2021.03.22. 11:30
Kiszolgált a Vágóhíd utcai felüljáró, le fogják bontani – fotókkal
A szintén rossz állapotban lévő Faraktár utcai hidat még felújítják.
A Vágóhíd utcai, 110 éves felüljárón 1975 nyaráig villamosok is közlekedtek | Fotó: Molnár Péter
Nincs mit szépíteni, nem túl bizalomgerjesztő régóta a Faraktár és a Vágóhíd utcai felüljáró. A Napló emiatt kérdezte meg a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t arról, hogy milyennek ítéli a létesítmények műszaki állapotát, mi volt a legutóbbi karbantartásuk, melyek az újabban szükségessé vált teendők. Érdeklődtünk arról is, hogy tervben van-e esetleg a felüljárók szélesítése vagy lebontása és/vagy új építése, hiszen például a Faraktár utcairól is betondarabok hullanak, és a jelek szerint már a szélességük se tudja kiszolgálni a forgalmat.
Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezető kifejtette: – Általánosságban elmondható, hogy társaságunk minden évben előre meghatározott költségvetési forrásokból láthatja el az éves üzemeltetési, fenntartási feladatait. Ezenfelül az út- és hídfelújítási munkák külön, többnyire országos programok révén valósulnak meg.
A Faraktár és a Vágóhíd utcai felüljárók napjainkban
Negyedévente ellenőrzik
Mint megtudtuk, a Faraktár utcai felüljáró esetében a beruházáshoz elengedhetetlen részletes előkészítő munka megtörtént, s a teljes körű felújítás kiviteli tervei elkészültek. A hídon a tervezett felújítások a szükséges források megléte után kezdődhetnek. – Addig is társaságunk minden rendelkezésére álló eszközzel azon dolgozik, hogy a felüljárót a közlekedők balesetmentesen használhassák – mutatott rá a szakember. – A híd szerkezetén keletkezett korróziós leválások miatt a híd nincs életveszélyes állapotban. A tartószerkezeten a korrózió okozta leválások a teherbíró képességet még nem befolyásolták, korlátozások bevezetésére nincs szükség. A hidat negyedévente ellenőrzik, ez éppen pár hete történt meg, s akkor lehulló daraboknak nem volt jele. Mint megtudtuk, a Napló munkatársa által tapasztalt leválást valószínűleg az elmúlt időszak rendkívül változékony időjárása okozta. A híd szelvényezés szerinti jobb szegélye alá két és fél éve acéldrót védőhálót szereltek, és hasonló hálót a másik oldalra is helyeznek a szükséges szakaszokra. 2020-ban betonkorrózió-késleltető impregnáló anyagot is beszereztek, mellyel a mérnökség lekezelte a szükséges felületeket. Ezeket a beavatkozásokat folytatják idén is.
Gazdaságosan nem újítható fel
– A Vágóhíd utcai híd állapotát is rendszeresen ellenőrzik a szakembereink, s debreceni mérnökségünk szükség szerinti gyakorisággal végez beavatkozásokat rajta. Egy korábbi fővizsgálathoz kapcsolódóan 20 tonnás súlykorlátozás van érvényben. Ez a fővizsgálat azt is megállapította, hogy a híd gazdaságosan nem újítható fel, új híd építése szükséges – ismertette Pécsi Norbert Sándor.
Az új híd megvalósításának első lépéseként elkészítették a megvalósításhoz szükséges döntés-előkészítő tanulmánytervet. Ez kétsávos, bővíthető és négysávos kialakítást is tartalmaz, és figyelembe veszi a távlati fejlesztési terveket (híd alatt villamosvonal átvezetése).
A hidak teljes körű felújításáig, illetve építéséig a közlekedők türelmét és megértését kérik. A társaság kiemelt figyelmet fordít ezeknek a hidaknak az állapotára vonatkozóan is, hogy azokat a közlekedés résztvevői biztonsággal használhassák a jövőben is – hangsúlyozta a szakember.
Vass Attila