Még idén elkezdődhet

2020.10.19. 16:06

Indulhat az intermodális központ újratervezése

Ismét nekifutnak a megvalósításának, ezúttal az állammal együtt.

Fotó: Napló-archív

Már 2020-ban megkezdheti az új intermodális központ új megvalósíthatósági tanulmányának és költség-haszon elemzésének elkészítését a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.; ehhez a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettséget vállalna a szükséges forrás biztosításához – derül ki abból az előterjesztésből, mely csütörtökön kerül a város képviselő-testülete elé.

A megvalósíthatósági tanulmányterv elkészítési munkái elindításának, illetve a tanulmányterv készítésére vonatkozó szerződéskötésnek előfeltétele bruttó 35 millió 560 ezer forint fedezet biztosítása, melyet az önkormányzat 2021. évre történő előzetes kötelezettségvállalás alapján, a D2030 város- és gazdaságfejlesztési program keretének terhére biztosíthat a NIF Zrt. részére. A pénzeszköz tényleges átadására 2021-ben kerül sor – írja az előterjesztő, Papp László polgármester. Az új tervek új koncepció alapján készülnek majd, a korábbi elképzeléseknél szerényebb műszaki tartalommal. Így többek közt a Homokkerti felüljárónál nem épül körforgalom, a buszpályaudvart nem viszik a föld alá, és áttervezik a projekthez kapcsolódó (meglévő és új) épületeket is.

Az intermodális csomópont ügye is a képviselők elé kerül a csütörtöki közgyűlésen; az előterjesztés szerint az új megvalósíthatósági tanulmány készítéséhez szükséges 35 millió 560 ezer forint fedezetet biztosítaná a debreceni önkormányzat 2021. évre történő előzetes kötelezettségvállalás alapján, a D2030 város- és gazdaságfejlesztési program keretének terhére, az építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. részére.

„Debrecen esetében továbbra is kiemelten fontos az intermodalitás megvalósítása: a város távolsági közlekedési kapcsolatait elsősorban a vasút biztosítja, a főként regionális funkciójú autóbuszállomás azonban messze helyezkedik el a vasútállomástól, ráadásul kis helyen, zsúfolt és korszerűtlen körülmények között működik. A korábban tervezetthez képest egy költséghatékonyabb és alapvetően szakmai funkciót ellátó intermodális csomópont is megfelelően ki tudná szolgálni az igényeket” – szögezi le a javaslat.

Aszerint a Debrecen 2030-ig szóló fejlesztési koncepciója 2020–2023. évi pénzügyi támogatásának megvalósításáról szóló kormányhatározat a debreceni önkormányzat, a NIF Zrt., és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. számára biztosít forrást közlekedésfejlesztési projektek előkészítésére és megvalósítására. Az önkormányzat és a NIF Zrt. megvizsgálta annak a lehetőségét, hogy milyen lépésekkel lehet az intermodális csomópont projekt előkészítését minél hamarabb megkezdeni. A részletes tervezést megelőzően szükség van az önkormányzat által 2015-2016. években készített megvalósítási tanulmány és tervdokumentáció helyett teljesen új alapokon nyugvó új megvalósíthatósági tanulmány készítésére.

Az elemzés tartalma a probléma feltárásától a lehető legjobb megoldás kiválasztásáig terjed, a hozzá kapcsolódó költség-haszon elemzésben a kiválasztott változat és az ahhoz tartozó működtetési koncepció végső elemzése történik, hivatkozva az elvégzett vizsgálatokra és azok eredményeire. Az új tanulmány készítése a vonatkozó uniós jogszabályok és módszertani útmutatók alapján történik – áll az előterjesztésben.

A forgalomtechnikai szempontok felülvizsgálata alapján a Homokkerti felüljáró két oldalán az eredetileg tervezett két körforgalom megvalósítása elhagyható. A villamosvágány hálózatnál javasolt a jelenlegi hurok végállomás megtartása, az új négyvágányos fej végállomás építése nem indokolt. A buszpályaudvar és a 4. számú főút felszín alatti elhelyezése nagymértékben növelné a beruházás árát – elsősorban a nagy felületen történő víztelenítés és a nagy mennyiségű résfal és alaplemez költsége miatt –, ezért a buszpályaudvar marad a felszínen. Az építendő új épületek és a meglévő felvételi épület építészeti áttervezése, valamint a nagy felületű üvegszerkezetek elhagyása jelentős mértékben csökkentheti a kivitelezési költségeket, az épületek funkcionalitásának megtartása mellett – sorolja az előterjesztés. Arról is ír, hogy a projekt magasépítési engedélye 2018. november 6-án lejárt. Az energetikai követelményeknek a jelenlegi tervek szerint az épületek már nem felelnének meg, így nem kaphatnak magasépítési engedélyt, emiatt újratervezés szükséges.

A Debrecen vasútállomás „A” épületét a régi tervek szerint elbontották volna, ehhez előbb át kell helyezni a transzformátort, kapcsolókertet, oszlopokat és vezetékeket, ez az elem átkerülhet a vasútfejlesztésbe.

HBN

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában