Magyarország

2018.11.05. 07:49

A hibás villanyóra „bosszúja”?

Debrecen - A helyszínen, az E.On laborjában, vagy akár független hatóságnál is meg lehet vizsgáltatni a gyanús mérőeszközt.

Debrecen - A helyszínen, az E.On laborjában, vagy akár független hatóságnál is meg lehet vizsgáltatni a gyanús mérőeszközt.

Egyik debreceni olvasónk arra panaszkodott, hogy szerinte évek óta túl magas a villanyszámlája. Azt mondta, feleségével ketten élnek egy kertes házban és állítása szerint nincs olyan gépük, berendezésük, amely sokat fogyasztana. Csak nyáron használnak az átlagosnál több áramot a medence vízforgatásához. Ehhez képest a havi számlája télen is 25-30 ezer forint között mozog. Azt gyanítja, hogy nem jól, túl sokat mér a villanyóra. Mivel nem bízik az E.On felülvizsgálatában, a régi analóg mérő digitálisra cserélését kérte. Vállalta, hogy kifizeti az ezzel járó csaknem 10 ezer forintos költséget. Az E.On ennek ellenére nem engedi neki a fogyasztásmérő cseréjét, a békéltető testülethez akarja irányítani. Az óra hitelességi ideje 2020-ban jár csak le.

Három lehetőség választható

Varga Ivett, az E.On Hungária szóvivője elöljáróban azt közölte, hogy az új adatvédelmi törvény előírásai miatt a konkrét esettel kapcsolatban nem adhat tájékoztatást, de általánosságban azért válaszolhat.

Kifejtette: amennyiben valaki az a gyanítja, hogy a normálisnál gyorsabban forog, túlságosan sokat mér a villanyórája, a fogyasztásmérő felülvizsgálatát bármikor kérheti. A vizsgálat lehet helyszíni, amikor pontossági hibája esetén cserélik a mérőt. A megfelelő állapot esetén marad a régi készülék.

A villanyórát az E.On mérőlaborjában, vagy az áramszolgáltatótól független hatósági ellenőrzés keretében is be lehet méretni. Ekkor az órát leszerelik, elviszik. (A szállítás a fogyasztónak nem kerül pénzébe.) Ekkor digitális villanyórát helyeznek üzembe. A vizsgálat díja egységesen 8 ezer 684 forint.

Jó működésnél az ügyfél fizet

Amennyiben a vizsgálat során a mérő hibája bebizonyosodik, a bevizsgálás költségét az E.On állja (mérőhelyi, illetve mérőállomási vizsgálat esetén is). Ha a vizsgálat során az derül ki, hogy a mérő megfelelően működött, a vizsgálat díja az ügyfelet terheli.

Arra a kérdésre, miért nem lehet idő előtt lecserélni a villanyórát akkor, ha az illető vállalja az ezzel járó költségeket, azt a választ kaptuk, hogy mindkét fél érdeke, hogy a mérő esetleges hibás működése kiderüljön. Amennyiben rosszul működik a villanyóra, az elszámolás utólagos helyesbítésére is sor kerülhet (túlfizetés, vagy alulszámlázás esetén egyaránt). Tehát a vizsgálat eredménye alapján visszatérítést is kaphat az ügyfél.

A hibás mérő általában megáll

Varga Ivett hozzátette: a fogyasztásmérő működésének vizsgálatát követően – amennyiben az jól mér – érdemes az ügyfélnek elvégeztetni lakása, háza belső hálózatának a felülvizsgálatát. Előfordulhat ugyanis, hogy a belső hálózaton van valamilyen hiba, amire a mérőcsere nem nyújt megoldást.

Végül az is kiderült az E.On szóvivőjének válaszából, hogy a villanyóra meghibásodások aránya az összes készülékhez képest mindössze ezrelékekben mérhető, az ilyen esetek döntő többségében a hibás mérő egyszerűen megáll.

OCS


[related-post post_id="4032446"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!