2018.10.03. 11:50
Alkotója kísérte Debrecenbe a várt filmet
Debrecen - Nemes Jeles hiszi, a frusztrációból idővel valami nagyon személyes születhet.
Debrecen - Nemes Jeles hiszi, a frusztrációból idővel valami nagyon személyes születhet.
A Saul fia és a kalapos lány története egy időben születtek meg Nemes Jeles Lászlóban – mondta az Oscar-díjas rendező múlt pénteken a Kölcsey Központban, ahol az országos premier hetében több mint ezer ember láthatta az új alkotást. A Napszálltát – nem meglepő módon – várakozás előzte meg, miután a 2015-ben bemutatott, zsidósorsot megörökítő filmjét több mint ötven nemzetközi díjjal jutalmazták. Pozitív traumának fogalmazta meg a rendező a közönség és a korábbi, sokszorosan elismert mű miatt érzett felelősséget. A nyomást épp az a hosszú folyamat segített feldolgozni, s alkotás közben figyelmen kívül hagyni, melynek folyamán fel kellett nőnie a Saul témájához és diadalmenetéhez.
Nem történelmi
Mint elhangzott, a 20. század kettőssége mindig érdekelte a 41 éves filmest. A korszakban egyszerre van jelen a várakozás, ígéret és a pusztulás illata. A boldog békeidők utolsó perceiben, 1913-ban játszódik a Budapesten múltját kutató fiatal nőről szóló alkotás. Néhány évvel később felemésztette magát a kontinens a háborúkkal és azok következményével. A rendező az idealizált monarchiabeli vibrálás, hihetetlen fényűzés, gazdagság mögé kívánt nézni. Úgy szólt: „Időgépbe kívántam ültetni a nézőt, de nem történelmi filmet akartam csinálni. Inkább a sorok között olvasva, az atmoszférából, a romlást hozó mélyben zajlóból megéreztetni valamit. Belevinni a közönséget egy olyan labirintusba, ami a főszereplőé, sőt az emberi létezésé. Ennek az útvesztőnek fontos eleme, hogy nem tudunk olyan sokat, mint gondolnánk. Az információáramlással ma annyi képet generálunk, hogy valami objektív, majdnem istenszerű nézőpontunk alakul ki bizonyos történésekről. Szerintem az emberi életünk sokkal limitáltabb és misztikusabb, nem ennyire tényszerű, minden oldalról lefilmezhető.”
A forgatag részesei
Megerősítésként a televízió-műsorokat, mozifilmeket hozta fel: „Mindig ott van a kamera, ahol lennie kell. Komoly alkotói kérdés, hogy mit mutatunk meg. Érdemes-e mérnöki precizitással a szerintünk lényegesre fókuszálni vagy akarunk rábízni a nézőre gondolatokat? Én utóbbit szeretném, mert hiszem, ha kevesebbet mutatok, valahogyan többet adok. Talán frusztrálóbb és ellene megy a mai trendeknek, de ebből a feszültségből idővel valami nagyon személyes születhet a befogadóban.”
A Velencében már díjazott s a 91. Oscarra nevezett filmben számos titok lappang, melyeknek csak egy részére derül fény a két és fél óra elteltével. A Saul fiában megismert arcközeli felvételek ez esetben is igyekeznek egészen bevonni a nézőt a Jakab Juli játszotta főszereplő által megéltekbe. Ugyanezt a behúzást, az életszerűség hangsúlyozását szolgálják az erősebb háttérzajok.
Döntésre késztet
A díszbemutatót követő diskurzust vezető Heller Zsolt esszéista, folkesztéta érdeklődött a manapság szokatlan technikai megoldás, a 35 mm-es film alkalmazásának okáról. Nemes Jeles László elmondta, a Kölcsey Központban ugyan nem kópiáról vetítettek, így a pénteki nézősereg nem élvezhette az említett film élményét, de nagyon szép képet ad. Elárult egy másik, lényegibb érvet is: „a sötétben ülők nem tv-t néznek, mint otthon, hanem állóképeket, melyek vetítve elkezdenek mozogni a fejében, ám a filmmel töltött idő fele sötétségben zajlik. Ennek tudat alatt hipnotikus hatása van. A pixelekben nincs mágia, azok állandó fényinformációk. Az alkotóknak is segít a tudat, hogy ott egy guriga, amiben nem végtelen a film. Meg kell hoznom a döntéseket, amik a rendezéshez fontosak. Nem ötszáz felvett órából rakok össze kettőt vágóasztalon, hanem a forgatás közben pontosan meg kell határozni a stratégiát. Azt, hogy mit szeretnék átadni, látni, és azt hogyan érem el. A limitáltság támogatja a koncentrációt. Ráadásul szép vásznon a végeredmény, azt gondoljuk, hogy ez a legjobb minőség, amit a néző kaphat.
A mozival új utakat szeretnénk törni, de a digitalizálás épp az uniformizálás felé visz, a tapasztalatok szerint szűkíti a filmalkotók nyelvezetét. Pedig ez egy kaland, ki kell tolni a határokat.”
Szubjektív
Őrült nehéz lehet viselni a súlyt, ami egy fiatal alkotó vállán felváltja a siker örömét. Intelligencia, adni akarás, hit, a szakma és minőség iránti elkötelezettség kell az – emberi szempontból – eredményes folytatáshoz. Nemes Jeles László ebből a szempontból jó rúdugró. A magasra tett lécet simán átlépte a jól indokolható elvei mentén elkészített második filmjével. Ha ezt félreteszem, s alkotójától függetlenítem, találok – a mezei nézők egyikeként – ingatag részleteket a filmben. Tetszetős a bevonási törekvés, de engem fáraszt egy idő után, hogy Jakab Juli füle mögül kukucskálok jórészt. Kizökkentenek olykor az életszerűtlen dialógok, a főszereplő döntései, miközben az egész alkotás a néző jelenlétére, valóságosságérzetére épít. Összességében jó témájú, figyelemhúzó mű, izgalmas szembemenés a trenddel – érdemes látni.
[related-post post_id="3980909"]
[related-post post_id="3977078"]