Nagyvilág

2016.05.29. 13:25

Izland, a tűz, a gőz és a jég szigete

Izland - A természet eredendő vad ősereje sehol máshol nem mutatkozik meg ilyen nyers valójában, mint Izlandon.

A szigetország az Atlanti-óceán északi részén helyezkedik el. Legnagyobb szomszédja Grönland, fővárosa Reykjavik. Az ország erőssége a kiemelkedően magas közbiztonságában mutatkozik meg, melyet mi is megtapasztalhattunk. Izland különlegessége leginkább kettősségében rejlik: gigászi vulkánjai, gejzírjei, forró lávamezői, termál szerű tavai mellett egyúttal a jég országának is tekinthető, lévén felszínének jelentős részét gleccserek fedik. De ha megfelelő időpontban érkezünk, akkor a sarki fény vagy északi fény elképesztő égi jelenségében is gyönyörködhetünk.

Izland a vulkánoktól hangos sziget. Az európai légi forgalmat 2010-ben rendesen megviccelte az Eyjafjallajökull vulkán kitörése. A vulkánok nagyon fontosak a földi élet szempontjából, hiszen így kerülnek a felszínre a magmából azok a nyomelemek, amik nélkülözhetetlenek az élethez.

Elbűvölő látvány

A nagy sziget, amelynek már a neve hallatán is vacogunk, ottlétünk alatt a barátságos arcát „mutatta”. Európa egyik legvonzóbb idegenforgalmi célpontja Reykjavik, a világ legészakibb fővárosa kifinomult hangulatú kisváros, az ország kulturális központja: élőzenei programokkal, nagyszerű éttermekkel és múzeumokkal várja látogatóit. A program színesítéseként az állatbarátok bálna lesre, de május végétől lunda lesre is indulhatnak. A főváros látnivalói után irány a természet! Utunk a Hvalfjördurhoz azaz a Bálnafjordhoz vezetett, ami csodálatos nyugalmat árasztó vidék. A csendet csak a le­zúduló vízesések moraja töri meg. Én útjaim során ennyi vízesést egy országban sem láttam, mint itt. Hasadékok tetejéről, közepéről, vékonyan folydogáló, több méterre elnyúló változatban. Szikrázó napsütésben, szivárvány „díszítéssel” fészkelő madarak látványával elbűvölő látvány.

Arany körút

Ezt a napot a Thingvellir Nemzeti Parkban kezdtük, ahol megtekintettük azt a helyet, ahol a vikingek a világ első parlamentjét tartották. Az elmozduló tektonikai lemezek is itt figyelhetők meg a legjobban, például az Almannagjá Kanyon folyamatosan szélesedik. Ennek oka pedig az, hogy az észak-amerikai és az eurázsiai lemez nagyon lassan, de távolodik egymástól. Izland négy nemzeti parkja közül ez kapta meg a világörökség része címet. Izland legismertebb természeti szépségei a Gullfoss a három lépcsőben alázúduló Arany-vízesés. A szunnyadó Geysir minden gejzír névadója. Ezek közül az egyik legaktívabb a Strokkur. A Gullfoss vízesés is szintén a kihagyhatatlan látnivalók közé tartozik.

Régmúlt idők

Még további vízesés „várt” felfedezésünkre a déli partvidéken. A hosszú buszozás után pihenésként álltunk meg a 60 méter magas Skogafossnál és a 40 méter magas Seljalandfossnál. A Skogar víz­esés mellett a Néprajzi Múzeum látnivalói visszarepítettek minket a régmúlt időkbe, amikor még az emberek többsége kunyhókban lakott. A Dyrholaey fantasztikus sziklaalakzatairól, az óceán partról orkánszél „kíséretében” készíthettük a szebbnél szebb képeket.

Blue Lagoon

A Reykjanes-félsziget felfedezése az utazásunk utolsó napjára esett. Ez Izland legdélnyugatibb pontja és egyben legfiatalabb része is. Tulajdonképpen itt húzódik az Észak–atlanti hátság tengerszint fölé emelkedő része és emiatt is megfigyelhettük itt az erőteljes vulkáni tevékenység nyomait. Ilyenek például a lávamezők, lávacsövek, vagy a hőforrások. Mielőtt hazaindultunk eltöltöttünk egy kis időt a Blue Lagoon Spaban, mely teljesen egyedül­álló a világon. Ez a geotermikus fürdővíz a mellette lévő erőmű mellékterméke, ami különleges összetevőket tartalmaz, mely nagyon jót tesz a bőrnek, és természetesen relaxál is.