A keresleti trend is befolyásoló tényező

2021.11.26. 11:30

Szabályok, és növekvő kereslet – Ezért nő a használt autók ára

A chiphiány csak olaj a tűzre a vásárlók szemében.

20211111 Győr Használt autó körkép Varió autókereskedés Képen: Keszthelyi Rajmund üzletvezető Fotó: Nagy Gábor NG Kisalföld

Fotó: MW-archív

Ha három év amnézia után ma valaki felkeresné a legnépszerűbb használt autós oldalak egyikét, nem hinne a szemének az árak láttán. Pár éves járművek többe kerülnek, mint anno újonnan vásárolt társaik, a használt piac ugyanis ugrásszerűen elindult felfelé. De mi lehet az oka ennek a rakétaszerű emelkedésnek? Palotai Zoltánt, a Limuzin Autóház ügyvezetőjét kérdezte lapunk.

Elsőként a világszerte fellépő chiphiány problémáról osztotta meg véleményét a szakember. – Az egész autóiparban fellelhető egyfajta chip- és elektromos alkatrészhiány. A legtöbb autógyár egy műszakra állt be a termelésen kettő helyett, esetleg szakaszosan be is zár. Ezek mind növelnek az új autó esetében a várakozási időn, ami miatt bizonyos emberek úgy döntenek, a használt autók, különösen a fiatal használt autók irányába fordulnak. Biztosan van egy réteg, aki türelmetlenség okán vesz használt autót, ám azt gondolom, ez még nem annyira gyakori tendencia Magyarországon – emelte ki Palotai Zoltán.

Kiegyenlítik a költségeket

A szakember elmondta, az új autók árának emelkedése egyértelműen növeli a használtak értékét is. – Egy alsó-, vagy középkategóriás példány ára is jelentősen nőtt a piacon. A legfőbb ok az, hogy a szabályozások, és a piaci verseny miatt az autógyárak egyre több kényelmi-, illetve biztonsági berendezést, rendszert, elemet, technikát építenek be az autókba, ami jelentősen növeli a gyártási költségeket. Ehhez adódik még a 95 gramm/km károsanyag-, szén-dioxid-kibocsátási norma. Amennyiben ezen előírt értéknél többet bocsát ki a jármű, akkor grammonként 95 euró a büntetés. Egy kitűnő, az elmúlt 100 év motor fejlesztőinek tudását ötvöző, legkorszerűbb technikát képviselő kis méretű benzines motor sem tud 100 g/km értéknél kevesebbet, és a legjobb dízelek sem tudnak 120-130 g/km-nél kevesebbet kibocsátani. Az összes belsőégésű motor önmagában büntetésre van tehát ítélve – hangsúlyozta Palotai Zoltán, hozzátéve, ha a gyár alá akar menni, vagy közelíteni akar a normához, akkor elektromos oldalt kell a belső égésű motor mellé a járműbe építeni, és annak teljesítményét egyre jobban növelni.

Borsos ár

Ennek a gyártónál költsége, a vevőnél pedig ára van. Az elektromos oldalt ingyen nem lehet beletenni, a lágy hibridek 15-30 lóerőt tudnak, viszont 5-600 ezerrel azonnal növelik az autó árát. Egy közepes hibrid teljesítmény 1-2 millió forint emelkedést jelent, míg a plug-in hibrid 4-6 millió forintot, autómárkától függetlenül. Tegyük fel, hogy nem építi be az elektromos oldalt egy gyártó. Fizet a legjobb motorja után is 95 g/km érték felett, grammonként 95 eurót. Egy 5000 ccm, 450 lóerős, a legkorszerűbb technikával megépített V8-as sportautó esetén ez már 270 g/km kibocsátást jelent, így nagyjából autónként 6 millió forint büntetést kell befizetnie a gyártónak. Következésképpen hibridizálásra kényszerülnek a gyárak a legtisztább turbós 1.0, 1.2, 1.5 belső égésű motorok esetében is.

A hibrid hajtással tudják csak a környezetvédelmi előírásnak megfelelően működtetni az autókat.

Többféle, a fogyasztást, a károsanyag-kibocsátást csökkentő, technikai megoldás mellett, például beleteszik a start-stop rendszert is, hogy segítsenek a norma által előírt érték elérésében. Jellemző az is, hogy a belső égésű szívó, turbós motorok esetén kevesebb üzemanyagot fecskendeznek be, illetve – ésszerű határokon belül – csökkentik a végfordulatot, így kisebb fogyasztást és kisebb károsanyag-kibocsátást érnek el. Az így elmaradt motor teljesítményt pótolják az elektromos oldal teljesítményének növelésével. (Fontos előny és haszon ugyanakkor az elektromos oldal esetében, hogy a motorfék, illetve fék üzemmódban – egy generátor működésével – az elveszett, káros fékezési energiából elektromos energiát nyernek a hibrid hajtás akkumulátorába. Ez a visszanyert és újrahasznosított energia is jelentősen csökkenti a fogyasztást, valamint a károsanyag-kibocsátást – fejtette ki Palotai Zoltán, hozzátéve,

az új autók ára tehát az elektromos oldal költségei miatt is nő, ami szintén jelentősen hozzájárul a használt autók árának emelkedéséhez.

– A használt autók piacán történt változások terén manapság ott tartunk, hogy bizonyos típusok esetében a 2-3 éves autók többe kerülnek, mint amennyiért újonnan vették őket. Ez elsősorban a megbízhatónak tartott, kedvelt típusokra érvényes, és a 7 millió forint alatti új árak esetében – emelte ki.

Palotai Zoltán

Vásárlói hozzáállás

A szakember szerint a vásárlók összetétele, és a keresleti trendek is növelik az árat. Van aki a hibridtől fél, van aki a turbós motortól tart, ezért az atmoszférikus szívó benzinesek értéke emelkedik. – Van egy réteg, aki 2 és 5 millió között szeretne autót venni. Célszerűségi okokból, vagy azért mert ennyi pénze van. Nem szükséges neki egy sávelhagyásos, tempomatos, érintő képernyővel, ledes lámpákkal, navigációval, vagy korszerű extrákkal szerelt autó ahhoz, hogy a boltba, vagy munkahelyre járjon, így 5 millió forint alatti autót keres. Továbbá az is gyakori, hogy a családban van egy új autó, de második, vagy harmadik autónak megfelel a használt is, ami kevesebb befektetést igényel. A különböző okokra visszavezethető, növekedő kereslet pedig emeli az árát ezeknek a használt járműveknek – mondta.

Lapunk arra is választ keresett, miszerint bizonyos vevők elfordulnának a garanciális autók vásárlásától a márkaszerviz magasabb költségei miatt.

– Nem mondom, hogy ez a felfogás nem létezik, de aki vesz egy 6-30 milliós autót, annak 50-150 ezer forint kiadása szervizre nem kellene, hogy gondot okozzon. A kisebb költségvetéssel bíró, kisebb értékű autót vásárló tulajdonosok sem gyakorta viszik el a garancia ideje alatt, de még azt követően sem egy márkafüggetlen szerelőhöz az autójukat. Előfordulhat, hogy a márkafüggetlen szervizben esetleg beleraknak utángyártott, bizonytalan minőségű alkatrészeket, amik olcsóbbak lehetnek, de üzemeltetési és közlekedési kockázattal járnak. Szerintem jelentéktelen azon autósoknak a száma, akik évi pár tízezer forint megspórolásával ilyen kockázatot vállalnak. A drágább és olcsóbb szerviz között általában a szervizelés munkadíja lehet eltérő. Aki utángyártott alkatrészeket használ, az olcsóbban tud javítani, de ez akár károsodást, valamint a gyári garancia elvesztését is okozhatja – mondta a szakember, hozzátéve,

természetesen léteznek jó minőségű utángyártott alkatrészek, remek márkafüggetlen műhelyek és korrekt, kitűnő autószerelők is, azonban véleménye szerint nem éri meg elhagyni a gyári hátterű, a gyár által rendszeresen ellenőrzött és képzett garanciális márkaszerviz biztonságát.

– A gyári háttérrel rendelkező márkaszervizek a hibafeltárásban gyorsabbak, biztosabbak, célszerszámaik és tapasztaltságuk révén a hibafeltárás és a javítási időtartam is rövidülhet. Nagy előny a márkaszervizek számára, hogy a gyártó az egész hálózat valamennyi szervizes tapasztalatát, a karbantartással és a javítással kapcsolatos tudását aktuálisan megosztja velük. Ez az előny a márkafüggetlen szervizek esetében nincs meg. Egy kisebb kategóriájú új autó is rendkívül magas technikai színvonalat képvisel, és az előírt szervizek kihagyása nemcsak a garancia elvesztését jelenti, hanem a kellő karbantartás hiánya miatt bekövetkező időelőtti meghibásodásokat, kopásokat is, ami komoly költség. A hibrid technikák megjelenése a szervizelés terén is új feladatokkal jár. Ha évente szervizeltethet a tulajdonos egy ilyen új autót 50-100 ezer forintért, akkor meggyőződésem, nem érdemes elmenni a gyári háttér nélküli műhelybe néhány tízezer ezer forint különbség miatt– összegezte Palotai Zoltán.

Sajnos tapasztalható, hogy a szükséges szervizek elmaradása miatt olyan meghibásodások is előfordulnak, amelyek balesetveszélyt jelentenek. Az ügyvezető arra is rámutatott, egy új autónak az ára nyilvánvalóan magasabb, mint a használt autóé, de az 5-15 éves használt autóban a szervizelési, karbantartási költség nagyobb. Már nemcsak az olajat és néhány kopó alkatrészt kell cserélni, ezért, aki ennyi idős, 100-200 ezer kilométernél többet futott autót vesz, jelentősen magasabb szervizköltségekkel kell, hogy számoljon ahhoz, hogy az autója jó állapotú maradjon.

Péter Szabolcs

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában