2023.05.26. 13:47
Eddig 64-szer „kerülték” meg a Földet a zöld buszok, köztük a debreceniek
Az elektromobilitás kérdéseiről tanácskoztak a III. Debrecen Drive nyitórendezvényeként
Kossa György, a Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány elnöke köszöntötte a résztvevőket
Forrás: Kiss Annamarie
A Fenntartható és balesetmentes jövő a járműiparban című szakmai konferenciával kezdődött a harmadik Debrecen Drive pénteken a Nagyerdei Stadionban.
Kossa György, a Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány elnöke köszöntőjében arról beszélt, hogy világunk óriási változáson megy keresztül. Míg korábban az informatika határozta meg a jövőnket és a gazdaságot, ma már a mobilitástól függünk. Egy olyan nagy múltú intézménynek, mint a Debreceni Egyetem, kötelessége és felelőssége erre felkészíteni a fiatalokat.
E téren az egyetem meghatározó is a régióban, hatalmas, korszerű tudást adhat át a hallgatóinak. Arra biztatta a jelen lévő fiatalokat, ragadják meg a lehetőséget, így a munkaerőpiacon magas értékű oklevéllel rendelkeznek majd.
Dr. Ailer Piroska Gyöngyi, a Debreceni Egyetem mobilitási és járműipari képzési központ létrehozásáért felelős ágazatfejlesztési rektorhelyettese emlékeztetett, már harmadszorra gyűlnek össze a járműipar szereplői a Debrecen Drive-on, a járműipar seregszemléjén. 120 éve az akkori szereplők egy hasonló konferencián valószínűleg a megvalósíthatóságról beszélhettek volna; hogyan építsenek járműveket, hogyan működnek azok. Később a mindennapi megbízhatóság lehetett a legnagyobb kérdés, majd a minél nagyobb sebesség és teljesítmény, aztán pedig a biztonságra helyezték a hangsúlyt. A múlt század hetvenes éveiben azt hihették, kész van a jármű, de előkerült a fogyasztás és alternatív meghajtás kérdése.
Mára a hajtásláncok átalakítása, elektromobilitás a fókusz, illetve a szoftverek használata (utóbbiak talán át is veszik majd a helyünket a vezetőülésben) – ezekről szól a mai konferencia.
Zöld Busz Program
Közlekedésbiztonság, fenntarthatóság, mobilitás a hazai közlekedésben címmel tartott nyitóelőadásában dr. Bói Lóránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára elmondta, az Európia Unió nagyon komoly célkitűzéseket tett a közlekedésbiztonság terén, és az unióban a személyi sérüléses balesetek száma jelentősen csökken is a növekvő forgalom és mint több közlekedő jármű mellett.
Magyarországon ciklikusság van a balesetek tekintetében, egy-egy komolyabb jogszabályi változás után javul a tendencia, majd fellazul a fegyelem és romlanak a mutatók. Most épp javul a tendencia, bár ehhez a vírushelyzet is hozzájárult a korlátozó intézkedéseivel. A legtöbb balesetet személyautó sofőrje, valamint a sebességtúllépés okozza, ittas vezetés tekintetében javul a mérleg.
A vírushelyzet idején megnőtt a biciklisek okozta balesetek száma. Bói Lóránd kiemelten szólt a közlekedésre nevelésről, a közlekedési kultúra javításáról, amit egészen kicsi korban kell kezdeni és egy életen át tanulni.
Az elektromos autóbuszokról elmondta, néhány éve kezdtek forgalomba állni Magyarországon, év végig közel 200 lesz az utakon, fele a Volánbusznál. A Zöld Busz Programba az állam jelentős összeget fektet. A volánbuszos mintaprojekt igen pozitív tapasztalatokkal járt, többféle típus van a cégnél, ami összehasonlításra is lehetőséget ad.
Ma többségében dízelbuszok járnak az utakon, de ez változhat az elektromos buszok hatótávolságának növelésével, melyek elterjedhetnek a távolsági buszközlekedésben is. A Zöld Busz Programban az elektromos járművek eddig 64-szer „kerülték” meg a Földet – osztott meg egy érdekességet a helyettes államtitkár. Úgy összegzett, mindenképpen az elektromosságé a jövő a közösségi közlekedésben.
Az elektromos hajtású eszközökről (roller, kerékpár stb.) elmondta, lakossági igény is van a szabályozásukra, mely baleseti szempontból is fontos lenne. Más országokat vizsgálva azt látjuk,változatos a szabályozás, mivel mindenhol új eszközként jelentek meg. Nehezíti a jogalkotó munkáját, hogy nagyon sokféle ezen eszközök kialakítása, sebessége, tömege.
Nem oldja meg a klímaproblémát
Kósa Lajos, az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának elnöke szerint az Európai Unió tévúton jár, amikor a fenntarthatóság és a klímaváltozás kapcsán az elektromos autózást erőlteti minden téren, erőszakos módon. Emlékeztetett: az adatok azt mutatják, bár a szén-dioxid mennyisége valóban növekszik a légtérben, de volt már a Föld történetében ez az érték magasabb is, hasonlóan az átlaghőmérséklethez. Továbbá, a klíma is állandóan változik, ráadásul ennek mikéntjét nem is igazán értjük.
Már az alapfeltevés, hogy mit kéne a klímával csinálnunk, gyenge lábakon áll. A világ szén-dioxid-kibocsátásának 10,9 százaléka történik Európában (a legtöbb az USA-ban és Kínában). Ennek a 10,9-nek a 70 százalékáért felelős a közlekedés, annak egy részéért a közúti közlekedés és annak részéért a személygépjárművek. A végső számadat az, hogy a világ szén-dioxid-kibocsátásának az európai személyautó közlekedés kevesebb mint 1,5 százalékáért felel
– mutatott rá a politikus. Szerinte az, hogy az unió jogszabályokkal erőlteti az elektromos autók arányának nagyfokú növelését, irreális és felesleges cél. – Illúzió az elektromobilitást a klímaváltozás felől megközelíteni és parancsszóra csinálni – összegzett.
Úgy véli, figyelmen kívül hagyják azt is, hogy az elektromos energiát is elő kell valahogy állítani, mégpedig hatalmas mennyiséget. Erre egyelőre nincs megoldás, ahogyan arra sem, hogyan lehetne a szükséges rendkívüli kapacitású töltőhálózatot kiépíteni.
Kósa Lajos hangsúlyozta: a kérdést az innováció oldaláról kellene megközelíteni, az innovációt támogatni; ez hozná a megoldásokat, nem a politikai döntések. Hozzátette, az elektromos autózásnak komoly szerepe van, de nem ad választ minden problémára.
Fenntarthatóság a mindennapokban
Úton a fenntarthatóság felé címmel osztotta meg az elektromobilitás területén szerzett tapasztalatokat Tóth Csaba, a Trans-Sped Logisztikai Szolgáltató Központ Kft. fuvarozási igazgatója, cégvezető. Cégükről elmondta többek közt, hogy raktáraik tetejére napelemet telepítettek; ahol lehet, áttértek elektromos targoncára, kiscsomag szállítást egyszer használatos csomagolás mentesen végeznek.
Egy elektromos vontatóval is bővítették a flottájukat, amit fél éve használnak. Egy 5 éves vontatót alakítottak át elektromossá, mégpedig Debrecenben. Alapanyagot szállít teljes terheléssel, napi 95 kilométert tesz meg, nincs időbeli csúszás a töltés miatt. A töltéshez napelemet is igénybe vesznek. Évi 40 tonna szén-dioxiddal kevesebbet bocsát ki, mint a normál vontatók, és lényegesen csendesebb.
Elmondta, a gépkocsivezetők a jármű fogyasztásának 20-25 százalékát tudják befolyásolni aszerint, hogyan kezelik a járművet. A cégnél folyamatosan képzik a sofőröket, illetve adatgyűjtés révén visszajeleznek számukra, hogyan javíthatják a vezetéstechnikájukat. Beszélt arról, hogy a járműgyártók igyekeznek termékeik aerodinamikáját mindig javítani; péládul egy teherautónál 80 kilométeres sebesség felett a légellenállás leküzdésére az üzemagyagfogyasztás 30 százakéka fordítódik. A jármű méretének növelésével is lehet a környezeti terhelést csökkenteni, itt azonban vannak jogszabályi korlátok.
Szabó Péter László, a FAG Magyarország Ipari Kft. – Schaeffler Debrecen ügyvezető igazgatója a cég fenntarthatóság jegyében végzett tevékenységéről beszélt.
– Az autóipar fejlődésével nekünk is át kell alakulni – mondta. A fenntarthatóság, innováció, szenvedélyesség és mind jobb minőségre törekvés fontosságát hangsúlyozta, mint sikerük zálogát. A jövőbeli trendekhez igazodva a fenntarthatóságot emelte ki, ami szerinte nemcsak a klímaváltozás szempontjából fontos, hanem költségkímélő is.
Az energiahatékonyság javítására törekednek, céljuk, hogy hamarosan csak megújuló energiákat használjanak, a munkavégzés biztonságát növelik, illetve igyekeznek a beszállítóik kapcsán is a minimális károsanyag kibocsátást elérni. A cég 2030-ra karbonsmeleges termelést szeretne megvalósítani. Fentiek kapcsán néhány gyakorlati tételt is bemutatott, így például a kompresszorok hőjével vizet melegítenek; épületeik fűtésére tavaly nem kellett gázt használniuk.
SzT