársunk sajnos kiállni kényszerült. A másodikban ott volt a másik debreceni, Kovács Roland is, de egy kör elteltével elfektette a motorját, így megismételt rajtot már a pályán kívülről nézte, és látta ahogy a lengyel színekben versenyző Vadim Tarasenkot intették le először. A harmadik hozta az egyik legjobb harcot, a riderek becsülettel „pofozták” egymást a négy körön keresztül, végül a lengyel licences Viktor Trofimov örülhetett. Az első kör zárófutamába kapott besorolást a tavalyi győztes Niels Kristian Iversen, és a pályacsúcsot tartó lengyel Jakub Jamróg. A rajtnál kilőtt a két klasszis, ám a skandináv pilóta alatt egy pillanatra megbicsaklott a vas, és ezzel el is dőlt, hogy nem fogja utolérni Jamrógot, így meg kellett elégednie a második hellyel.

Forrás: Kiss Annamarie

Fenékre ült

Iversen épp csak szusszanhatott egyet, hiszen a pályakarbantartás után ismét salakra szólították. Remekül kapta el újfent a rajtot, és bár helyenként láthatólag küzdött a fellocsolt ovállal, behúzta a három pontot a finn Timo Lahti előtt. A 6. futamban megvolt a magyar házicsata, úgy nézett ki Magosi nyeri a presztízsharcot, de aztán az utolsó körben megint megállt a motorja, így Kovács ölébe hullott a harmadik hely. Két kör után utóbbi egy, míg Magosi nulla egységgel rendelkezett. A hetedik Lindbacknek hozott szerencsét, Jamrógot is körbemotorozva végzett az élen. Ebben a futamban jegyezhettük fel a második bukást: a finn Antti Voulas ült fenékre a motorjával együtt.

Az újabb karbantartást követően következett a 9. futam, amelyben Liebmann és Kovács is érdekelt volt. Bár a debreceni sokáig maga mögött tartotta a német hölgyet, végül mégis övé lett az egy pontot érő harmadik hely. A tizenegyedik heat hozta az egyik legizgalmasabb négy kört: a vaspapucsosok végig öt méteren belül motoroztak, sajnos Lindback motorja megadta magát három kanyarral a vége előtt, így a szlovén Nick Skorja örülhetett.

Örömteli bejelentés

A harmadik szünet alatt Baráth Norbert ügyvezető tett örömteli bejelentést: – Amikor 2019-be átvettük a létesítmény üzemeltetését, akkor felvázoltunk egy ötéves tervet, melynek része volt, hogy Tabaka József legyen az utánpótlás képzés vezetője, mely mostanra megvalósult – kürtölte világgá a jó hírt a nézők tapsa közepette.

Az is kiderült, Tabaka Józsefnek, Tihanyi Sándornak és Szatmári Lászlónak más okból is volt oka örömre, ugyanis Novák Katalin köztársasági elnök a motorsportban elért kiemelkedő eredményeiért mindhárom vaspapucsost megjutalmazta csütörtökön. Tihanyi Sándor a páros világbajnokságon kiharcolt bronzéremért Magyar Érdemrend Lovagkeresztet, Tabaka József és Szatmári László a páros Európa-bajnokságon megszerzett dobogós helyezésért Magyar Bronz Érdemkereszt kitüntetést kapott. A három korábbi salakmotoros a fővárosi Bálna Honvédelmi Központban vehette át a rangos elismerését.

Forrás: Kiss Annamarie

A 14. futamban folytatódott Magosi vesszőfutása, megint kiállni kényszerült, Iversen címvédőhöz méltóan nyert. A tizenhatodikban ott volt a rajtszalag mögött Kovács Roland is, de sajnos nem ő volt a főszereplő, hanem Jamróg és Lahti, akik káprázatos harcot vívtak egymással, melyből egy orrhosszal előbbi jött ki jobban.

Az utolsó körben sem Magosi, sem Kovács nem tudták gyarapítani egységeik számát, így utóbbi 1, míg Magosi pont nélkül zárt. A 19 futamban a két régi rivális, Iversen és Lindback csapott össze, csatájukat ezúttal a dán nyerte, aki 14 ponttal az alapverseny győzteseként egyből a nagydöntőbe kvalifikálta magát, míg a 2-9. helyzettjei két-két elődöntben kaptak esélyt csatlakozni a címvédőhöz.

Izgalmas finálé

Az első elődöntőben a dán Jonas Seifert-Salk, Lindback, Trofimov, Jamróg állt a startgép mögé, végül Seifert-Salk és Tromfimov jutottak a fináléba. A másodikban Tarasenko, Lahti, Voulas és Skorja feszült egymásnak, a futamot Tarasenko nyerte  Voulas előtt, így velük egészült ki a nagydöntő 5 fős mezőnye.

A szuperdöntőben az addig nyerő, piros rajthelyet választotta Iversen, a kéket Seifert-Salk, a fehéret Trofimov, Voulas a sárga starthelyről, míg Tarasenko az ötödik, zöld helyről indult. A versenyhez méltó, körömrágós négy kör végén Iversen ünnepelhetett, második lett Seifert-Salk, harmadik Tarasenko, a negyedik Voulas, míg ötödiként Trofimov ért célt.

Forrás: Kiss Annamarie

Niels Kristian Iversen így megvédte a címét, a látottak alapján teljesen megérdemelten.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában