Magyarország

2008.03.18. 11:43

Húsvéti szezontermékek Magyarországon

<p>Tavaly húsvétkor kevesebb sonka és csokifigura fogyott mint egy évvel korábban<BR />A szezonélelmiszerek több mint harmada a hipermarketekből kerül az ünnepi asztalra<BR /></p>

A tavalyi szezonban kevesebb fogyott úgy húsvéti sonkából, mint húsvéti csokoládéfigurából – derül ki a GfK Hungária ConsumerScan adataiból. A húsvéti szezontermékeknek több mint harmada került 2007-ben a hipermarketekből az ünnepi asztalra, és a csatorna piaci súlya évről-évre nő a két kategóriát tekintve. Mindazonáltal figyelemre méltó a diszkontok térhódítása a húsvéti csokifigurák, illetve szerepük csökkenése a húsvéti sonka értékesítésében.

A húsvéti ünnepkör elengedhetetlen élelmiszerei közé tartoznak a sonkaféleségek és a húsvéti csokoládéfigurák, melyekről folyamatosan friss információval szolgál a GfK Hungária.  Az adatok tükrében elmondható, hogy a tavalyi húsvét alkalmával ugyan csökkent a sonkavásárlási kedv, ám a háztartások még így is közel harmadával vásároltak több húsvéti sonkát, mint 2004-ben. Az ünnepi időszakban hagyományosan jelentős mennyiség fogy a különböző sonkaféleségekből és 2001 óta két év kivételével – 2004 és 2007 – a piac minden évben bővült. A két fő szegmens – azaz a gépsonkák és a füstölt-főtt-kötözött sonkák piaca – azonban egymással ellentétes irányban fejlődött: 2004 és 2007 között gépsonkából minden húsvét alkalmával 15 százalékkal kevesebbet, míg a füstölt-főtt-kötözött sonkából 30 százalékkal többet vásároltak a fogyasztók az év többi időszakához képest.

Az egyes sonkafajták háztartások által megvásárolt mennyiségének változása a húsvéti időszakban, 2005-2007

Forrás: ConsumerScan, GfK Hungária

A hipermarketek súlya a húsvéti sonkák piacán 2006-ban és 2007-ben tovább nőtt, miközben a diszkontokban a háztartások egyre kisebb mennyiséget vásároltak. Egyre több sonka fogy ugyanakkor a hentesüzletekben, miközben a kisboltok piaci súlya stabilan 15 százalék

Az értékesítési csatornák piacrésze a húsvéti főtt-füstölt sonkák piacán a húsvéti időszakban, 2006-2007 (az adatok százalékban kifejezve)

Forrás: ConsumerScan, GfK Hungária

A húsvéti csokifigurák iránt 2005 és 2007 között megmutatkozó kereslet évről évre eltérő irányú változást mutatott. A háztartások 2006-ban összesen 18 százalékkal többet, 2007-ben pedig 12 százalékkal kevesebbet vásároltak a szezonális édességből. A 2006. évi növekedés oka részben az, hogy 2005-höz képest a vásárlók fogyasztása intenzívebbé vált. A tavalyi szezonban mért visszaesés ugyanakkor a szezonális csokoládéfigurák átlagárában bekövetkezett 12 százalékos emelkedésnek az eredménye, mely az ezt megelőző évben mért átlagos 4 százalékos árcsökkenéshez képest számottevőnek mondható.

Az utóbbi négy évben folyamatosan emelkedett a hipermarketek húsvéti csokoládéfigurák piacán uralt mennyiségi részesedése: míg 2004-ben az összes mennyiség 28 százaléka, addig 2007-ben a vásárlók kosarába kerülő termékek 37 százaléka már e bolttípusból származott.

A diszkontokban is jelentősen nőtt a háztartások által megvásárolt mennyiség, 2007-ben már minden negyedik húsvéti csokoládéfigura itt került a bevásárló kosarakba. A bővülést a diszkontok jellemzően a kis vegyesboltok – főként a láncba szerveződött üzletek – kárára érték el.

A húsvéti csokifigurák háztartások által vásárolt mennyiségének megoszlása az egyes kereskedelmi csatornatípusok között, 2004 és 2007 (az adatok százalékban kifejezve)

Forrás: ConsumerScan, GfK Hungária 

A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet készítette.

Virágvasárnap: március 16. Virágvasárnap 2008.03.16.

Konyhai trükkök, hasznos tippek

Másfél tonna engedély nélkül készített húsárut találtak

Ezek is érdekelhetik