Tippek

2024.01.24. 20:00

Egérutak Debrecenben! Mutatjuk, merre lehet elkerülni egy-egy kritikus pontot

Érdemes a hosszabb utat vagy az elkerülőt választani, ha nem bírjuk a stresszes vezetést.

Dubóczky Krisztina

Az esős, csúszós utak pedig vezetéstechnikai szempontokból okoznak kihívást rengeteg autósnak.

Forrás: Illusztráció / Napló-archív

Debrecenben reggelente sok autósnak okoz stresszt a közlekedés a város területén, ahogy a munka utáni csúcsforgalom is feladja a leckét türelemből. Az esős, csúszós utak pedig vezetéstechnikai szempontokból okoznak kihívást rengeteg autósnak. De mi ennek az oka, és mit lehet tenni, ha nem akarunk beleőrülni abba, hogy eljussunk a város egyik végéből a másikba vagy éppen a a belsejébe? 
Debrecen legnagyobb taxitársaságának az egyik sofőrje, Menyhárt Árpád adott néhány tippet.

– A reggeli csúcsot a belvárosi forgalom nem tudja befogadni, ez nagyrészt az iskolába menés miatt alakul így, mivel sok szülő hordja be autóval a gyerekeket. Ráadásul egyre több az autó, egyre több a koccanás, amiatt is, hogy a megváltozott vezetési körülmények – eső, hó, fagy – szinte lebénítják a közlekedést az óvatoskodó vezetés miatt – közölte Tisza Tibor, a Főnix Taxi ügyvezetője.

A közlekedési lámpáknál feltorlódnak az autók

Nagyon agresszívan vezet több autós, hiányzik a türelem az utakon. Én is voltam tanuló, ahogy mindenki, de vesszőparipám, hogy ez az új rendszer, ahogy okítják a tanuló vezetőket, nem jó. Rögtön beviszik őket nulla gyakorlattal a forgalomba, és akinek nincs rutinja, könnyen okozhat a többieknek fennakadást

– véli Menyhárt Árpád taxisofőr.

– Ott van például a Bornemissza utca, amin keresztül a Széchenyi-Szoboszlói úti csúcsforgalmat ki lehetett kerülni, mostanra már nem igazán opció az autósoknak, mert lakóövezetté nyilvánították, és ezért kitették a 20-as sebességkorlátozó táblát az utcába. Emiatt sokan inkább már nem fordulnak erre, ahogy korábban tették, hanem maradnak a nagy, többsávos, lámpás utakon, hiszen pont az ütemes, dinamikus haladás vált lehetetlenné – folytatta a taxis.

Szükség van a Debrecent elkerülő utakra

A Józsa felől a városba érkezők régóta panaszolják, hogy négysávosra kellett volna már bővíteni a Szentgyörgyfalvi utat és a 35-ös kivezető szakaszát, mert reggel lehetetlen tempósan haladni a város felé, délután pedig Debrecenből kifelé, Józsa és Hajdúböszörmény irányába. Ilyenkor nincs más választása az embernek, mint korábban elindulni, ugyanis reggel 7 óra előtt többnyire még nem dugul be az út.

 Az a tapasztalat, hogy rengetegen még mindig nem használják az elkerülőket, a nem fizetős szakaszokat sem, amilyen például a Debrecen tábla előtti lenne észak felől, vagyis Józsa irányából, ahonnan el lehet jutni Debrecen különböző területeire a Böszörményi út és a belváros kihagyásával, akár a déli iparterületre, a Gázvezeték utcára és a többi városrész külső területeire

 – hangsúlyozta a taxis.

A Józsa és Debrecen közötti utak tehermentesítése folyamatosan napirenden van: 

Ezeket az egérutakat javasolja Debrecenben a taxis csúcsforgalom idején

- Aki Vámospércs irányába haladna a Kassai út felől, de nem akar a Budai Nagy Antalon szenvedni, az az Acsádi utat választhatja, onnan lefordulva pedig a Sólyom utcán vagy a Veres Péter utcán mehet tovább egészen a Vámospércsi útig.

- Ha a Csapókertbe akar eljutni valaki, a Jánosi utcán mehet a Kassairól a Mátyás király utca felé.

- Ha a város másik végéből, a Debreceni Egyetem főépületének a környékéről, a Dóczy utca felől indulunk Balmazújváros irányába, és nem akarunk közlekedési lámpák garmadáján átvergődni, akkor válasszuk a Liget lakópark felé vivő Vezér utcát, majd onnan haladjunk tovább az IT Services Hungary épülete mentén a Metró hipermarket irányába, ahol már ki is lyukadunk a Balmazújvárosi útra, számos pirosat és forgalmi torlódást kikerülve.

- Ha a belvárosból akarunk eljutni a város nyugati része felé, Balmazújváros irányába, és a Böszörményi út túlterhelt, akkor érdemes a Bartók Béla utcát választani, onnan vagy lekanyarodhatunk a Csigekert utcán, vagy tovább haladva a Köntösgátsor utcára fordulhatunk, amin át a Balmazújvárosi útra juthatunk ki, a Decathlon környékén. Sokan használják a Bezerédy és a Töhötöm utcát is egérútnak a város ezen részén.

A városvezetés reagál a felmerülő közlekedési problémákra

A városvezetés a már felismert problémákra igyekszik reagálni, ennek részleteiről itt olvashatnak: 

2016 óta Debrecen több pontján történtek közlekedésfejlesztési beavatkozások, 2024-ben 19 ilyen projekt indul, ebből 6 a kivitelezés fázisába lép idén, míg a továbbiaknak az előkészítése kezdődik.
A SUMP megerősíti a rendkívül fontos keleti elkerülőút kialakítását, valamint a város közlekedésének digitális alapokra helyezésének fontosságát. A SUMP, vagyis a Fenntartható Városi Mobilitástervezés egy olyan tervezési és irányítási eszköz, amely a városok és települések közlekedési rendszerének fenntartható fejlesztésére összpontosít. A SUMP egy komplex, hosszú távú stratégia, az egyre növekvő városi mobilitási kihívások megoldására szolgál, miközben a közlekedés hatékonyságát növeli és a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe veszi.

 A SUMP célja az, hogy javítsa a városi közlekedés minőségét és biztonságát, csökkentse a közlekedési torlódásokat, valamint csökkentse a környezeti hatásokat, például a légszennyezést és a zajszennyezést. Ezenkívül a SUMP segít az energiatakarékos és fenntartható közlekedési módok, például a tömegközlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás előmozdításában.

Folyamatosan fejlesztik Debrecen úthálózatát

Korábban már beszámoltunk róla, hogy tizenkilenc közlekedésfejlesztési projekt indult és indul el folyamatosan 2024-ben Debrecenben 20 milliárd forint értékben, az Építési és Közlekedési Minisztériummal együttműködésben.    

Öt olyan forgalmi csomópont épül, amelyek Debrecen közigazgatási határain belül lesznek, és jelenleg közbeszerzési folyamat alatt állnak. Az első a Vezér utcát és az északi elkerülő utat a jövőben összekötő, a Domokos Márton utca majdani folytatásának és a 354-es főútnak a kereszteződése, ahol egy felüljárós külön szintű csomópont épül. A következő a Csigekert utca – Szabó Lőrinc utca – Füredi út – Balmazújvárosi út kereszteződésének a kapacitásnövelő átépítése. Harmadikként az Árpád tér – Ótemető utca csomópontjának átépítése következik, ahol a bontási munkálatok már folynak. A negyedik a Hétvezér – Budai Nagy Antal utcai csomópont komplex fejlesztése, az ötödik pedig az Erzsébet utca – Szoboszlói út – Külsővásártér kereszteződésnek a fejlesztése.  

A keleti elkerülő nyomvonalának tervezése és a szükséges környezeti hatásvizsgálat elkészítése is elstartolt. 22 kilométeres szakasz köti majd össze az elképzelések szerint a város keleti oldalán a 4-es főutat a 47-es főúttal. Ennek részleteiről itt írtunk:

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában