Salakmotor

2022.12.20. 13:16

A versenyek miatt marad emlékezetes az év

A SpeedWolf Debrecen versenyzői közül egyedül Lovas Zoltán teljesítményének örülhettek a szurkolók.

Forrás: Kiss Annamarie

Az év vége mindig jó lehetőséget biztosít az értékelésekre, összegzésekre. Ennek apropójául a debreceni salakmotorozást vettük górcső alá, s megnéztük, hogy az egyetlen cívisváros klub, a SpeedWolf Debrecen milyen szezont tudhat maga mögött. 

A versenyzők 

A Farkasok csapata két 500-as salakszóróból, Magosi Norbertből és Kovács Rolandból, illetve egy 250-es pilótából, Lovas Zoltánból állt. A felnőtt salakszórók egyértelműen azzal a céllal ültek motorra, hogy megszerezzék a magyar bajnoki címet, amiért a négy fordulóra kiírt magyar-szlovén közös pontvadászatban kellett bizonyítaniuk. 

Kovács Roland (balra) és Magosi Norbert idén elmaradtak a várakozástól
Forrás: Kiss Annamarie

Az első versenyt Lendván rendezték, ahol Magosi jól kezdett, ugyanis a debütáló futamában a bajnoki címvédő Fazekas Dennis előtt ért célba. Ezt követően futamgyőzelmet ünnepelhetett volna a 47 esztendős motoros, ám klubtársa, Kovács Roland jelezte a bírónak, hogy Magosi előzés közben elhagyta a pályát, így végül a vezetőbíró kizárta a négyszeres magyar bajnokot az etapból. Ezt követően sajnos nem sok örömük volt a hajdúságiaknak a bajnokságban: egyetlen párviadalukban sem tudták legyőzni a nagyhalászi színekben motorozó Fazekast, ráadásul futamgyőzelmet sem szereztek a viadalok során. Miután a negyedik, záró fordulót a Nagyhalász Speedway Ringen nem rendezték meg, így három versenyt értékeltek a végelszámolásnál. Összesítésben Magosi mindhárom viadalon a 9. pozíciót szerezte meg, amivel a magyar küzdelemsorozatban – Fazekas mögött – a második, míg a közös pontvadászatban az ötödik helyen zárt. Kovács Roland az olasz bajnokságban elszenvedett csuklótörése miatt csak két megmérettetésen indult, az elsőn a 7., míg a krskói derbin a 11. pozícióban végzett, így összesítésben az ob-n az utolsó, ötödik, a közös bajnokságban pedig hetedik lett.

A világversenyeken nem igazán termett babér a debreceniek számára, annak ellenére sem, hogy hazai pályán bizonyíthattak. Az egyéni Európa-bajnoki selejtezőben főversenyzőként Magosi Norbert képviselte hazánkat, s 2 pontig jutott, ami a 14. helyhez volt elegendő. Kovácsnak tartalékként egy etap jutott, ahol a harmadik helyen intette le a kockás zászló. A pünkösdhétfőn megrendezett Grand Prix-kvalifikáción mindkét speedwolfos elindult, közülük Kovács szerepelt jobban, négyszer végzett a harmadik helyen, így 4 ponttal a 14. helyen végzett. Magosi egyszer tudott pontot szerezni, amivel a 15. lett.

A hazai rendezésű meghívásos viadalokon sem ment sokkal jobban a Farkasoknak, a kieséses rendszerű Húsvét Kupán, illetve az augusztus 20-ai Debrecen Nagydíjon sem tudtak elsőként áthaladni a célvonalon.

Az április megmérettetésen Kovács a 12., Magosi a 14. pozícióban zárta a versenyt, míg a nagydíjon mindketten 3 egységig jutottak, amivel utóbbi a 12., Kovács pedig a 13. helyen fejezte be az erőpróbát.

Első versenyszezonján van túl Lovas Zoltán. A mindössze 14 éves tehetség minden előzetes várakozást túlszárnyalt a debütáló idényében, s öt országban, 14 viadalon ülhette meg a 250 köbcentis gépét. A sportág legnagyobb hazai reménysége a magyar-szlovén pontvadászat, a cseh bajnokik, valamint a meghívásos viadalokon túl elindult az U16-os világbajnokság, azaz az SGP3, illetve az ifjúsági Európa-bajnokság elődöntőjében, ahol becsülettel helytállt. 

A versenyek 

Nincs mit tagadni, a hazai rendezésű versenyek tették emlékezetessé a SpeedWolf Debrecen idényét. A klub igencsak aktív volt, hiszen öt salakversenynek és egy flat track világbajnoki döntőnek adott otthont a Perényi Pál Salakmotor Stadion ebben az esztendőben. 
A szezonkezdet remekül sikerült, ugyanis a Húsvét Kupát sokan az elmúlt évek egyik legjobb, legizgalmasabb debreceni versenyeként tartják számon. Egy új lebonyolítási szisztémájú, kieséses rendszerű versengés vizsgázott kiválóan, hiszen remek csatákat és nem utolsó sorban új pályacsúcsot hozott a megmérettetés – a lengyel Jakub Jamróg adta át a múltnak az ukrán Aleksandr Loktaev régi rekordját. 

Május 7-én egyéni Európa-bajnoki selejtezőt rendeztek a Gázvezeték utcán, ami a későbbi győztes Janusz Kolodziej, a svéd Jacob Thorssell, a francia Dimitri Bergé, a lett Andzejs Lebedevs, a dán Michael Jepsen Jensen és a brit Adam Ellis sikerétől volt hangos. 

Majdnem egy hónap elteltével szintet léptek Debrecenben, miután az Európa-bajnoki selejtezőt követően világbajnoki, azaz Grand Prix-kvalifikációt láthatott a nagyérdemű. Világsztárokból nem volt hiány, ennek következtében telt ház előtt küzdhettek a salakszórók. A győzelmet a legnagyobb favorit, a Grand Prix-ban is főversenyzőként szereplő ausztrál, Jack Holder szerezte meg maximális pontszámmal. Az auszi mellett a lengyel Szymon Wozniak, Lebedevs, valamint a szintén ausztrál Rohan Tungate örülhetett a challenge-be jutásnak.

A 47. Debrecen Nagydíj bekerül a sportág aranykönyvébe, hiszen Jason Doyle személyében 32 év elteltével újra egyéni világbajnokot köszönthettünk a cívisvárosban, ráadásul az ausztrál világsztár állandó szereplője a Grand Prix küzdelemsorozatának.

A több mint négyezer szurkoló megadta a kellő tiszteletet Doyle-nak, viszont Niels Kristian Iversen nem, így történhetett meg, hogy az ötszörös Grand Prix-nagydíj győztes dán állhatott fel a dobogó legfelső fokára a verseny után. Iversen és Doyle mellett a finn Timo Lahti volt részese a díjkiosztó ceremóniának.
A salakos idény a magyar-szlovén közös bajnokival zárult, aminek a legemlékezetesebb momentuma az az előzés volt, amit Matic Ivacic a döntőben hajtott végre Nick Skorja ellen, s mint utóbb kiderült, előbbi ezzel a manőverrel lett a pontvadászat és a szlovén bajnokság győztese.
A speedway viadalokon túl újra flat track világbajnoki döntő otthonául szolgált a Perényi Pál Salakmotor Stadion. Az elmúlt évben a valaha volt legjobb szervezésű flat track viadalának titulálta a cívis versenyt a Nemzetközi Motorsport Szövetség felső vezetése, így magasra volt téve a léc. Sajnos az időjárás nem volt kegyes a sportág versenyzői és kedvelői számára, az esőben megrendezett viadal sajnos nem érhette el azt a színvonalat, amit 2021-ben produkált a finálé. 
Bár nem verseny, de mindenképpen a Farkasok szezonjának kiemelkedő történéseihez tartozik, hogy két világklasszis is a debreceni ovált választotta motortesztelésre. A dánok Grand Prix-menője, Anders Thomsen és az oroszok háromszoros világbajnoki bronzérmese, Emil Sayfutdinov is tiszteletét tette tavasszal a Gázvezeték utcai létesítményben. 

Lovas Zoltán biztató teljesítménnyel rukkolt elő első versenyszezonjában              
Forrás: Boros Norbert-archív

Az utánpótlásról 

S ha már debreceni salakmotorozás, akkor a versenyeken és a versenyzőkön túl meg kell említeni a klub utánpótlás-nevelő programját, a SpeedWolf Juniorst. A hazánkban egyedülálló, idén beindított képzésnek hála augusztus 20-án két ifjú tehetség, Harangozó László és Kónya Milán 500-as motor nyergében licencvizsgát tett augusztus 20-án, míg a 14 esztendős Antal-Pákh Dániel egy 250 köbcentis versenygéppel tartott bemutató motorozást az államalapításunk ünnepén. Lovas Zoltán mellett ők azok a tehetségek, akik a jövőt jelenthetik a debreceni, s egyben a magyar salakmotorozás számára.

BN 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában