közlekedés

2020.01.03. 16:00

Hogyan lehetünk óvatosak az utakon?

A kötelezően megtanulandó manőverezési feladatok több kitartást igényelnek.

Fotó: Matey István

Megérkezett az igazi tél, éjszakai fagyok, nappali ónos eső nehezíti a sofőrök dolgát országszerte. Mindannyian tudjuk, hogy a téli időszakban sokkal óvatosabban kell közlekedni az utakon, azonban az odafigyelés mellett is könnyen megtörténhet a baj.

Hajdu Kristóf, a Koroknai Autósiskola gépjárművezető-szakoktatója úgy véli, mindenképpen előny, ha valaki télen tanul meg vezetni, hiszen már az elején megtapasztalja, milyen esőzés, havazás ideje alatt szembenézni az utakkal. Azonban kiemelte, a vezetői stílus inkább az otthonról hozott értékek, tapasztalatok alapján alakul ki. Aki kellő alázattal áll a közlekedéshez és a közlekedési partnerekhez, az könnyebben tud átállni más évszak más időjárási viszonyához. – Oktatóként minden esetben a biztonságos közlekedésre tanítjuk a diákokat és a csúszós utakban rejlő potenciális veszélyre fel is hívjuk a figyelmüket. Sajnos műgyantás pályán történő vezetéstechnikai tréninget nem mindenki engedhet meg magának, ezért néhány manővert csak elméletben tudunk bemutatni, gondolok itt az alul- vagy túlkormányzottságra, valamint a bekövetkezett probléma elhárítására. A legkönnyebben az ABS működésbe lépésére és működési elvére tudjuk felkészíteni őket, hiszen ezt biztonsággal meg tudjuk tenni, és átlag járművezetőként inkább ezzel találkozhatunk – kezdte a tájékoztatást.

Manőverezési feladatok

A szakember elmondta, vannak olyan diákok, akik inkább következetesen kerülnék, hogy téli körülmények között tanuljanak meg vezetni, de az ellenkezőjére is van példa. Akik a téli tanulást keresik mindenképpen, ők a kihívás miatt választják ezt az időszakot.

– A forgalomban való haladás még annyira nem is különbözik más évszakban tapasztaltaktól, de a manőverezési feladatok – parkolások és megfordulások – elsajátítása sokkal több időt vesz igénybe. Az oka ennek az, hogy azok a szakaszok, ahol például a várakozási feladatokat gyakoroljuk, gyakran ráfagyott hóval vannak borítva, ezáltal sokkal óvatosabban kell eljárjunk. Sokszor az odafagyott hóbuckák lefulladásra kényszerítik a sofőrt, de ha túl sok gázt adnak, akkor pedig kipörög a hajtott kerék – hangsúlyozta.

Megváltozott időjárás

A gépjárművezető-szakoktatótól arra is kíváncsiak voltunk, hogy mely az az időszak, amikor a legoptimálisabb megtanulni vezetni. Aki szerint gyakorlatilag ugyanaz a legnagyobb előnye és a hátránya, csak hozzáállás kérdése a dolog. – A megváltozott időjárás olyan nehézségek elé állítja a diákokat, amelyek miatt a tanulási folyamat növekedhet és a motiváció mértéke csökkenhet. Azon a manőverezési feladatok, amelyek száraz körülmények között első próbálkozásra sikerülnek, azok télen gyakran csak javítást követően lesznek elfogadhatóak. Habár a tanulás folyamatának alapvető velejárója a hibázás, ettől függetlenül gyakran ezt rosszul élik meg a járművezető jelöltek. Az oktatók feladata nemcsak az ismeretanyag átadása, hanem a megfelelő mértékű motiváció fenntartása is, amely a körülmények miatt gyakran szenved csorbát. Ha viszont ezek a nehéz körülmények elmúlnak, utána tudatosul igazán a diákokban, hogy nem is olyan nehéz ez a vezetés – fűzte hozzá.

Fotó: Matey István

Kitartást igényel

A szakértőtől megtudhattuk, hogy melyek azok a bonyolult manőverek, amelyeket télen alkalmaznunk szükséges az utakon.

„A kötelezően megtanulandó manőverezési feladatok egy kicsivel több kitartást igényelnek, de szerintem a járművünk feletti irányítás elvesztésének lehetősége, mint lappangó veszélyforrás az, amire fel kell hívni a jelöltek figyelmét.”

A mai járművek rengeteg olyan menetstabilizáló programmal vannak felszerelve, amelyek a már kialakult veszélyt passzívan próbálják elhárítani, de ezek sem tudnak teljes egészében megmenteni minket. Csúszós viszonyok között, ha tehetjük, kerülnünk kell a hirtelen mozzanatokat, az intenzív gázadást, fékezést és a hirtelen kormányzást. Kanyarodás közben, akár alul-, akár túlkormányzottságról van szó, a kormányzott kerekeknek abba az irányba kell nézniük, amerre az autó lendülete tart, ezzel megpróbálva az irányítást megtartani a járművünk felett. Sajnos ezeket a manővereket vezetéstechnikai pálya elérhetőségének hiánya miatt nem tudjuk a valóságban begyakorolni, de az elméleti felkészítés sosem maradhat el – hangsúlyozta.

Vezetéstechnikák elsajátítása

Hajdu Kristóf úgy véli, a diákhoz a megfelelő oktató kiválasztása egy nagyon fontos aspektus, hiszen ha megvan az összhang a két első ülésen. akkor jelentősen felgyorsulhat az oktatás folyamata.

„Ha választanom kellene, akkor az ősz közepét-végét vagy a tél ugyanezen szakaszát ajánlanám a vezetéstechnikák elsajátítására. Azért gondolom ezeket a legjobb időszakoknak, mert megtapasztalhatjuk a rossz időjárás okozta nehézségeket, de van lehetőségünk korrekt körülmények között látványos lendülettel haladni a munkánkkal”

– mondta végül.

Nagy Emese

A rendőrség is figyelmeztet

Az utóbbi napok változékony időjárása többször nehezítette a közlekedést Hajdú-Bihar megyében is – olvasható a police.hu-n. A rendőrök felhívják a járművezetők figyelmét, hogy saját és mások biztonsága érdekében meg kell tanulnunk időben felismerni az útburkolat minőségének változásait. Ne feledjük, hogy az útburkolat állapotát egész utunk során figyelemmel kell kísérni, mivel az – lakott területen sűrűbben, lakott területen kívül ritkábban – állandóan változhat. A jegesedés szempontjából különösen veszélyes helyek a hidak, a felüljárók, az erdei fairtások melletti, valamint a gyér forgalmú útszakaszok.

A csúszós, jeges burkolaton autózás is lehet biztonságos. Ennek záloga a helyes vezetéstechnika, amely kellő önfegyelemmel és gyakorlással elsajátítható. Legfontosabb a sebesség helyes megválasztása. A manőverek – gyorsítás, lassítás, kanyarodás – óvatos végrehajtásával elkerülhető, hogy gépkocsink megcsússzon az úttesten.

Magunk és a többi közlekedő biztonsága érdekében fokozottan figyeljünk gépkocsink műszaki állapotára is. A sáros, havas, ködös idő megköveteli a világító- és jelzőberendezések gyakoribb ellenőrzését. Az ellenőrzés mellett többször tisztítsuk meg a fényszórókat, az irányjelzőket és a féklámpákat, hogy az általunk adott jelzéseket a többi közlekedő kellő távolságból észlelhesse. Ne induljunk el havas, jeges szélvédővel, előtte azt takarítsuk le.

Fontos, hogy csak köd esetén használjunk ködfényszórót! Ha ködös útszakaszhoz érkezünk, járművünk sebességét csökkentsük és tartsunk a megszokottnál nagyobb követési távolságot, így elkerülhetjük a baleseteket.

A Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság felhívja a járművezetők figyelmét, hogy a balesetek elkerüléséért maguk a közlekedők tehetnek a legtöbbet. Fontos, hogy türelmesen, toleránsan és szabálykövetően közlekedjenek!

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában