2008.05.18. 08:56
Nem mindegy, hogyan tanulunk!
<p>Nyíregyháza - "Magyarázd meg, és elfelejtem. Mutasd meg, és megjegyzem. De ha együtt csináljuk, meg is értem" – szólnak Konfucius szavai. Különösen aktuális ez a gondolat a nyíregyházi Kertvárosi Általános Iskolában.</p>
"Magyarázd meg, és elfelejtem. Mutasd meg, és megjegyzem. De ha együtt csináljuk, meg is értem" – szólnak Konfucius szavai. Különösen aktuális ez a gondolat a nyíregyházi Kertvárosi Általános Iskolában, ahol egy nyertes európai uniós pályázat sikeres megvalósításának gyümölcseként újszerű pedagógiai módszerek és modern oktatási infrastruktúra jellemzi a „jövő iskolájának” mindennapjait.
Integrált nevelés uniós támogatással |
Mintegy 50 százalékos a halmozottan hátrányos helyzetű diákok aránya a kocsordi Jókai Mór Általános Iskolában. Az uniós pályázat eredményeként a pedagógusok továbbképzéseken vettek részt, lehetőségük nyílt új módszerek megismerésére, új oktatásszervezési módok kipróbálására, a módszertani kultúra megújítására és az integrált nevelés oktatás-módszertani ismereteinek bővítésére. Számítástechnikai eszközökkel, fejlesztő játékkal, az integrációs munkát elősegítő berendezési tárgyakkal (padokkal, székekkel, szőnyegekkel, szekrényekkel) bővült az iskola. – Célunk a szociális hátrányok csökkentése, a tanulási kudarcok mérséklése, a „lemorzsolódás” csökkentése, megszüntetése, valamint hogy minél több gyerekünk kerüljön érettségit adó középiskolába, s azt sikeresen el is végezze. A módszertani megújulás által egy olyan műhelymunka van kialakulóban Kocsordon, amely segíti a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók későbbi sikeres integrációját a társadalomba. Ezzel a szemlélettel és a programok által reményeink szerint sikerül gyerekeinket felkészíteni az egész életen át tartó tanulásra – hangsúlyozta Katona Attila. |
– Fontos, hogy az iskola gyakorlatias, a jövőben is hasznosítható tudást adjon, ne pusztán száraz ismerettengert zúdítson a gyerekekre a tanulóéveik alatt, sokkal inkább a nagy betűs életre készítse fel őket! Olyan készségek és képességek birtokába kell jutniuk, amelyekkel a XXI. század világában könnyen és bátran el tudnak igazodni. Elsőként tanulni kell megtanítani a diákokat, a többi már gyerekjáték! – vallja Bákonyiné Kurucz Éva igazgató.
Hozzátette: elengedhetetlen, hogy az iskolából kikerülő tanulók rendelkezzenek azokkal az alap- és kulcskompetenciákkal, amelyek az új ismeretek, készségek, képességek elsajátításához kellenek. A célok eléréséhez a szakmai és módszertani megújuláson keresztül vezet az út, ebben hozott áttörést a 18 millió forintból, európai uniós támogatással megvalósult projekt. Az iskola pedagógusai felismerték a szemléletváltozás és szemléletváltoztatás fontosságát, megismerték és alkalmazzák a kompetencia alapú oktatás alapjait, ismereteiket folyamatosan bővítik.
Bővült az oktató-nevelő munka módszertani kultúrája, hangsúlyossá vált az alkalmazóképes tudást középpontba helyező oktatás, a tanulók kommunikációs és együttműködési képességének, vitakészségének fejlesztése, a különböző fejlettségi szinten lévő diákok közötti különbségek csökkentése, a játékos ismeretszerzés, a differenciálás és a cselekvéses tanulás. A jól képzett, felkészült pedagógusokat digitális eszközpark segíti a napi oktató-nevelő munkában. A tények azt mutatják: az oktatás eredményesen halad, a tanulók egyre több gyakorlatias, használható tudás birtokába jutnak.
A program a szülők körében is egyre népszerűbb, ezt bizonyítja, hogy az elsősök beiratkozásánál a csökkenő gyermeklétszám ellenére igen nagy volt az érdeklődés az iskolában folyó úttörőmunka iránt.
Tudta-e?
A kompetencia az ismeretek, ezek alkalmazási képessége és az alkalmazáshoz szükséges megfelelő motivációt biztosító attitűdök összessége.
Kompetencia alapú oktatáson a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazásképes tudást központba helyező oktatást értjük, mely lehetővé teszi, hogy külön-külön fejlesztett kompetenciák és alkalmazásuk életszerű keretet, értelmet nyerjenek a gyerekek számára.
A kompetencia alapú oktatás célja, hogy a tanulók a mindennapi életben hasznosítható tudással rendelkezzenek, amely magában foglalja a szükséges ismeretek elsajátítását is.
Hogyan jelenik meg a korszerű oktatástechnika a tanórákon? |
Alsó tagozatos diákjaim megismerkednek lakóhelyük múltjával, jelenével, a helyi hagyományokkal, a feledésbe merült népi mesterségekkel, gyermekjátékokkal. Mindezt vidáman, játszva tanulva, nem ritkán a modern technikát alkalmazva. A kompetencia alapú oktatás középpontjában a gyermek áll. Az ő tudásszintjéhez, képességeihez, igényeihez igazodunk. Tesszük mindezt barátságos, jókedvű, feszültségmentes, igazi játékos, gyermeki légkörben, a diákok legnagyobb örömére. A modern eszközöknek és a játékos módszereknek köszönhető, hogy mindenki érti és szereti a matematikát. A követelmény ugyanaz, mint egy hagyományos iskolában, csak az oktatási módszerek másak. Főszerepet kap a tapasztalatokra épülő tudásszerzés, az együttműködés. A kompetencia-alapú oktatás rengeteg lehetőséget hordoz magában, ha ügyesen alkalmazzuk. A tanulást játékként, örömmel élik meg a gyerekek. Az órákon igyekszem egész embert megmozgató, cselekvéses tanulási helyzetbe hozni őket e gyermekbarát programmal. A pályaválasztás küszöbén személyiségük és céljaik fölfedezésében segítem diákjaimat a tananyag elsajátítása mellett. A digitális technikát főképp a földrajz és biológia összefoglaló órákon használjuk. Differenciált feladatokkal mindenki sikerélményhez jut. |
- Nem tesz jót a fiúknak a koedukált iskola
- Kerékpáros Iskola Kupa megyei döntő Nyíregyházán
- A mátészalkai iskola az ügy vesztese
- Palicz István -