Sebesség

2023.09.01. 14:23

Az emberi felsőbbrendűség miatt is van sok gyorshajtó – állítja a debreceni gépjárművezető-szakoktató

Elképesztő számokat közölt a rendőrség, ennyi autóst büntettek meg idén júliusig Hajdú-Bihar vármegyében gyorshajtás miatt.

Nagy Emese

Megfelelő sebességgel haladva elkerülhetjük a magunk és mások veszélyeztetését

Forrás: Kiss Annamarie

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, szeptember 1-jétől jelentősen megnőtt a sebességtúllépésért kiszabható pénzbírság összege, a közel 400 ezer forintot is elérheti.

Az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata a Haon érdeklődésére közölte: hazánkban sebességtúllépés miatt 2022 első hét hónapjában 399 ezer 369 (Hajdú-Bihar vármegyében 35 ezer 623) esetben szabtak ki bírságot a rendőrök, ebből 40 ezer 365 (Hajdú-Bihar vármegyében 2002) járművezetővel szemben helyszíni bírságot alkalmaztak, 20 ezer 364 (Hajdú-Bihar vármegyében 1244) elkövetőt pedig határozathozatal nélkül közigazgatási bírsággal sújtottak, és 338 ezer 640 (Hajdú-Bihar vármegyében 32 ezer 377) ügyben közigazgatási bírságot szabtak ki.

 „Sebességtúllépés miatt 2023 első hét hónapjában országosan 456 ezer 220 (Hajdú-Bihar vármegyében 34 ezer 268) esetben szabtak ki bírságot a rendőrök, ebből 47 ezer 781 (Hajdú-Bihar vármegyében 2 ezer 318) járművezetővel szemben helyszíni bírságot alkalmaztak, 25 ezer 636 (Hajdú-Bihar vármegyében 1861) elkövetőt határozathozatal nélkül közigazgatási bírsággal sújtottak, és 382 ezer 803 (Hajdú-Bihar vármegyében 30 ezer 089) ügyben közigazgatási bírságot szabtak ki” – tájékoztatott a rendőrség.

Sok a figyelmetlen vezető

Ahogy a számokból jól látszik, nemcsak országosan, de vármegyei szinten is megugrott a gyorshajtók száma az elmúlt egy évben. Kíváncsiak voltunk, Hajdu Kristóf gépjárművezető-szakoktató hogyan látja Debrecenben és környékén a gépjárművel közlekedőket: mennyire szabálykövetőek, milyen a közlekedési morál.

Saját tapasztalatom alapján a debreceni és környéki utakon az országos átlaghoz hasonló tendenciák láthatók. Sok a figyelmetlen vezető, továbbá akadnak olyanok is, akik csak a sebesség élvezete miatt sietnek. Vannak visszatérő szakaszok, ahol szinte mindig találkozhatunk gyorshajtókkal, akár lakott területen belül, vagy azon kívül is. Lakott területen kívül például a Hortobágy felé vezető főútvonal hosszú, kereszteződéstől mentes és jól belátható egyenesei csábítják a sebesség akár extrém túllépésére az embereket

 – emelte ki portálunk kérdésére.

Mint elmondta, lakott területen belül leggyakrabban gyorshajtással azokon a szakaszokon szokott találkozni, ahol többsávos a közlekedés. Ilyenek például a Balmazújvárosi út, Böszörményi út, Egyetem sugárút, Füredi út, Kassai út, Mester utca, Mikepércsi út, a Pesti és a Rakovszky Dániel utca. – Ezeken a soksávos szakaszokon túl a 30 kilométer per órás sebességkorlátozású zónákban tapasztalok gyorshajtást. Gyakran a figyelmetlenség miatt mennek gyorsan a 30-as zónákban, mert vagy észre sem veszik a táblát, vagy elfelejtik, hogy még mindig a zónában vannak. Hallottam már olyan visszajelzést is, hogy a zónatáblán lévő korlátozás „csak a következő kereszteződésig tart”. Ez természetesen nem igaz, a zóna végét jelző tábla oldja csak az adott korlátozást – mutatott rá Hajdu Kristóf.

– Ezeken túl gyakran tapasztalhatjuk, hogy az úton folyó munkálatok során kihelyezett sebességkorlátozó táblák hatályát hagyják figyelmen kívül az autósok. Hiába teszik ki például a 30-as táblát, a közlekedők rendre az eredeti sebességkorlátozás alapján mennek, vagy akár ahhoz képest is gyorsabban – mondta a szakoktató.

Debrecen Hajdu Kristóf haon
Hajdu Kristóf gépjárművezető-szakoktató 
Forrás: Napló-Archív

Mindig sietünk valahova

– Talán a felgyorsult életünk rossz mellékterméke az, hogy mindig sietünk valahova, mindig késésben vagyunk. A saját magunk által generált „mindjárt elkések” mentalitás túl gyakran tudja az autósokat szabálytalan közlekedésbe kényszeríteni. Az esetek kisebb részében – de nem elhanyagolható mértékben – a felsőbbrendűség érzete hajszolja a sofőr önérzetét abba, hogy ne kelljen valaki mögött „beragadni” – emelte ki Hajdu Kristóf. 

Hozzátette, több esetben ez a beragadás csak a nagy mértékű forgalom miatt van. Egyszerűen túl sokan vagyunk túl kevés helyre, és ez torlódást okoz. Ugyanezek a sofőrök gyakran csak ki akarják élvezni a prémium autójuk adta lehetőségeket, és jobban taposni a jobb oldali pedált a többiekhez képest.

Továbbá, szerinte a „megnyugtatóbb” válasz a gyorshajtásra az, hogy a mai autók annyira komfortosak, hogy a sofőrök sebességérzete sokkal rosszabb. Annyira kevés inger tudja érni a sofőrt, hogy nem veszi észre, hogy az 50 kilométer per óra helyett már 70 kilométer per órával megy. 

Azért tartom ezt megnyugtatóbbnak, mert ilyenkor nem arrogancia miatt szabálytalankodik valaki, hanem csak figyelmetlen. A gyorshajtás ténye így is, úgy is fennáll és veszélyhelyzetet generál, de legalább nem a felsőbbrendűség miatt alakul ki a helyzet

 – tette hozzá.

Figyelmetlenség, nemtörődömség

A szakember rámutatott, többek közt a figyelmetlenség és a nemtörődömség okozzák a gyorshajtást. Sajnos akárhogyan is nézzük, a baleset vagy balesetveszélyes helyzet kialakulásában nem feltétlenül lényeges, hogy direkt vagy indirekt módon gyorshajtó valaki, ugyanis pusztán a gyorshajtás ténye már veszélyes. 

A legtöbb baleset, amit saját magam tapasztalok a városi közlekedésben, azok az utoléréses koccanások. Ezek során rendre lámpás kereszteződések előtt ütköznek egymásnak az autósok. Ezeknek az oka a legtöbb esetben a figyelmetlenség és a nem megfelelő követési távolság. Extrém esetekben sajnos kerékpáros és gyalogos gázolásokról is hallhatunk, olvashatunk. Ezen balesetek kialakulásában szinte mindig a figyelmetlenség a fő okozó.

 Ha nem megszokásból vezetünk és nem hagyjuk eluralkodni azokat a gondolatokat, mint „itt úgysem szokott senki átkelni” és „itt sosem jár vonat”, akkor könnyebben lehet elkerülni lehetséges veszélyhelyzeteket – fogalmazott Hajdu Kristóf. Kiemelte, túl sok olyan forgalmi szituáció van, ahol a veszély forrását nem is tudja felismerni a sofőr, például, ha valaki a gyalogátkelő előtt/mögött áll.

A legjobb, ha időben indulunk

Azt szoktam mondani a diákjaimnak, hogy sosem attól kell félni, amit látunk, hanem attól, amit nem látunk. Ha van annyi hely egy bizonyos akadály mögött, ahol elfér egy gyalogos vagy kerékpáros, akkor számítani kell rá, hogy onnan valaki előlép. Sajnos ellenségünk az, ha önérzetből közlekedünk és nem a szabályokat követve

 – nyomatékosított.

A szakember úgy véli, a magasabb pénzbüntetés ideális esetben (de az igazsághoz várni kell egy kis időt) elgondolkodtathatja a közlekedőket, hogy megéri-e gyorsabban menni, mint a megengedett sebesség. – Egy, az Egyesült Államokban készült statisztika alapján a ritka, de magas pénzbüntetés kisebb hatással volt a közlekedőkre. 

Sokkal nagyobb sikert értek el a szabályszegések számának csökkentésében a sűrű ellenőrzésekkel és az alacsony pénzbírságokkal. Viszont amíg a hazai infrastruktúra nem teszi lehetővé, hogy sokkal gyakrabban ellenőrizzék a sebességünket, addig nem marad más eszköze a rendfenntartó szerveknek, mint a megemelt büntetési tételek.

 Azoknak a közlekedőknek, akik szeretnék elkerülni a büntetést és szeretnének időre odaérni mindenhová, csak egy megoldás marad: induljanak időben – fűzte hozzá.

Debrecen Gyulai Judit haon
Gyulai Judit szerint nem igazán fog javulni a helyzet
Forrás:  Kiss Annamarie

Talán jobban odafigyelnek a sofőrök

Megkérdeztünk néhány debreceni autóst, mit gondolnak, a magasabb pénzbüntetés miatt várható-e, hogy csökken a gyorshajtások száma, és a többségük azt válaszolta: meglehet, hogy ezután jobban odafigyelnek az autósok, de akik szeretnek száguldozni, azok ezután sem fognak változtatni a magatartásukon. Gyulai Judit úgy fogalmazott, akik eddig a megengedettnél gyorsabban mentek az utakon, azok a jövőben sem fognak ezen változtatni. 

Nyilván lesznek olyanok, akik jobban meggondolják, megéri-e nekik a megengedettnél többel menni. De az a tapasztalat, hogy a dugók miatt az emberek azonnal gyorsabban mennek, ha egy olyan útszakaszra érkeznek, ahol kevesebben közlekednek. Úgy vélekednek, ha már eddig a megengedettnél is lassabban mentem, akkor most a mehetek a megengedettnél többel; pedig mint tudjuk, ez nincs így

 – mondta. Hangsúlyozta, két autójuk van a családban, és amikor a kisebbikkel közlekedik, akkor előzékenyebbek a sofőrök, ám amikor a terepjáróval mozog, nem igazán engedik engedik őt maguk elé az autósok.

Egy másik sofőr kiemelte, megörült, amikor olvasta a hírt, hogy súlyosabb közveteményre számíthatnak azok, akik gyorsabban mennek a kelleténél. Szerinte ideje volt meghozni ezt a döntést, mert nagyon sokan úgy gondolkodnak, ők annyival hajthatnak, amennyivel csak akarnak, úgysincs következménye.

A büntetési tételek

Azok a sofőrök, akik 50-es vagy annál kisebb sebességkorlátozásnál 15–25 kilométer per órával lépik túl a határt, 39 ezer forintos bírságot kaphatnak; 25–35-ös sebességtúllépésnél 58 ezer 500 forintosat. 35–45 kilométer per órás többletnél 78 ezer forintnyi, 45–55-ösnél 117 ezer forintos, 55–65-ösnél 169 ezer forintos, míg 65–75-ös sebességtúllépésnél 260 ezer forintos bírságra számíthatnak. A 75 kilométer per órával nagyobb sebességtúllépésnél 390 ezer forint büntetésre számíthat a sofőr. Azt, aki 50 és 100 kilométer per óra közötti korlátozású helyen lépi túl a sebességhatárt, a fentiekhez hasonló bírságokkal sújthatják: a legalsó, 15–30 kilométer per órás túllépésért 39 ezer 500 forintos, míg a legfelső, 390 ezres büntetéssel akkor, ha a megengedett sebességnél 105-tel megy többel. Azokon az utakon, ahol 100-as sebesség fölött lehet haladni, 20–35 kilométer per órás túllépésnél 39 ezer forintos büntetéssel kell számolni. Ha pedig 110-zel a megengedett tartomány fölött hajt valaki, 390 ezres csekket vehet a kezébe.

 

Más szabálysértésekért is, továbbra is büntetnek

A Magyar Közlönyben olvasható, szintén nagy pénzbüntetésre, egészen pontosan 65 ezer forint megfizetésére számíthatnak azok, akik a tiltás ellenére a vasúti átjáróba hajtanak. Ugyanennyit kell fizetni a kötelező haladási irány megszegéséért, a behajtási tilalom megszegése viszont „csak" 39 ezer forintba kerül. A leállósávon haladás büntetési tétele 130 ezer forintunkba kerülhet szeptember elsejétől. A természetvédelmi övezetbe engedély nélküli behajtás esetén pedig 195-390 ezer forint a büntetési tétel.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában