Az élhetőbb régióért

2022.12.29. 11:30

Elmondta a Közút, melyik a két legforgalmasabb út Hajdú-Biharban

Az útfelújításoknak csupán egyetlen szempontja az aszfaltréteg elhasználódottága.

A felújítások alkalmával a nehézjármű-forgalom nagysága alapján méretezett burkolatmegerősítést végeznek

Forrás: Illusztráció, MW-archív

A 33-as főút M35-ös autópálya és a Látóképi Csárda között már elkezdett, 2x2 sávosra történő bővítése mellett más főút tervezett négysávosítását – így a 4-es főút Debrecen és Hajdúszoboszló közötti, régen tervezett szakaszát sem említette a Magyar Közút Zrt. a Cívishírnek eljuttatott válaszában. A társaságtól arról érdeklődtünk, hogy milyen esetben indokolt 2x2 sávossá bővíteni egy főutat, Hajdú-Biharban van-e ilyen út, és ha igen, mikor négysávosítják.

Egy főút 2x2 sávosítása nem kizárólag a forgalom nagyságától függ, ott a döntés meghozatalakor több szempontot is figyelembe kell venni. A forgalom nagyságán kívül a társadalmi igények, távlati gazdaságfejlesztési célok, az Országos Területrendezési Tervben foglaltak, a baleseti adatok, az adott szakaszon jellemző csomópontok és kiszolgáló utak, a megyére vonatkozó Integrált Településfejlesztési Stratégia, valamint a területigénybevétel számít. Vannak már ilyen tervek a megyében, a 33-as főút Látókép – M35-ös autópálya-csomópont közötti szakasz 2×2 sávra bővítése az Északnyugati Gazdasági Övezet kialakításához kapcsolódóan, a NIF Zrt. lebonyolításában már elkezdődött

– tájékoztatott a Magyar Közút.

Folyamatos online mérések

Megtudtuk azt is, hogy a közutak forgalmi adatainak fő forrása az országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálás, amely a közúthálózat szakmailag indokolt pontjain kiépített érzékelők és telepített forgalomszámláló berendezések segítségével történik. Vannak frekventált helyszínek, ahol folyamatos az online mérés, a helyszínek döntő többségén azonban csak szakaszos, előre ütemezett rend szerint, például évente négy alkalommal és egy hét időtartamra szól a mérés. Ezekből az adatokból a megfelelő képletekkel határozzák meg az országos közutak éves keresztmetszeti forgalmát.

Baleset 33-as főúton, a Látóképi Csárda közelében, 2022 februárjában
Forrás: Napló-archív

Hajdú-Bihar megyében a legforgalmasabb, legjobban terhelt közutak a főutak, azon belül is a 42-es és 4-es. A legkisebb forgalmú és legkevésbé terheltek pedig a vasútállomási utak, valamint az ötszámjegyű, települési bekötőutak. Az természetes, hogy ahol nagyobb a közút forgalma, ott gyorsabban használódik az út. Az aszfaltréteg tönkremenetelében a legnagyobb szerepük a nehéz járműveknek (pótkocsis szerelvények, nyerges vontatók, kamionok) van.

A minisztérium hagyja jóvá

– A közutak felújítási sorrendjében több szempontot veszünk figyelembe, és azok alapján határozzuk meg, hogy mely útszakaszokat kell mielőbb felújítani, és mely szakaszokon nincs szükség még beavatkozásra – írták a felújítási sorrend meghatározását tudakoló kérdésünkre. A felújítások alkalmával a nehézjármű-forgalom nagysága alapján méretezett burkolatmegerősítést végeznek. Ez alapján meghatározzák az adott szakasz forgalmi terhelési osztályát. E besorolástól függ, hogy be kell-e építeni nagyobb teherbírású aszfaltot. Ezt a nehéz terhelési osztályba eső főutak és nehézjármű forgalommal jobban terhelt mellékutak felújításakor alkalmazzák.

– Az alacsonyabb tervezési forgalmú utaknál elegendő az egyszerűbb aszfaltozás. A felújítási sorrend meghatározásakor a társadalmi igényeket is figyelembe vesszük, egyeztetve a lakosság, a szervezetek képviselőivel. A végső sorrend meghatározásakor a szakmai, valamint a társadalmi igényeket vetjük össze, ezek alapján dől el a menetrend. A javaslatokat a rendelkezésre álló hazai és európai uniós források figyelembevételével a tulajdonosi és szakmai felettesi feladatokat ellátó illetékes minisztérium hagyja jóvá – közölték.

Bár az elmúlt években sokat javult a hajdú-bihari közúthálózat állapota, azért vannak szakaszok, ahol csak 30–40 kilométeres sebességgel szabad haladni. Ilyen például a Biharkeresztes és Told, valamint a Biharnagybajom és a megyehatár közötti út. Joggal adódik a kérdés, hogy milyen időközönként célszerű felújítani egy-egy útszakaszt. A Magyar Közút válasza úgy fogalmaz, hogy a különböző terheltségű és forgalmú utak felújításának optimális időközeit nem lehet pontosan meghatározni, mivel ez nagyban függ az adott szakasz forgalomnagyság-növekedésétől, esetleges -csökkenésétől.

– Hajdú-Bihar megye úthálózatának felújítása megfelelő ütemben halad. Azt azonban jelentősen befolyásolja a rendelkezésre álló forrás nagysága, az ország költségvetésének teherbírása. Az elmúlt 15 évben Hajdú-Bihar megyei úthálózatának csaknem fele megújult – írták.

CH

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában