Helyi közélet

2014.06.07. 11:20

Jegyzet: Zsuzsi 3.1

Bár a keskeny nyomtávú villamost olyan régen feltalálták, hogy pl. a Monarchia nem egy városában ezzel indult az elektromos közösségi közlekedés, szerintem nem lenne haszontalan feleleveníteni az ötletet. T. Szűcs József jegyzete.

Bár a keskeny nyomtávú villamost olyan régen feltalálták, hogy pl. a Monarchia nem egy városában ezzel indult az elektromos közösségi közlekedés, szerintem nem lenne haszontalan feleleveníteni az ötletet. T. Szűcs József jegyzete.

Méghozzá felső vezeték nélküli, azt nem igénylő akkus meghajtású könnyűszerkezetes kocsikkal. S máris megvan az olcsó, könnyen megépíthető, gyors elővárosi közlekedési eszközök Szent Grálja. Debrecenben talán könnyebb is elképzelni, miről lehetne szó. Hisz nálunk maradt még a szintén a k.u.k. korszak idején kiépített kiterjedt kisvasúti hálózatból egy nyúlfarknyi.

Szóval képzeljük el, hogy a Zsuzsiéhoz hasonló síneken mini CAF-ok vagy valami hasonló járművek száguldoznak Józsáról, Sámsonból stb. a Nagyállomás előtti (alatti) városi végállomásig. A pálya megépítése nem lehet komoly kihívás, s az önjáró kocsiké sem, hisz már villanymotorral meghajtott repülőgépet is sikerrel teszteltek. Ám ennek a környezetbarát, s csak az első pillanatban viccnek tűnő közlekedési eszköz elterjedésének inkább társadalmi akadályai lehetnek, mint műszakiak. Kezdjük azzal a kérdéssel, hogy egy olyan országban ahol a személygépkocsi gyártás az ipar húzóereje, áll-e bármilyen potens csoportnak az érdekében, hogy konkurenciát építsen ki a napi autózásnak az ingázók táborában. A jövőnk ugyan az kívánná, hogy autóval csak oda menjünk, legalábbis, amíg a jelenlegi üzemanyagok hajtják, ahová másként nem lehet vagy nem érdemes. A jelen viszont azt diktálja, hogy minél több kocsit adjanak el idehaza. Hadd folyjék a kocsikba az üzemanyag és ennek nyomán az államkincstárba az adóbevétel.

Kétségtelen néhány tucatnyi elektromos közlekedési szerkentyű legyártásának nem lenne olyan gazdaságélénkítő hatása, mint akár egy nagyobb autóipari beszállítási üzlet megszerzésének. Nem is beszélve egy egész gyár idetelepüléséről. Ám azért talán érdemes fontolóra venni olyan megoldásokat is, amikor a jövő vonzáskörzeti közlekedéséről töprengünk, amelyek egyszerűbbek, tisztábbak, olcsóbbak azoknál, mint amelyekben eddig gondolkodtunk. S ki tudja? A jövő kis elektromos Zsuzsi villamosai akár olyan hasznos és jelentős szerepet is játszhatnának, mint gőzvontatású elődei annak idején a regionális közlekedési lehetőségek ugrásszerű kiterjesztésében ősapáink életében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában