Felújítások

2021.09.11. 11:30

Régi tartozását rendezi a MÁV a Püspökladány–Biharkeresztes-vasútvonal korszerűsítésével

A tervezettnek megfelelően halad a vasútfejlesztés, a Sárréten nem kell tartani vasútvonal megszüntetésétől.

A V-Híd Építő Zrt. workshoppal/gépbemutatóval egybekötött születésnapi rendezvénye Debrecenben. 20200918 Debrecen Fotó: Matey István MI Hajdú-bihari Napló

Forrás: Napló-archív

Fotó: Matey István

– A befejezés előtti végső fázisban van a 100-as vasútvonal Püspökladány és Ebes közötti szakaszának korszerűsítése. A sínpályák technikai biztosítási fejlesztésének, illetve a vasútállomások megújításának utolsó időszakában van a beruházás. Ide tartozik a hangfogó falak építése is. Úgy gondolom, hogy ez a fejlesztés, ha hosszú évtizedekre nem is oldja meg, de a jelen kor igényeit azért tudja biztosítani – tájékoztatta a Naplót Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője, akit a választókörzete vasúti fejlesztéseiről kérdeztünk.

A politikus elmondta azt is, hogy nincs értelme már módosítani a Püspökladány–Biharkeresztes-vasútvonal építési tervét annak tükrében, hogy a román fél időközben „meggondolta magát”, és mégis korszerűsíti, villamosítja a Kolozsvár–Nagyvárad-vasúti pályát. Ráadásul ott két sínpályán haladhat majd a vasúti forgalom.

„A 101-es számú, a Püspökladány–Biharkeresztes-vasútvonal korszerűsítése a MÁV-nak mintegy régi tartozása volt az utasok felé.”

Most rendeződni látszik a közlekedési út jövője – mondta Bodó Sándor országgyűlési képviselő, utalva arra, hogy a Romániába tartó szerelvényeknek Püspökladányban mozdonyt kellett cserélni, a pályán pedig sok helyen csak 60 kilométer/óra sebességgel haladhattak a vonatok. A sínpálya korszerűsítése szűk egy éve kezdődött. 2023-ra villamosítják a pályát, és az egy sínpáron 100 kilométer/órával közlekedhetnek a vonatok.

Bodó Sándor | Fotó: Napló-archív

Csakhogy nemrégiben, már a magyarországi munkálatok megkezdése után, a román kormány döntött: ők is fejlesztik az országhatárra vezető, Kolozsvár–Nagyvárad-vasúti pályát. Ott is villamosítanak, no meg dupla sínpár lesz. Okkal vetődik fel a kérdés, hogy a romániai, úgymond teljesebb fejlesztés átírhatja-e a magyarországi szakasz beruházását. Azaz, nálunk is dupla sínpárt fektetnek le, gyorsabbá, biztonságosabbá téve a 101-es vasúti pályát. – Én azt gondolom, hogy a román beruházás nem írja át a hazai vasútfejlesztést. Az a lényeg, hogy a végén a magyar és a román oldali fejlesztések is találkoznak.

„Nálunk a kivitelezés már előrehaladott állapotban van, ezen a ponton áttervezni már macerás lenne.”

A vasúti közlekedés szakemberei arról tájékoztattak, hogy a kitérőkkel és a villamosítással az egy sínpár is biztonságosan ki tudja elégíteni az igényeket – mondta a képviselő.

Kérdésünkkel, hogy befolyásolja-e a romániai fejlesztés (dupla sínpár) a magyarországi beruházást, a 101-es vasútvonal átépítésének beruházóját, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is megkerestük. A következő írásbeli választ kaptuk: „A Püspökladány–Biharkeresztes szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása projekt vállalkozási szerződése 2020. október 6-án lépett hatályba, amelynek részét képezi a jelenleg kivitelezés alatt álló egyvágányú pálya átépítése is. A kivitelezés előkészítése után az idei év végére befejeződik az érintett szakaszon a pályaátépítés, valamint az ehhez kapcsolódó munkák jelentős része is elkészül. A jövő évben alakítják ki az új, elektronikus biztosítóberendezést, a távközlési hálózatot, valamint befejeződnek a magasépítési munkák is.”

Bodó Sándornak felvetettük, hogy a Püspökladány–Szeghalom közötti vasútvonal is mintha a megszüntetés előtti állapotban lenne, hiszen ott ritkábban járnak a vonatok. – Szó sincs a megszüntetésről! – jelentette ki az országgyűlési képviselő, hozzáfűzve, hogy a vasutak nem feltétlenül a települések központjában haladnak, miközben a közutakon folyó buszközlekedésben akár több megállót is lehet létesíteni a helységeken belül. – Ugyanakkor – folytatta –, a hajnali vagy késő esti órákban csak a vasúti közlekedés van. A vasútnak azonban van egy teherszállítási lába is. Ez lehetne sokkal erősebb, akár Szeghalom irányába is.

Kovács Zsolt

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában