2020.07.22. 07:30
A postai szolgáltatásokban is az e-kereskedelemé a jövő
A koronavírus ideje megerősítette a Magyar Postát abban, hogy digitalizálódnia kell.
Fotó: Magyar Posta-archív
A technológiai fejlődéssel párhuzamosan az ügyfelek digitális szolgáltatások iránti igénye is fokozatosan nőtt az elmúlt években, és ez a tendencia várhatóan továbbra is megmarad.
– Az elmúlt hónapokban, a veszélyhelyzet időszaka alatti korlátozások idején a mindennapi tevékenységek jelentős része a digitális térbe helyeződött át – nyilatkozta a Napló kérdésére Deé Gergely, a Magyar Posta Elektronikus Csatornák Kompetencia Központ vezetője. – Bebizonyosodott, hogy sok esetben az ügyfelek kiszolgálása digitális csatornán is maradéktalanul megvalósítható.
Elektronikus szolgáltatások
A felgyorsult transzformáció lehetőséget ad a Magyar Posta számára is, hogy ügyfeleit a digitális szolgáltatásai irányába terelje. – A vállalatnál évek óta folyamatosan zajlik a klasszikus szolgáltatások digitális változatainak, valamint az azokat támogató digitális megoldásoknak a bevezetése és továbbfejlesztése – ismertette Deé Gergely. – Ilyen például a Sender képeslapküldő és az iCsekk csekkbefizető mobilalkalmazás, a Díjnet elektronikus számlabemutatási és -fizetési megoldása, a könyvelt levelek és a csomagok kézbesítésének nyomon követése a posta.hu-n, az ÉnPostám hűségkártya online igénylése, vagy a lakosság és vállalatok számára nemrég debütált – levélfeladást segítő – webes alkalmazás, az ePostakönyv.
Személyes ügyintézés
A Magyar Posta egyetemes postai szolgáltatóként nem hagyhatja figyelmen kívül, hogy az ügyfélkör jelentős része továbbra is a személyes ügyintézést preferálja, legalább a folyamatok egy pontján.
– A postának tehát egyszerre kell kiszolgálni a digitalizáláshoz lassabban vagy nem csatlakozókat, valamint azokat, akik nyitottak a teljesen digitális megoldásokra. Mindez azt jelenti, hogy a Magyar Posta a digitális szolgáltatásokra való átállást fokozatosan hajtja végre – hangsúlyozta a központvezető. – A fizikai posták tehát még sokáig a mindennapok részei maradnak, a posta célja a többféle ügyféligény különböző csatornákon történő, összehangolt kiszolgálása. Folyamatosan figyeljük a nemzetközi trendeket, és az új technológiák hazai piaci környezetbe adaptálásának lehetőségét, valamint a magyarországi ügyfelek és szolgáltató partnerek speciális igényeit is.
Átalakuló ügyintézés
A koronavírus-járvány minden szolgáltató számára megmutatta, hogy egy pillanat alatt adódhat olyan helyzet, amelyben a mindennapi ügyintézés távolról vagy a lehető legkevesebb személyes kontaktussal kell, hogy megvalósuljon.
„A postákon a csekkbefizetések csaknem harmada már elektronikus megoldással, azaz bankkártyával történik.”
Innen már csak egy kisebb lépés a fizikai csekkeken lévő QR-kód mobilalkalmazással való „lefotózása” és kifizetése bárhol, bármikor, szintén bankkártyával – részletezte Deé Gergely. – Az ilyen mobilapplikációs csekkbefizetési megoldások használata a veszélyhelyzet időszakában több mint háromszorosára növekedett a tavalyi azonos időszakhoz képest. Erre a célra a Posta és a Díjnet közösen kínálja a februárban megújult iCsekk applikációt, amellyel ráadásul a postai sárga és fehér csekkek digitális befizetése mellett a dijnet.hu-n megjelenő elektronikus számlák fizetése is lehetséges – mutatott rá.
Logisztikai infrastruktúra
A Posta kiemelt projektje, az MPL+ projekt a logisztikai infrastruktúra fejlesztését tűzte ki célul. – A programban a hálózat megújításán túl az üzemek automatizálását, valamint a csomagfeldolgozást és -kézbesítést támogató informatikai megoldások kiépítését tervezi a vállalat – sorolta a vezető. – A digitális megoldások – meggyőződésem szerint – lehetővé teszik a személyre szabottabb kiszolgálást, javítják az ügyfélélményt, és hosszabb távon pozitívan hatnak a vállalat pénzügyi eredményére. A Postánál ezek megvalósításán dolgozunk.
Vámosi Kira