Helyi közélet

2015.06.14. 10:51

Misztikus környezetben

Karib-szigetek - Óceánjáró hajóval egy időben több érdekes, izgalmas világot fedezhetünk fel.

A Karib-szigetekről mindenkinek a képeslapokon megjelenő gyönyörű, fehér homokos tengerpartok, a hajladozó pálmafák és a türkizék tenger jut eszébe. Pedig ennél sokkal többet nyújt a térség, melynek az európai, az afrikai és latin-amerikai hatások miatt történelme és kultúrája is igen sokszínű képet mutat.

A Karib-tenger nyugodt türkizkék vízében „lebegve” található a brit tengerentúli terület, amit Kajmán-szigetek néven ismerünk. Kolumbia az ellentétek országa: erőszak, kábítószer, ugyanakkor stabil gazdasággal rendelkező ország. A Panama-csatornán „áthajózva” megtapasztalhattuk a „többlépcsős” zsilipelést, mellyel „leküzdöttük” a Csendes-óceán és az Atlanti-óceán közti szintkülönbséget. Utazásunk vége felé közeledvén a Costa Rica buja esőerdői növényei és állatvilága kápráztattak el minket.

Minden szigetnek és országnak megvan a sajátos varázsa. A Karib-tengeri hajóút előnye pedig éppen az, hogy a különböző szigetek, országok, városok közül többet is megismerhetünk anélkül, hogy állandóan ki-be kellene csomagolni, vagy repülőre szállni. E hajóút egyetlen hátránya a nagyobb országok esetében, – Kolumbiában, Panamában, és Costa-Ricában – a kikötőben tartózkodás egy napja alatt, csak a viszonylag közeli nevezetességek fedezhetők fel.

Korallzátonyok

A Kajmán-szigetek a Karib-tenger egy szigetcsoportja, Jamaikától 180 kilométerre észak-nyugatra, Kubától délre fekszik. A Kajmán szigeteket először Kolumbusz Kristóf 1503. május 10-én pillantotta meg, akkor Las Tortugasnak nevezte el, az itt található sok tengeri teknős láttán. Az első feljegyzett angol látogató Sir Francis Drake volt, aki 1586-ban partra szállt itt, és Kajmán-szigeteknek nevezte el a helyet. A Kajmán helyi indián szó volt, ami az itt élő krokodilfélékre utalt. A Nagy-Kajmánon ámulatba ejt minket a világhírű fehér homokos tengerpart, a Seven Mile Beach, a gyönyörű korallzátonyok, és változatos vízi élővilág. Meggyőződhetünk a különleges látványról, ha helikopterrel „járjuk” be a korallzátonyok területét. Láthatunk egy hajóroncsot a part közelében, és a rájákat simogató „embercsoportot”. A Nagy-Kajmán és a Kis-Kajmán a két legnagyobb brit Korona alá tartozó, de számos területen önállósággal (saját pénzzel, a Kajmán szigeti dollárral) rendelkező ország.

Kedvező fekvésének és éghajlatának köszönhetően immár évtizedek óta vonzza a turistákat. Kissé zsúfolt ugyan, de kiváló üdülőhelyekkel, éttermekkel, barátságos népekkel és a legjobb merülő helyekkel a nyugati féltekén.

Őrült ország

A messze távolban a napfelkelte megvilágította az emeletes háztömböket, mely misztikussá alakította a környezetet. Egynapos hajókázás után megérkeztünk Kolumbiába, a Dél-Amerika északnyugati részén található, körülbelül 47 milliós lakosú országba. Területe több mint tizenkétszer nagyobb Magyarországénál. Ha mindent elhiszünk, amit az újságokban olvasunk Kolumbiáról, furcsa kép alakul ki bennünk. A sajtó szerint őrült ország, nem ideális úti cél. Ennek ellenére, vagy épp ezért optimisták vagyunk, habár amiről a szalagcímek szólnak – erőszak, kábítószerbárók és lázadók felkelése – igaziak, de nem biztos, hogy veszélyeztetik személyes biztonságunkat, főleg ha erre külön figyelünk. A hajó is biztonságos helyen Cartagenában kötött ki. A város erős falakkal védett óváros. Vannak szuvenír árusok, de jut hely a szakadt vegyesboltnak, valamint az atlétatrikós öregemberek és szivarozó nénik által látogatott kocsmáknak is. Ez az a Kolumbia, melyről nem olvasunk az újságokban, meglepően csendes, stabil gazdasággal rendelkezik, a kisvárosok és falvak lenyűgözően szépek. Karibi tengerpartok, magas hegyláncok, az Andok völgyei és amazonasi őserdők, ez is mind-mind Kolumbia.

Összekötő kapocs

Biztonságosabb vizekre „evezve” meglátogattuk Panamát, és azon belül a mesterségesen kialakított csatornáját, amely a Csendes- és az Atlanti-óceánt köti össze. A százegy évvel ezelőtt átadott Panama-csatorna jelentős mérföldkő a tengeri közlekedésben, hiszen így összeköttetésbe került az Atlanti-óceán a Csendes-óceánnal. A hetvenhét kilométer hosszú csatornát a XX. század egyik mérnöki ékkövének tartják.

A világ vízi kereskedelmének öt százaléka itt zajlik. Panama bevételének nagy részét, ez a jelentős kereskedelmi vízi útvonal biztosítja. A fővárosban található a panamai adminisztráció, kereskedelmi, és gazdasági központ.

Lombkorona túra

A világ legboldogabb országaként tartják számon Costa Ricát, a közép-amerikai kontinenshídon elterülő országot, melynek magját alkotó 1500 méter fennsíkot, a Kordillerák vulkánokkal tűzdelt láncai fogják közre.

A hajónk Limó városában kötött ki. A választható programok közül az esőerdőben található Veragua parkot látogattuk meg. Itt szinte minden nap esik az eső, ennek köszönhetően buja növényzet alakult ki, békákkal, rovarokkal, lepkékkel. Úgy éreztük a természet része lettünk, amikor beszálltunk a drótkötélen lógó kabinba, mely a hegytetőről a lombkoronákon át levitt az alsó „szintre”. Ezzel a kis túrával lélekben „felkészültünk” a hazautazásra.