Távoktatás

2020.04.09. 07:30

A diákok fogékonyak, a tanárok kreativitása kiapadhatatlan

Mindhárom tankerület sikeresen vezette be a tantermen kívüli, digitális munkarendet.

Fotó: Kovács Péter

Ez derült ki a berettyóújfalui, a debreceni és a hajdúböszörményi tankerületi központnak a témával kapcsolatban eljuttatott kérdésekre adott válaszokból. Egyebek között a diákok digitáliseszköz-ellátottságára, a tananyag eljuttatására, az ellenőrzésre, a felzárkóztatásra és tehetséggondozásra, valamint a készségtárgyak tanítására kérdeztünk rá.

A Berettyóújfalui Tankerületi Központhoz tartozó intézményekben március 16-án 15 285 diák részére folytatódott a tanév tantermen kívüli, digitális munkarenddel. A diákok mintegy 15 százalékának nincs az online tananyag feldolgozásához szükséges internet-hozzáférése, megfelelő digitális eszköze. Ez az arány a leghátrányosabb településeken magasabb. Nekik az intézmények papír alapon juttatják el a tananyagot. Az ellenőrzés, visszacsatolás is papíron történik. A pedagógusok a legtöbb diákkal telefonon tartják a kapcsolatot. Az új munkarend elindítása egyaránt kihívást jelentett diáknak, pedagógusnak, szülőnek, ám mindannyian pozitívan állnak a bevezetéséhez – tájékoztatott Majosi Pálma, megbízott tankerületi vezető.

Hiányzik a gyermekek mosolya

– A tantermen kívüli, digitális munkarendhez segítséget nyújt az Oktatási Hivatal által kiadott módszertani ajánlás, valamint a KRÉTA rendszer online oktatást támogató adminisztratív funkciója is. Emellett egymás segítésére, tapasztalatok cseréjére közösségi oldalakon zárt csoportokat hoztak létre. Ezek – a visszajelzések alapján – nagyon hatékony, aktív napi kapcsolatot biztosítanak a pedagógusok és a szülők között is.

„Ez a digitális oktatás élményalapú azoknak a diákoknak, akik erre fogékonyak, nyitottak. A digitális tananyagok nemcsak a pedagógusok munkáját segítik, hanem támogatják a tanulók önálló tanulási folyamatát, a tehetségfejlesztést és az egyéni felzárkóztatást is. A diákok játékos gyakorlással sajátíthatják el a szükséges ismereteket”

– folytatta Majosi Pálma, a berettyóújfalui tankerület megbízott igazgatója. Hozzátette: a művészeti iskolákban az egyéni hangszeres órák Messengeren és Viberen, videótanítással zajlanak. A nevelők a tanulás mellett sportolásra, a szabadidő hasznos eltöltésére is ösztönzik a diákokat, például az országos kulturális intézmények elérhetővé vált anyagaival. A kollégista diákokkal pedig a csoportvezetők ebben a tanrendben is telefonon tartják az egyéni foglalkozásokat.

„Az elmúlt két hétben az összefogás, segítőkészség és empátia volt tapasztalható, a visszajelzések alapján egy dolog van, ami a rendkívüli munkarendben nem pótolható: a gyerekek mindennapi mosolya”

– összegzett Majosi Pálma.

Megbeszélik a tapasztalatokat

– A Debreceni Tankerületi Központ fenntartásában lévő intézmények tanulóinak 94 százaléka rendelkezik a digitális kommunikációhoz szükséges eszközökkel. A nehezebb helyzetben lévő diákoknak az iskola hetente egy alkalommal, papíron juttatja el a feladatsorokat. Továbbá az intézményekben rendelkezésre álló eszközöket a tanulók kikölcsönözhetik. Debrecenben segélyalap jött létre a koronavírus miatt nehéz helyzetbe került családok, a technikai hiányosságokban szenvedő gyerekek támogatására. A kezdeményezéshez sokan csatlakoztak idáig. A Debreceni Tankerületi Központ például 35 új tabletet kapott egy magyarországi kínai közösség vezetőjétől – ezt már Pappné Gyulai Katalin, a debreceni tankerület igazgatója osztotta meg a Naplóval. A szakember kitért arra, hogy rengeteg pozitív visszajelzés érkezik a pedagógusoktól. A tantermen kívüli, digitális munkarend okozta kezdeti izgalmak után a kollégák hamar megtalálták a kreativitást és az innovációs készségeket igénylő megoldásokat. Az intézményvezetőktől kapott visszajelzések szerint minden pedagógust sikerült bevonni. A nevelőtestületen belül is segítik egymást a kollégák. A megszokottnál is sokkal nagyobb az összefogás, a tudásmegosztás. A tanulók előmenetele is jól követhető. A szülők és a pedagógusok véleménye alapján eredményesnek és hatékonynak bizonyul a tantermen kívüli új tanulási forma.

– A készségtárgyaknál fontos a személyes kapcsolat, amelynek hiányában a pedagógustól több kreativitásra, leleményességre van szükség. A gyerekeknek tetszik, hogy videón keresztül olvasnak, énekelnek, tornáznak stb. A diákok számára eddig is fontos volt a digitális eszközök használata, most szívesen veszik a lehetőséget, hogy a tanuláshoz is felhasználhatják ezeket az eszközöket – folytatta Pappné Gyulai Katalin, aki elmondta, hogy a tehetséggondozást és felzárkóztatást is digitális oktatásban biztosítják a pedagógusok, személyre szabott feladatokkal. A szabadidő hasznos eltöltésében is segítenek útmutatásaikkal. A pedagógusok rendszeres konzultációkon keresztül megosztják, cserélik egymással a tapasztalataikat, amelyekről a Debreceni Tankerületi Központ rendszeresen naprakész információkat kap az intézményvezetőktől.

Fotó: Kovács Péter

Működnek a szakkörök is

Riczu Julianna, a Hajdúböszörményi Tankerületi Központ igazgatóhelyettese a következőkről tájékoztatott: felméréseik alapján iskolánként átlagosan harminc-negyven olyan gyermek van, akik nem rendelkeznek okoseszközökkel, interneteléréssel. Ők papír alapon, posta vagy a tanyagondnoki szolgálat útján, esetleg az ebéd házhozszállításával együtt kapják meg a feladatokat. Több intézmény napi rendszerességgel, megfelelő módon fertőtlenített ládákat helyezett ki, ahová bedobhatják a feladatokat. Továbbá a szülő az okostelefonnal lefényképezheti az elkészült házi feladatot, és így küldheti vissza a pedagógusoknak. A lényeg, hogy mindenki számára elérhető az oktatás, napi bejárás nélkül is.

„A pedagógusok kreativitása kiapadhatatlan, ehhez nagy lelkesedés is társul.”

– Többségük eddig is használta a digitális technikát a tanítási órákon. Igyekeznek a tanmenet szerint haladni, de ahol szükséges, rugalmasan kezelik azt. Több módszert kipróbálnak, és a visszajelzésekből figyelik, melyik a legcélravezetőbb. Az értékelés ígérkezik a legnehezebb próbatételnek, de ezt rugalmasan megoldják. A pedagógusok íratnak dolgozatot is, amit a diákok az óra végén beküldenek, illetve videochaten keresztül, szóban is felelnek a gyerekek. A technikai, illetve rajzos feladatok is elkészíthetőek otthon a megfelelő instrukciók alapján. A művészeti nevelés is mehet online hívással. A tehetséges diákok számára ugyanúgy elérhetőek a szakkörök, tehetségkörök, a differenciált feladatlapok. Továbbá a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók továbbra is megkapják a nekik való feladatokat. A nagyobbakat pihenésre, kikapcsolódásra, a kertben, illetve a szobában végzendő gyakorlatokra buzdítják a testnevelők, felértékelődik az otthoni edzés, amihez videókat kapnak a diákok. Azt tapasztaljuk, hogy a pedagógusok ötlettára e téren is kifogyhatatlan, hihetetlen módon motiválják a diákokat – válaszolta kérdésünkre Riczu Julianna.

Kovács Zsolt

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában