Az elektromobilitás lehetőségei

2023.11.13. 11:41

Magyar cégeket is bevonna az akkumulátorgyártásba egy hazai kutatási intézet

A nyersanyagellátás biztosítása és a kutatás-fejlesztés fogja meghatározni a jövő gazdaságát.

Haon.hu

Töltőre rakott elektromos autók a debreceni Hatvan utcán

Forrás: Napló-archív

Az energiatárolás jelenéről és lehetőségeiről publikált cikket 2023 novemberében a korábban Eötvös Loránd Kutatási Hálózat néven ismert Magyar Kutatási Hálózat (Hungarian Research Network, HUN-REN).

Az elektromobilitás jövőjéról szóló összefoglalójába Kun Róbert, a HUN-REN Természettudományi Kutatóközpont Anyag- és Környezetkémiai Intézete Szilárdtest Energiatárolás Kutatócsoportjának vezetője arról beszélt, hogy az akkumulátorok és a komponensek gyártása világszintű expanzió előtt áll, amibe Magyarországnak, a hazai kutatóknak és a vállalati szereplőknek is érdemes lehet bekapcsolódnia.

Mint ismeretes, a klímaváltozás megfékezése érdekében az Európai Unió 2050-re tűzte ki célul a zéró szén-dioxid-kibocsátást. Abban, hogy a közlekedés, a szállítmányozás és az energiatermelés a fosszilis tüzelőanyagokról a megújuló energiaforrásokra álljon át, kulcsszerepe van a elektrokémiai energiatárolásnak, vagyis az akkumulátoroknak.

A lítiumion került ki győztesen

Az energiatárolás 200 éves múltra tekint vissza, és még a mai napig folyamatosan zajlanak a fejlesztések, hogy az élettartambeli, a gyártástechnológiai fenntarthatósági és az újrahasznosíthatósági szempontoknak a leginkább megfeleljenek a tárolók. Napjainkban hatékonyságának köszönhetően a lítiumion-akkumulátorok (Li-ion) a legelterjedtebbek.

A szakember kitért az akkumulátorfejlesztés trendjeire is, mely 2023-ban számos területen ugrásszerű fejlődésnek indult. 

Az egyik legismertebb terület az LFP-alapú (lítium-vasfoszfát) akkumulátorok optimalizálása. A Debrecenben megépülő CATL által is alkalmazott technológiával kapcsolatban a kínai gyártó augusztusban jelentette be, hogy a német és a hazai üzemében is gyártani fogja a legújabb fejlesztésű, LFP-alapú Shenxing akkumulátorait. Az ultragyors tárolók különlegessége, hogy az ezekkel felszerelt elektromos járművek tízpercnyi töltéssel akár 400 kilométert is képesek megtenni.

Kun Róbert hozzátette, szintén előremutató fejlesztési irány az anódként szolgáló grafit tulajdonságainak javítása, mely nagyobb hatótávot és kevesebb nyersanyagigényt tesz lehetővé. Ugyanígy ígéretes a szilárdtest-akkumulátorok megalkotása, habár jelenleg számos elektrokémiai kihívással állnak szemben ezen a területen. Emellett egyre inkább elterjed a mesterséges intelligencia használata az akkumulátorfelügyeleti rendszerekben, mely – miután begyűjti és elemzi az adatokat – a használati körülmények függvényében irányítja az akkumulátor töltési és kisülési cilusait.

Van-e az akkumulátoroknak második élete?

Mivel a primer nyersanyagok korlátozottan állnak rendelkezésre, és a jövőben globálisan legyártandó akkumulátorok száma hatalmas, Kun Róbert szerint a lineáris gazdaság ebben a témakörben nem fenntartható, ehelyett a „másodikélet”-felhasználásban és az újrahasznosításban kell gondolkozni.

A körforgásos gazdaságnak köszönhetően számos értékes komponens hasznosítható újra az akkumulátorcella-gyártásban, ráadásul az Európai Uniónak konkrét célértékei vannak arra vonatkozólag, hogy a következő évtizedekben az adott kémiai elemből mekkora hányadnak kell újrahasznosított forrásból származnia az új akkumulátorok gyártása során.

Ez mindenképpen ígéretes, hiszen a klímapolitikai cél nem valósulhat meg maradéktalanul, ha a környezetvédelmi szándékkal legyártott termékek hulladékként végzik.

A szakember rámutatott, az újrahasznosítási technológiák közül jelenleg a piro- és hidrometallurgiai eljárások dominálnak, ez utóbbi az EU számára is elismert eljárás, ugyanis ezzel az életciklusuk végét elért akkumulátorokból az anyagok mintegy 80-90 százaléka visszanyerhető.

A Magyar Kutatási Hálózat kutatócsoportja négy éve végez új generációs akkumulátorokkal kapcsolatos kutatásokat, melyet egy csaknem tízéves németországi tanulmányi időszak előzött meg.

A hazai vállalkozásokat is bevonnák

A cikkben az is olvasható, hogy napjainkban több kulcsfontosságú akkumulátorkomponens és primer nyersanyagok elérhetősége korlátozott. Az európai akkumulátoripar nyersanyagfüggőségét továbbá az is fokozza, hogy a bányászott nyersanyagok finomítása bizonyos országokra korlátozódik, emiatt a helyileg rendelkezésre álló anyagok szerepe meglehetősen felértékelődik.

A HUN-REN  Természettudományi Kutatóközpont Anyag- és Környezetkémiai Intézete éppen ezért az ellátásbiztonság és a gadaságosság fenntartása érdekében egy konzorciumprojektet indított, melyben akkumulátorkompenenseket fejlesztenek. Mint írják, magyarországi vállalati szereplőket és jelenleg még kiaknázatlan nyersanyagforrásokat is be kívánnak vonni az akkumulátor-értékláncba.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában