ajándékok és fogyasztóvédelem

2020.12.18. 17:41

Ne impulzusból vásároljunk!

Sok vállalkozás saját üzletpolitikája alapján oldja meg a visszavitt termékek problémáját.

Fotó: illusztráció / Shutterstock

A pandémia ellenére úgy tűnik, nem lankadt a vásárlási kedv, ami a karácsonyi ajándékozást illeti. Habár szép számmal akadnak olyanok, akik online veszik meg a kiszemelt terméket, ám az eddigi évekhez hasonlóan a bevásárlóközpontok, üzletek is tele vannak vásárlókkal. Ahogy azt dr. Kiss-Benedek Damarisztól, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (Fome) munkatársától megtudtuk, ilyenkor slágertermékeknek számítanak a különböző ruhaneműk, parfümök, illetve műszaki cikkek, az okostelefonoktól kezdve egészen a háztartási nagygépekig.

Gyakran előfordul azonban, hogy valamilyen okból kifolyólag mégsem megfelelő a megvásárolt ajándék, éppen ezért érdemes tisztázni, milyen jogok illetik meg a fogyasztót.

– Az üzletben vásárolt, nem hibás termékek esetében a hatályos szabályok szerint a vállalkozás nem köteles visszavenni, cserélni a terméket, azaz meggondolási lehetőséget biztosítani. Ennek ellenére sok vállalkozás dönt úgy, hogy önként, saját üzletpolitikája alapján ilyen esetekben is biztosít valamilyen megoldást. A feltételeket, például a határidőt, a termék állapotát, a megoldás módját is a vállalkozás határozza meg – osztotta meg a Naplóval a szakember. Hozzátette: különösen az ünnepi vásárlás idején gyakrabban találkozhatunk erre vonatkozó tájékoztatással a vásárlások alkalmával. Elmondta, leginkább az üzletben feliratokkal vagy a nyugtán tájékoztatják a vásárlókat. Célszerű ezeket pontosan elolvasni, értelmezni.

Jövőre új szabályok

A termékek jótállását illetően megtudtuk, a 151/2003. kormányrendelet mellékletében meghatározott termékcsoportokra 1 éves kötelező jótállás vonatkozik. Ezek a termékek a 10 ezer forint eladási ár feletti, új, úgynevezett tartós fogyasztási cikkek, ide tartoznak például a háztartási készülékek, egészségmegőrző termékek és eszközök, bel- és kültéri bútorok, fekvőmatracok stb.

– Tehát amennyiben ilyen árucikket vásároltunk, akkor a vásárláskor jótállási jegyet kell kapjunk, az 1 éves időtartam alatt ezzel tudjuk a minőségi kifogásunkat érvényesíteni. A gyártó vagy forgalmazó dönthet úgy, hogy az 1 éves kötelező jótálláson felül úgynevezett szerződéses jótállást vállal. A jótállási időn belül jelentkező hibát haladéktalanul jelentsük be a jegyen feltüntetett szerviznek vagy az eladó vállalkozásnak. A vállalkozás helytállási kötelezettséggel tartozik (első lépésben javítás vagy csere, ha ezek nem lehetségesek, árleszállítás vagy vételár-visszafizetés). A vállalkozás jogilag csak akkor tud mentesülni a helytállás alól, ha szakértővel bizonyítja, hogy a termék hibája nem gyártási-anyaghibára vezethető vissza – mutatott rá a szakértő.

Dr. Kiss-Benedek Damarisz arról is tájékoztatott, hogy a 2021. január 1-je után vásárolt termékekre már új szabályok vonatkoznak.

A kötelező jót­állás időtartamára sávos szabályozást vezetnek be. Az említett rendelet mellékletében meghatározott 10 ezer forint feletti termékek értékéhez kapcsolódó sávos határokat alakítottak ki: a 10 ezer forintot elérő, de 100 ezer forintot meg nem haladó eladási ár esetén 1 év kötelező jótállást, 100 és 250 ezer forint között 2 év kötelező jótállást, a 250 ezer forint eladási ár felett pedig 3 év kötelező jót­állást határoz meg az új szabályozás.

Érdemes előregondolkodni

Az év végi, karácsonyi vásárlásnál kiemelten fontos hangsúlyozni azt, hogy ne legyünk impulzusvásárlók.

– Hasonlítsuk össze az árakat, mit, hol és mennyiért vehetünk meg! Gondoljuk át, hogy ténylegesen szükséges-e az adott termék! Ha interneten keresztül rendelnénk, nézzük meg, hogy ki az eladó, azonosítja-e magát (cégnév, székhely)! Továbbá nézzük meg a szállítási időt is, ugyanis sok webáruház már ilyenkor figyelmeztet a megnövekedett forgalom miatt a hosszabb szállítási időre. A vásárlás után ellenőrizzük és tartsuk meg a nyugtát, számlát, jótállásos termék esetén a jótállási jegyet! Az ajándékot a vásárlás után bontsuk ki, és nézzük meg, hogy hibátlan-e, sérülésmentes-e és valóban az-e, amit vásároltunk! Így még akár ajándékozás előtt tudunk reklamálni, elkerülhetjük az ajándék átadása utáni kellemetlenségeket – tanácsolta a szakember.

És ha kézműves termék?

Dr. Kiss-Benedek Damariszt arról is kérdeztük, milyen fogyasztói jogaink vannak abban az esetben, ha kézműves terméket vásárolunk.

„Fontos hangsúlyozni, hogy fogyasztói jogviszony akkor jön létre a felek között, ha a vásárló fogyasztó (azaz természetes személy) és az eladó vállalkozó/vállalkozás. Amennyiben ez nem így van, az esetleges jogvita nem tartozik a fogyasztóvédelem területére”

– tájékoztatott. Hozzátette: ilyen jellegű vásárlás előtt feltétlenül tudjuk meg, hogy ki az eladó, vállalkozó-e, mi a hivatalos neve, és hol van a székhelye. Ezekben az esetekben is kell hogy nyugtát, számlát kapjunk. A kapott nyugtát, számlát őrizzük meg, hiszen minőségi kifogás, panasz esetén szükséges az igényérvényesítéshez. Kellékszavatossági igényünk vagy jótállásos termék esetén a jótállási igényünk érvényesítésére is a Polgári törvénykönyvben leírt szabályok vonatkoznak.

Vass Kata

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában