2008.09.26. 10:15
Mi történik a megyei közgyűlésen?
<p>Megkezdte ülését a megyei közgyűlés. Kövessenek, minket. Tudjanak meg többet megyénk életéről!</p>
11:57
A Kenézy átszervezéséhez kapcsolódó részletek:
Traumatológiai ellátás: a DEOEC, mint közreműködő, a Kenézy, mint szolgáltató - betegei számára területi ellátási kötelezettsége körében biztosítja a gyermek fekvőbeteg ellátás fekvőbeteg hátterét, a Kenézy szakambulanciájáról a DEOEC Gyermekklinikájára beutalt betegek fekvőbeteg ellátását követően a szükséges további kezelést és gondozást a területileg illetékes járóbeteg-szakellátás végzi, a DEOEC a gyermekellátás vonatkozásában biztosítja a 05 szakmakódú gyermek fekvőbeteg ellátást és ügyeleti ellátást. A 0512 gyermek- és ifjúságpszichiátria kivételével A Kenézy Csecsemő- és gyermekosztály 67 fős dolgozói létszámából az átszervezést követően a járóbeteg-szakellátást folytató szervezeti egység létszáma 31 főre csökken.
Közös megegyezéssel előreláthatólag más osztályra helyeznek át 21 főt, míg várhatóan 15 fő munkavállaló jogviszonyát megszüntetik.
11:41
Pályázatokról is tárgyaltak a képviselők:
„ A megyei önkormányzat és a tulajdonában lévő közhasznú társaságok fenntartásában szociális, oktatási, gyermekvédelmi, közművelődési és egészségügyi intézmények működnek.
A 2007-2013. között rendelkezésre álló pályázati források felhasználásával a megyei önkormányzat kiemelt célja ezen ingatlanvagyon fejlesztése, az intézmények épületeinek felújítása „ –áll az előterjesztésben. A megye gazdasági fejlesztésére projektötleteket nyújtottak be az INTERREG IVB keretében.
A projektjavaslatok címei: Természetes területek funkcionális fejlesztése a délkelet-európai vidéki térségek fenntarthatóságának, vonzerejének, és versenyképességének javítása céljából, valamint az Innovációs menedzsment eszközök közvetítése és fejlett, üzleti tevékenységet támogató szolgáltatások megosztása sikeres vállalkozások fejlesztése.
Uniós forrásokból kerülhet megvalósításra a Megújuló energiaforrások elterjedésének támogatása az új tagországok hátrányos helyzetű régióiban címmel benyújtott pályázat, amelynek keretében az egyik fő cél a megújuló energiaforrások népszerűsítése, megismertetése a lakosság és a döntéshozó szervek körében.
A területi együttműködés fejlesztését célozza Az ESPON program alkalmazott kutatási eredményeinek felhasználása a határmenti területfejlesztés tervezésében, valamint az EU 7-es keretprogramra benyújtott pályázatok. Sikeres pályázatok sikeressége esetén a megyei önkormányzat lead partnerként, illetve együttműködő partnerként 27,9 millió forint önerő biztosítása mellett több mint 178 millió forint támogatást nyerhet a projektek megvalósítására.
11:39
Átszervezéseket terveznek a Kenézy kórházban. A közgyűlés megtárgyalta a javaslatot: - az együttműködés megkötéséről és az átszervezéséről 33 igen szavazattal döntöttek a képviselők. - a korábban megkötött vagyonkezelés módosítását és kiegészítését is elfogadták a jelenlévők. Részletek később.
11:35
Harmadik napirendként a megyei közgyűlés 2008-as költségvetéséről szóló rendeletmódosításról szavaztak a képviselők: A korábbi rendelet bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek: Az önkormányzat a költségvetés mérleg-főösszeg bevételi oldalát 13.011,4 M Ft-ban állapítja meg, míg a kiadási oldalt 16.811,4 M Ft-ban.
A költségvetés hiánya, a 111,1 millió Ft finanszírozási kiadás figyelembevételével 3.800 millió Ft, amelynek fedezetét a közgyűlés 800 millió Ft hitelből és 3.000 millió Ft kötvény kibocsátásból biztosítja.
10:58
Következő napirendi pontban a megye mezőgazdasági beszámolóját tárgyalták a képviselők. Az előterjesztés taglalja: a megye mezőgazdaságilag művelt területeinek nagysága az összes terület 74 százaléka (462.551 ha), ez az országos átlagot meghaladja.
A lakosság hagyományosan kötődik a gazdálkodáshoz, a regisztrált termelők számát tekintve a megyék rangsorában Hajdú-Bihar megye a harmadik helyen található.
A megye agrárszektorban betöltött kiemelkedő szerepét jelzi továbbá az is, hogy sok ágazatban a legnagyobb szakmai szerveződések, integrációk az itt gazdálkodó szervezetek gesztorságával alakultak ki.
A tájékoztató összeállításában közreműködő Hajdú-Bihar Megyei Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (a továbbiakban: MGSZH), a Hajdú-Bihar Megyei Agrárkamara (a továbbiakban: Agrárkamara), a Hajdú-Bihar Megyei Gazdakörök Szövetsége (a továbbiakban: Gazdakörök) és a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége - AGRYA által összeállított szakmai anyagok az előterjesztés mellékletét képezik.
Harsányi Antal, a Hajdú-Bihar Megyei Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal vezetője elmondta: 2007-es gabonaár-robbanás során a gabonaár megduplázódott, ez tovább gyűrűzött, és ennek hatására egyes termékek önköltsége is növekedett. Idén a gabona ára visszaesett, de a költségek nem csökkentek, és ez nagy gond a gazdáknak.
A klímaváltozás miatt megállapítható, hogy extrém időjárási körülmények fordulnak elő.
A fagykár, a jégkár, az aszály, a belvíz. Külön kell választanai a tömegáru-termelést és a helyi specialitásokat. A magyar élelmiszeripari termékek legnagyobb fogyasztói a magyar emberek.
A gabonapiacra a legnagyobb veszélyt az elvonások jelentik, mint a bio-etanol vagy a távol-keleti növekvő társadalmak.
Szólláth Tibor, a közgyűlés alelnöke elmondta: a vidék eltartó képessége rohamosan csökkentőben van.
Külön kell választani a szociális és a gazdasági trendeket. A magyar vidék halódik, már faluról is bejárnak a nagy bevásárló központokba. Hajdú-Bihar megyének a megművelhető része 93 százalék.
Az agrárkormányzat feladata, hogy megfelelő piacot teremtsen a jó minőségű magyar terméknek, hiszem van rá igény a világpiacon. Tudni kell, hogy a Kárpát-medence az elkövetkező 50-100 évben is élhető teret ad.
Talán lehetséges, hogy a vidéki emberek útban vannak ahhoz, hogy mások szerezzék meg a stratégiailag is fontos magyar földeket – mondta az alelnök.
10:03
Megkezdte ülését a megyei közgyűlés.
Első napirendi pontként az egészségügyi holdingról tárgyaltak a képviselők.
Az előterjesztésben áll:
„2009. január 1-én az Önkormányzati Egészségügyi Holding Zártkörűen Működő Részvénytársaságba apportálja a KENÉZY KÓRHÁZ Rendelőintézet Egészségügyi Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság és a MEGYEI EGÉSZSÉGÜGYI Vagyonkezelő és Ingatlanhasznosító Korlátolt Felelősségű Társaság üzletrészeit a könyvvizsgáló által megállapított értéken…
Az apportálással létrejövő 72-28%-os megyei-városi önkormányzati tulajdoni arányokat célszerű az alapításkori tulajdoni arányoknak megfelelően – 50-50%-ban – kialakítani. Az azonos tulajdoni arány létrejötte két lépésben valósul meg. „
"A mai gyűlés az egészségügyi holding kapcsán a gazdasági társaságok az apportálásáról szól. A megyei vagyonnal a továbbiakban a megye, míg a városi vagyonnal a továbbiakban is a város fog gazdálkodni.
A megyei önkormányzat nem szándékozik a virtuális vagyonból kivonulni. ...Szeretnénk, ha a finanszírozási rendszer egyszer a betegek igényei szerint alakulna.” – mondta Rácz Róbert, a megyei közgyűlés elnöke.
Megtörtént az üzletrészek alapos kiértékelése. 72-28 százalékos arány jött ki, ezt az arányt szeretnénk a jövőben korrigálni.
Igyekezszünk egymásra támaszkodni, hiszen ez az önkormányzatoknak kötelező feladat - folytatta
Kósa Lajos, Debrecen polgármestere elmondta:
Olyan ügyben van a közgyűlésen, amelyben azt bizonyíthatják, hogy nemcsak szavak, hanem tettek is vannak.
Tudtatta: ha nem történik meg az egészségügyi reform, a Kenézy kórháznak 16 milliárd lett volna az OEP finanszírozása, míg idén csak 9 milliárd forint volt.
Szerinte az egyetlen lehetséges megoldás az összefogás: nehéz elválasztani a megyei és debreceni betegeket. Az összefogással modellt is teremthetnek, az összefogásban sok lehetőség van.
Korábban például a VESZ-nek és a Kenézynek külön volt laboratórium, feleslegesen működtek párhuzamos kapacitások. A megye és a város összefogott: sokkal jobb hatásfokkal működik most az összevont labor.
- Az egyeztetett konstrukció jó, a megye és a város is fog áldozatokat vállalni. Külön jó, hogy ilyen jellegű önkormányzati együttműködés nincs az országban. Látok lehetőséget a további együttműködésre: a megyei tömegközlekedés kapcsán a jövőben számíthatunk előrelépésre.
Közös álláspontunk, hogy bár most egyesítjük a VESZ-t és a Kenézyt, nem tekintjük ezt a lépést az út végének – folytatta Kósa Lajos.
A közgyűlés 25 igen, 1 nem és 11 tartózkodás mellet elfogadta az előterjesztést.