2023.08.07. 20:00
Több forgalmas csomópontot és utat is fejlesztenek majd Debrecenben
Többszáz millió forint kormányzati támogatást fordítanak a szükséges tervekre.
Támogatást kapott a Vágóhíd utcai vasút feletti híd és a kapcsolódó úthálózat fejlesztésének előkészítése is
Forrás: Kiss Annamarie
Jelentős közlekedésfejlesztési beruházások indulnak a következő hónapokban Debrecenben. Olyan régen várt projektek kaptak zöld utat és kormányzati támogatást, mint a Balmazújvárosi – Füredi – Csigekert – Szabó Lőrinc utcák csomópontjának átépítése, 354-es számú főút – Vezér utca közötti szakasz kialakítása vagy a Rakovszky és Ótemető utcák csomópontjának kapacitásbővítő beruházása. Mindezek mellett pedig több, régóta várt, s a jövőben a cívisváros élhetőségét jelentősen javító projektek előkészítései, tervezései kaptak jelentős kormányzati támogatást.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Magyar Közlönyben április 28-án megjelent két kormányhatározat értelmében mintegy 174 és fél milliárd forint kormányzati támogatásból fejleszthet Debrecen 2023. és 2026. között. Az első a város víziközmű-infrastruktúra fejlesztését foglalja magában 108,797 milliárd forint értékben. A második kormányhatározat az Északnyugati Gazdasági Övezet vasúti infrastruktúra-fejlesztéséről szól, melynek összértéke legfeljebb 65,68 milliárd forint. Július 19-én újabb kormányhatározat jelent meg, melynek értelmében további 112,198 milliárd forint fejlesztési forrás érkezik Debrecenbe.
Jó hír a Józsa felől érkezőknek
Aki Józsa irányába, vagy Józsa irányából közlekedik, biztosan tapasztalta már, hogy olykor igen lassan halad a forgalom, s a kényelmesnél jóval több időbe kerül a Debrecentől észak-északnyugatra található városrész megközelítése. A kormány július 19-i döntése értelmében két Debrecen-Józsát érintő útfejlesztés előkészítése, tervezése kezdődhet meg. Az egyik a Debrecen-Józsa északi tehermentesítő út kiviteli tervig történő tervezési, előkészítési folyamataira nyújtott mintegy 400 millió forint.
A beruházás eredményeként egy Józsát elkerülő összekötő út jöhet majd létre az M35 csomópont és a 35-ös számú főút között.
A szükséges engedélyek, tervek és az előkészítés várhatóan 2025-ben állnak majd rendelkezésre.
A másik, amely szintén az Építési és Közlekedési Minisztérium projektje, a 35-ös számú főút Debrecen-Józsa és a 354-es közötti út 2x2 sávra történő fejlesztése. A mintegy 2,4 kilométer hosszú útszakasz, valamint az érintett csomópontok kapacitásbővítésének kiviteli terveire mintegy 325 millió forint áll rendelkezésre, s várhatóan a kivitelezéshez szükséges dokumentumok, engedélyek 2025-re lesznek meg.
Tanulmányterv készül a Nyíl utca bővítésére
Jelentős közúti forgalmat bonyolít le a Füredi és a Böszörményi út is, amelyek jelzőlámpás csomópontjának fejlesztése a jövőben indokolttá válhat a gazdasági övezetek által generált forgalomtöbblet miatt. Ezen terület fejlesztésére, bővítésére tanulmányterv készül mintegy 150 millió forint értékben.
Szintén tanulmányterv készül a Nyíl utca bővítésére mintegy 30 millió forint kormányzati támogatásból. Összesen 300 millió forint támogatás kap a 48-as számú főút (Vámsopércsi út) kapacitásbővítő fejlesztésének első üteme, a Hétvezér - Budai Nagy Antal utcai csomópont komplex fejlesztése, csomópontbővítése. Az összeget területszerzésre, valamint előkészítésre fordítja majd a beruházó Építési és Közlekedési Minisztérium. A fejlesztés eredményeként később a Faraktár – Budai Nagy Antal – Vámospércsi – Hétvezér utcák csomópontjában minden irányból külön jobbra kanyarodó sávot alakítanak ki.
Indokolt a vasúti híd fejlesztése
Támogatást kapott a Vágóhíd utcai vasút feletti híd és a kapcsolódó úthálózat fejlesztésének előkészítése a kiviteli terv készítésével bezárólag mintegy 420 millió forint értékben. Az előkészítési projekt keretében a Debrecen belterületén lévő Vágóhíd utcai vasút feletti híd és az ahhoz kapcsolódó úthálózat fejlesztésére vonatkozóan tanulmányterv és a szükséges környezetvédelmi munkarészek (Előzetes Vizsgálati Dokumentáció) elkészítése a feladat a környezetvédelmi határozat megszerzésével bezárólag.
A tervezett fejlesztést a híd jelenlegi műszaki állapota, valamint a hídhoz kapcsolódó útszakaszok forgalmi terhelése indokolja.
A tervezett beavatkozás az Attila tértől a Diószegi út – Borzán Gáspár utcai csomópontig tart, melynek hossza 2,3 kilométer. A tervezés során vizsgálják az Attila téri csomópont kapacitásbővítésének lehetőségét, valamint a 4814. jelű út Diószegi úti szakaszát, fejlesztve a Borzán Gáspár utcai és a Hétvezér – Vágóhíd utcai csomópontot is.