jó tudni

2021.02.10. 16:05

Becsapós lehet a menetrendi keresőoldal, mert nem mindegyik buszban van GPS

Csak GPS-járműkövető rendszerrel rendelkező autóbuszjáratok követhetők nyomon valós időben.

Fotós: KISS ANNAMARIE

Fotós: KISS ANNAMARIE

Buszváró van, váró busz nincs – ismerős lehet sokaknak a mondás. A buszváróban pedig olykor reménytelenül várakozók is akadnak, akik – főleg télen, zord időben fagyoskodva – szeretnék tudni, mikor érkezik késlekedő járatuk. Főként kellemetlen ez a jelenlegi járványügyi helyzetben, amikor a várakozó megunva a hidegben ácsorgást, egy meleg teára vagy kávéra sem tud beülni a legközelebbi étterembe. Manapság azt gondolnánk, a digitális fejlődésnek köszönhetően, előkapva a telefonunkat, pillanatok alatt megtudjuk a választ a fenti kérdésre. Többek között a menetrendi keresőoldalon böngészve belefuthatunk egy kis térképen mozgó buszjelzésbe, amit követve pontosan láthatjuk, meddig várjunk még. Vagy mégsem pontosan ezt látjuk?

Egy bosszankodó utasunk jelzése nyomán megkérdeztük erről a Volánbusz Zrt.-t. A társaság – annak ellenére, hogy mint közölte, sem a weboldalért, sem annak applikációjáért nem felelős –, tájékoztatott: a menetrendi keresőoldalon azok a járatok követhetők nyomon valós időben, amelyeken GPS-járműkövető rendszer található, és működik a GPRS-adatátvitel. – A GPS-szel egyelőre nem rendelkező járművek esetében a menetrend szerinti közlekedés adatai követhetők a térképen. Ilyen esetben nem színes, hanem szürke ikon jelzi a járművet, illetve az alkalmazásban a „Követett jármű, valós járműpozíció” helyett a „Nem követett járat” felirat olvasható. Járataink menetrendtől eltérő közlekedéséről a www.volanbusz.hu oldalon és a Voláninform Facebook-oldalán tájékozódhatnak az utasok. Információ kérhető továbbá az autóbusz-állomások információs és forgalmi szolgálatainál is – közölte a társaság.

Kártérítés járhat

Legyünk tehát résen: ha szürke a jelzés, akkor csak azt látjuk, ahol a menetrend szerint éppen járnia kellene a járatunknak.

Hasznos tudni, hogy autóbuszjáratok kimaradásáért és késéséért egyes esetekben felelősséget vállal a társaság. – A menetrend szerint leg­alább 250 kilométer távolságot teljesítő járat kimaradása esetén megtérítjük annak az utasnak a kárát, akinek a járatra foglalt helye volt, és a késés miatt meghiúsult az utazási szándéka. Kivételt képez, ha a járatkimaradást társaságunk működési körén kívül eső, elháríthatatlan ok idézte elő, illetve úgy jártunk el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható, többek között a személy- és vagyonbiztonság, valamint a menetrend szerinti útvonal megtartásával. A kártérítés szempontjából a menetrend szerint legalább 250 kilométer távolságot teljesítő autóbuszjárat akkor maradt ki, ha egyáltalán nem, vagy több mint 90 perces késéssel indult az autóbusz-állomásról. A kártérítési igény akkor érvényes, ha az adott járatra az utasnak volt férő- vagy ülőhelyfoglalása. Kártérítési szempontból nem minősül azonban járatkimaradásnak, ha az utasok továbbszállításáról társaságunk gondoskodott, és az utas kevesebb mint 90 perc késéssel megérkezett a célállomására – közölte a Volánbusz Zrt.

BBI

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában