Vízgazdálkodás

2023.10.07. 19:28

Debrecenben mutatta be Áder János a megoldást az akkumulátorgyárak vízfelhasználási problémájára – fotókkal

Egy nagykanizsai cég tudja a megoldást, csak még senki nem kereste őket.

Hajnal László

Debrecenben tartott előadást Áder János

Forrás: Molnár Péter

A vízválságtól a fenntartható fejlődésig - Hol tartunk és mit tehetünk? címmel tartott előadást Áder János az MCC Debrecenben, az Aranybikában. A volt köztársasági elnök beszámolt a Planet expón szerzett tapasztalatairól, részletesen kifejtette a klímaváltozás fenyegető hatásait, valamint készségesen válaszolt a lakossági kérdésekre.

Előadásában felvezette, az emberi faj megjelenésétől kezdve folyamatosan nő bolygónk népessége. Míg az 1920-as években kétmilliárd ember élt a Földön, mára ez a szám a négyszeresére duzzadt. A demográfusok szerint 2050 környékén tetőzik a népesség, ekkorra tízmilliárd fő jósolható. A növekedés leginkább az Európán kívüli országokra jellemző.

Mindez egy óriási urbanizációval jár. Míg 1950-ben nyolc nagyváros lakossága érte el az ötmillió főt, ma már 48 városról mondható el, hogy legalább ennyien élnek ott, de létrejöttek tíz- és húszmilliós gigapoliszok is. Napjainkban a lakosság több mint fele városlakó, hatalmas ütemben áramlik a népesség a városok felé

 – mutatott rá.

Rávilágított, a gyarapodó lélekszám önmagában is többletfogyasztást jelent, ám a növekvő urbanizáció többlet-infrastruktúrát is igényel: terheltebb a közlekedés, az egészségügy és az oktatás. Ennek árnyoldalai is vannak, Dél-Amerika vagy épp Ázsia számos országában élnek százmilliók víz és szanitáció nélkül, borzalmas egészségügyi körülmények között.

Áder János levezette, a népességnövekedést kétszeresen meghaladja a vízfogyasztás, az energiafogyasztás pedig háromszorosan. Ráadásul ennek az energiának a 80 százaléka a mai napig fosszilis: gáz, olaj és szén. Szerinte borítékolható, hogy a 2050-re prognosztizált tízmilliárd ember számára nem lesz elegendő vízmennyiség.

Hogyan függ össze a víz a klímaváltozással?

– Ezeréves távlatban nézve a bolygónak egy lehűlő periódusban kellene lennie, azonban az ipari forradalom óta ez a tendencia hirtelen megfordult. A tudósok már rég bebizonyították, hogy ok-okozati összefüggés van a szén-dioxid-kibocsátás és a hőmérséklet-változás között, az üvegházhatású gázok koncentrációja pedig vészesen közelít a kritikus szinthez. Nem véletlen, hogy a valaha mért tíz legmelegebb évből hat az elmúlt évtizedben volt – magyarázta.

Hazánk viszonylatában kitért a Duna–Tisza közi homokhátság elsivatagosodására, és annak hatására a vízi élőlényekre és a biodiverzitásra. Habár megjegyezte, a kormány és a vízügy elfogadott egy tervet a homokhátság vízkészletének pótlására.

Megtudtuk azt is, a Föld vízkészletének mindössze 6 százalékát teszi ki az emberi fogyasztásra alkalmas édesvíz, amit a mezőgazdasági és ipari célokra is felhasználunk. A mennyiség állandó, azonban a hidrológiai ciklus – a párolgás, a felhőképződés és a kicsapódás – egyre inkább felgyorsult, ennek következtében szélsőséges időjárási jelenségek tapasztalhatók. Ugyanazt a területet aszály, majd hihetetlen mennyiségű csapadék sújtja.

Az elektromobilitás lesz a jövő

A volt államfő szerint a közlekedés tehető felelőssé leginkább a szén-dioxid-kibocsátás miatt, ezért egy uniós döntés értelmében 2035-től nem lehet benzinnel vagy gázolajjal működő autókat forgalomba hozni. A zöldítést célzó rendelkezés következtében az elektromos autók piaca fellendül, azonban az elektromos áramot akkumulátorokban kell tárolni. Európában 40 akkumulátorgyár épül, ha pedig Magyarországon valamennyi akkumulátorgyár elkészül, az európai igények 20 százalékát kielégíti hazánk.

A versenyképesség szempontjából fontos, hogy az autóipar része maradjunk, hiszen jelenleg 150 ezer ember számára teremt az országban munkalehetőséget, de az autógyártás ugyanígy lényeges a technológiai versenyben maradásunkhoz is

 – fejtette ki.

áder jános debrecen haon
Forrás: Molnár Péter

Egy magyar cég tudja a megoldást, csak még nem keresték őket

Rámutatott, a kérdés az, milyen veszélyt jelent egy akkumulátorgyár. Mint mondta, minden ipari szereplőre igaz, a vegyi, gyógyszer- és autógyárakra is, hogy a szigorú környezetvédelmi szabályokat be kell tartatni velük. Ha egy üzem megsérti az előírásokat, büntetést kell kiszabni, amennyiben még egyszer szabályt szeg, be kell záratni.

A CATL Debrecenben épülő gyárával kapcsolatban megemlítette a kínai vállalat türingiai üzemét, amely bár kisebb, ugyanazt a technológiát használja. Feltette a kérdést, ha a német tartomány zöld párttal induló környezetvédelmi minisztere és a szociáldemokrata miniszerelnök az évtized legjelentősebb beruházásának minősítette az akkumulátorgyárat, és kifejezetten üdvözölték, nekünk miért kellene lemondani róla.

Elmondta, tisztában van azzal, hogy a debreceniek attól félnek, hogy elfogy az ivóvizük. Ami mégis megmarad, az pedig szennyezett lesz. A nemrégiben megtartott környezetvédelmi rendezvényen, a Planet expón találkozott az egyik kiállítóval, a Hidrofilttel. A nagykanizsai cég elmondása alapján komoly piaci részesedéssel rendelkezik nemcsak hazánkban, hanem nemzetközi szinten is.

 Víztisztítással foglalkoznak, többek közt a Mol is alkalmazza berendezéseiket az olajszennyezés eltávolítására, valamint a Mercedes a víz festékrészecskéktől való mentesítésre.

A cég képviselőjével konzultálva megtudta, az alkalmazott technológiájuk egy módosított változata az akkumulátorgyárak esetében is használható lenne. A technológia adott, és minden további nélkül meg tudnák úgy építeni a berendezést, hogy az zárt rendszert alkosson.

Elsőként tehát a debreceniek láthatták az Aranybikában azt a tervet, amit a Hidrofilttől kapott a volt köztársasági elnök. A tervezet szerint a gyártáshoz folyóvíz nem szükséges, hiszen szürkevizet, tisztított kommunális szennyvizet alkalmaznának. Mivel ezt az ipari vizet hűtésre használják, a 60 százaléka elpárolog, ám a pára nem tartalmaz szennyezést (ha pedig mégis, egy biológiai tisztítóval bővíthető a szerkezet). A fennmaradó vizet a zárt rendszerben nem vezetik ki, hanem visszajut a gyártáshoz, mindössze az elpárolgott részt kell pótolni (szintén szennyvízből). Mint mondta, ha a vállalat betartja az előírásokat, nem történhet szennyezés, mivel nem érintkezik az ivóvízbázissal a gyárban keringő mennyiség.

Úgy véli, jó hír, hogy ezt egy magyar cég képes kivitelezni, a rossz az, hogy még nem vették fel velük a kapcsolatot. Áder János elmondta, utánajárt, mennyibe kerülne a Hidrofilt cirkulációs technológiájának alkalmazása, válaszul azt kapta, 4-5 milliárd forintból megépíthető a rendszer. A csaknem 3000 milliárd forintos beruházáshoz képest elenyésző összegből tehát megoldható lenne, hogy az emberek biztonságérzete javuljon.

Egy nézői kérdésre válaszolva elmondta, a berendezés éves fenntartási költségét a CATL az akkumulátorok árába is beépítheti. Figyelembe véve a gyártási kapacitást, minimális árnöveléssel fedezhető a karbantartás. Megjegyezte, az alapkérdés Debrecenben nem az volt, hogy mennyire lesz drága, hanem hogy kell-e aggódni a gyár miatt.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában