Átalakuló belváros

2022.11.30. 07:00

Megnéztük, hogy áll a Sas utcai mélygarázs építése – Fotókkal

Az autók a Kossuth utca felől, rámpán lehajtva juthatnak majd a föld alatti első szintre.

A résfalazási munkák megtörténtek, jelenleg a vízzáró résfalak visszaépítése és a fejgerenda kialakítása folyik a nyugati oldalon.

Forrás: Czinege Melinda

Javában folynak a munkálatok a Dósa nádor téri mélygarázsnál. Szerkesztőségünk a kivitelező HUNÉP Zrt. jóvoltából betekintést nyert a beruházás menetébe. Az építési területre egyébként a járókelők is bepillanthatnak a Kossuth utca felőli kerítésen keresztül. 

Hogy ne csak távolról bizonyosodjunk meg a kivitelező szakszerűségéről, Zsiros Jánost kértük meg, hogy mutassa be, milyen alapossággal haladnak a munkálatokkal. A HUNÉP projektvezető főmérnöke kiemelte: a mélygarázs kialakításának elsődleges szempontja a járókelők és a környező épületek biztonságának megőrzése. – Cégünk több mint harminc éve építi Debrecen városát, mindig a legnagyobb odafigyeléssel jártunk el. Szeretjük a várost és a szakmánk, s ezek azok a feladatok, amelyek ösztönöznek bennünket – hangsúlyozta. – Az épületeknek ugyanis lelkük van, különösen igaz erre a belvárosi környezetre. Ezen ikonikus épület melletti mélygarázs létrehozása különleges számunkra. Érezzük a felelősséget, ebből merítünk motivációt, hogy az elődökhöz méltó munkát végezzünk. A múltra alapozva, a jelen innovatív technológiáit használva összhangot teremtsünk. Ezért minden ilyen projekt több mint munka, inkább közös alkotás.

– A Sas utca 2. szám alatti épület tetejére telepítettünk egy rendszert, ami a környező épületekre szerelt prizmák segítségével folyamatosan rögzíti a valós időben lekérdezett adatokat. Ezek az épületek süllyedését vizsgálják. Amennyiben mindegyik egyszerre mozdul el, úgy a rendszer felismeri, hogy a Sas utcai épület helyzete változott meg – fejtette ki Zsiros János. A szakember hozzátette, az épületeknek van egy tervezett süllyedése, ám ez folyamatos monitorozás szerint jóval a megengedett értéken belül van.

Zsiros Jánostól megtudtuk, a résfalazási munkák elkészültek, jelenleg a vízzáró résfalak visszaépítése és a fejgerenda kialakítása folyik a nyugati oldalon. A résfalazás egy munkatér-elhatárolási folyamat annak érdekében, hogy a környező épületek ne szenvedjenek maradandó és statikai elváltozást.

A HUNÉP résfalazási technikájának különlegessége, hogy vízzáró résfalat alkalmaznak, ami képes megfékezni a talajvíz mozgását, ezzel biztosítva a süllyedés elkerülését.

– A megerősítést a földmunka követi, a felszín alatt elsőként négy méterig termeljük ki a talajt. Azért eddig, mert a régészeti feltárás itt veszi kezdetét. Az előzetes archeológiai dokumentáció ugyanis feltételezte, hogy valahol a Dósa nádor tér alatt található egy 15. századi ferences kolostornak az alapja. Friss információink szerint feltehetőleg máshol található maga az épület, azonban a temetkezési helyek és a kiegészítő épületek feltehetően a mélygarázs környékére tehetők. A régésznek a jogszabály szerint harminc fagy- és csapadékmentes munkanap áll a rendelkezésére a feltáráshoz – magyarázta a szakember.

A kutatási munkák befejeztével az első horgonyzási síkot alakítják ki az épületek alatt. Ezek a bebetonzott, feszített horgonyok azt a célt szolgálják, hogy ne boruljon ki a résfal. A sarkokon hevederek és acéldúcok rögzítik a szerkezetet. Ezt követően egy újabb szinttel lefelé haladva ismét földmunkával és újabb horgonyzással folytatódik a munka. Egészen 12–13 méteres mélységig, ahol a 80 centiméter vastagságú alaplemez és a födémek a helyükre kerülnek. Végül a szerkezetépítő hozzálát a mélygarázs tényleges felépítéséhez.

Külön érdekesség, hogy a 2400 négyzetméteres, 13 méter mélységű területhez 32,5 ezer köbméter földet termelnek ki.

A munkálatok várhatóan 2023 őszére befejeződnek. S hogy mit fogunk látni az átadást követően? Az autók a Kossuth utca felől, a Sas utca 2. szám alatti épülettel párhuzamos rámpán lehajtva juthatnak el a föld alatti első szintre. Maga a mélygarázs eltolt szintű lesz, az egyik oldalán három, míg a másikon négy szinttel. A 208 férőhelyes, négyszintes mélygarázsban szintenként ma már teljesen természetes módon hat mozgáskorlátozott-parkolóhely, illetve tíz környezetbarát elektromos gépjármű töltéséhez szükséges állomás is helyet kap.

A rámpa és a gyalogosjárda között lesz még egy kisebb út, amivel a házak közötti parkolót meg tudják közelíteni az ott lakók, ezzel is segítve a közlekedést és hozzájárulva a lakosság és az ide érkezők életkörülményeinek javításához, az épített környezet fejlesztéséhez.

HL

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában