Kipróbáltuk az új vonatot

2022.02.06. 16:14

Így hasítja a síneket a vonatok „svájci bicskája”

Panorámakilátás, tisztaság és futurista vonalak az emeletes KISS vonaton.

Forrás: Vass Attila

Méltóságteljesen, halkan, lassan és ami a legfontosabb, pontosan siklott be a Nagyállomásra szombaton kora délután a KISS emeletes vonat, mellyel próbautat készültünk tenni. A sebesvonatként közlekedő járatra retúrjegyet vettünk, s a kettős élmény érdekében vissza is vele utaztunk.

Forrás: Vass Attila

A futurisztikus külsejű, áramvonalas szerelvény menetrend szerint 11 perc várakozás után ment tovább a végállomására, Nyíregyházára. Addig tehát volt időnk körbejárnunk, és arról is meggyőződhettünk, hogy milyen kevesen szálltak le-föl, és hogy bent se kellett szabad helyet keresnünk. A svájci jármű neve, a KISS egyébként a Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug rövidítése, amely azt jelenti, hogy komfortos, innovatív és vágtázni képes elővárosi vonat. A magyar szerelvényekben 600 utas számára van ülőhely, és ez alapvetően az emeleti szinteknek köszönhetően valósítható meg. Emiatt a KISS magassága csaknem 4,6 méter. Ilyen villamos motorvonat 2021 decembere óta közlekedik Budapest és Nyíregyháza között, mégpedig pénteki, szombati és vasárnapi napokon. Mi a próbautazásunkra a szombati alkalmat választottuk, amikor is Debrecenből 13.37-kor indul Szabolcsba, onnan pedig másfél órás pihenést követően, 15.45-kor startol vissza Budapestre, természetesen újfent Debrecenen át. A két megyeszékhely közötti távot megközelítőleg 45 perc alatt teszi meg.

 

Hol van poggyásztartó?

 

Debreceni indulásunkat követően az élmény fokozása érdekében rögtön az emeletre szökkentünk a biztonságos korlátokkal felszerelt, széles lépcsőkön, és a nem túl magas tetőtérben egy férfitől és egy kislánytól érdeklődtünk arról, hogy miként fogadták az új vonatot. A Nyíregyházára tartó Szabolcsi János és csillogó szemű kislánya elmondta, hogy most először ülnek KISS-en, s nagyon elégedettek vele, és az is elnyerte a tetszésüket, hogy nagyon kényelmes és különleges vele az utazás. A kellemes fűtésnek köszönhetően már kabát nélkül ültek.

Szabolcsi János és lánya | Forrás: Vass Attila

Mivel szinte néptelenek voltak a helyiségek, a továbbiakban zavartalanul nézelődhettünk. A vonat közben megállt Csapókertnél is, de például Apafán nem. Praktikusak a nyomógombos külső-belső ajtónyitók, a szelektív hulladékgyűjtők és a sokféle székelrendezési kombinációk, akárcsak a kerekes székesek helyei. Hasonlóan a közösségi média egyes hozzászólóihoz, mi se nagyon találtunk poggyásztartókat, ugyanakkor a vécé láttán őszintén elámultunk. Ez a szoba ugyanis tágas, jól felszerelt, és olyan szokatlan, hogy amikor megmutattuk a fotóját egy ismerősünknek, akkor ő bevallotta: azt hitte, hogy ez egy konyha a vonaton.

Forrás: Vass Attila

Jövés-menés közben egy földszinti veszekedésbe is belefutottunk, az egyik utastérben ugyanis egy férfi ordibált méltatlankodva, fenyegetően és egyre agresszívabban egy kalauzzal. A balhé tettlegesség nélkül elcsitult, ám mindenképpen megengedhetetlenek az ilyen incidensek. Szerencsére a kocsikban feltűnően sok kamera van, így a felvételek birtokában remélhetőleg sikerül maradéktalanul rekonstruálni a szégyenletes esetet.

 

A menetrendben is jelezni

 

Megszólítottunk az emeleten egy házaspárt is. Róth Ferenc lelkesen így fogalmazott: – Határozottan testszik, külföldön, például Hollandiában utaztunk hasonló vonatokkal, s az már önmagában véve is eredmény, hogy itthon is utazhatunk ilyennel. Ha azt is el tudják érni majd, mint ott, hogy nyugodtan, két átszállással mehetünk úgy, hogy a következő indulásáig csak kettő perc telt el, akkor az már teljesen európai színvonal lesz.

Róth Ferenc | Forrás: Vass Attila

– Meg ha gyakrabban közlekednének – vágtunk közbe.

 

– Ez igaz - folytatta a férfi. – Most azonban az összes célunk csak az volt, hogy kipróbáljuk. Szerettük volna már régóta, hogy az ország keleti régiójában is olyan színvonalú vonatok legyenek, mint amilyenek a Dunántúlon is gyakran láthatók. Ebben a KISS-ben teljesen más a kényelem, s ezt rögtön érzi az ember. Már decemberben hallottunk róla, de azt sajnálattal vettük, hogy csak hétvégén van néhány járat.

Most jött el az alkalom, hogy elutazzanak szétnézni Nyíregyházán, úgy, hogy a KISS-szel utaznak. S ha már emeletes a vonat, akkor csakis az emeleten, ahonnan teljesen más a kilátás! – Az igazi színvonal-emelkedés az lenne, ha megépült volna az intermodális pályaudvar, s rendbe hozták volna a környékét, de így is nagyon örülök annak is, hogy az utasoknak legalább a kényelmük jelentősen javul. Ezen akár mekkora tömeg van, elférnek – mondta.

Forrás: Vass Attila

A feleség, dr. Szilágyi Irén megjegyezte: alig találták meg, hogy melyik lesz az a járat, amelyik az emeletes vonat, nyomozniuk kellett. – Az utasok segítése érdekében hasznos lenne, ha a menetrendekben feltüntetnék, hogy például melyik a KISS. Ennek ellenére annak is nagyon örülünk, hogy a vonatokban a tájékoztatók sokkal értelmesebbek, hasznosabbak, mint pár éve, amikor a jegykezelőt kellett kérdezni – tette hozzá.

Forrás: Vass Attila

A tisztaság is elfogadható

 

A svájci sokoldalúság komfortérzetét erősíti többek között a férfi által is értékelt tájékoztatórendszer, amely egyebek mellett mutatja az aktuális utasszámot, a vonat helyzetét a térképen. Ugyanakkor a falakon elhelyeztek ablaktörő kalapácsokat is. Az esetleges menekülést lehetővé tevő eszközök táblái további, jól értelmezhető ábrákkal adják az utasok tudtára, hogy ablaktörés után nem ugrani kell, hanem elő kell venni a jelzett szék alatti ládából a kinyitható létrát, s azon kell elhagyni a fedélzetet (lásd fotónkon). Nem mellesleg az ülőfelületek alatt konnektorok is szép számban találhatók.

Forrás: Vass Attila

Rögtön érkező takarítók

 

Nyíregyházán néhány csoport és család láthatóan kifejezetten a KISS miatt állt ki a peronra, hogy megcsodálhassa a hiper-szuper alumíniumjárművet.

 

Nagyon szimpatikus volt az is, hogy a megérkezés után azonnal takarítók léptek az utasterekbe, és máris megkezdték a tisztítást. Aki hozzánk hasonlóan a szombaton délután ruccan át Nyíregyházára, annak másfél órája marad a KISS visszaindulásáig. Ez az idő tökéletesen elég egy kis városnézésre, amelyen elsétálhatunk a belvárosig és vissza. Közben megcsodálható a Széchenyi út megannyi szépsége, például az Omnia- és a takarékszövetkezeti palota, valamint a Jósa András Múzeum díszes épülete is.

Forrás: Vass Attila

Aztán jöhet az újabb fantasztikus KISS-ezés, melynek végeztével még sötétedés előtt haza lehet érni.

 

Vass Attila

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában