fotókkal

2021.09.22. 14:00

Van, amikor egy feszítővágó nem elég: így küzdenek a megyei tűzoltók a roncsokban rekedtekért

A mentések rendkívül összehangolt csapatmunkát igényelnek a résztvevőktől.

20210718 Ebes fotó: Tóth Imre TI Hajdú-Bihari Napló Utoléréses baleset történt Ebes környékén a Nádas csárda előtt. Öten sérültek meg.

Fotó: Napló-archív

Idén eddig (szeptember 21-ig) 228 közúti balesethez riasztották a megye tűzoltóit, ezen eseteknél közel 100 sérült volt. A balesetek egy szerencsés részében az utasok önerejükből kiszállnak a járműből, azonban gyakran előfordul az is, hogy egy összeroncsolódott járműből kell a sérülteket kiszabadítaniuk a helyszínre érkező egységeknek.

Arra kértük a Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságot, mutassák be nekünk, mit csinálnak a tűzoltók egy-egy közúti ütközésnél. Tudatták, egyszerűbb esetben kézi erővel, a sérült kiemelésével, bonyolultabb esetben feszítővágó berendezés segítségével végzik a mentést. Ez a gép nyújt segítséget az összeroncsolódott járműben rekedtek kiszabadításához. Előfordulhat az is, hogy a jármű olyan helyzetben van, hogy először rögzíteni, stabilizálni kell, mert elmozdulása tovább veszélyeztetheti a mentés sikerét.

Nehezítő körülmények

Feszítővágó berendezést használtak például július 18-án is, amikor az esti órákban Debrecen közelében, a 4-es számú főúton két autó összeütközött, az egyik járműben öten utaztak, közülük három ember az összeroncsolódott autóba szorult. Mindhármójukat úgy tudták kiszabadítani a tűzoltók, hogy feszítővágóval levágták a jármű összegyűrődött ajtaját.

Van, hogy nem elég egy eszköz, annyira összepréselődik az autó, hogy szinte megközelíthetetlen a sérült. Az augusztus 15-i Hajdúszoboszló és Kaba között történt balesetben például az egyik autó annyira összeroncsolódott, hogy a két utasát a tűzoltók több feszítővágó berendezés együttes használatával tudták csak kiszabadítani. Az autó vezetőjére a kormány rápréselődött, ezért kormányhúzatással avatkoztak be először a tűzoltók, ezután már könnyebben vett levegőt a sofőr. Át kellett vágniuk a B oszlopot és az ajtókat kifeszíteni, mivel az autó műszerfala rápréselődött a sérültre. A hátsó ülések felől fértek hozzá a vezetőüléshez, majd annak feszítésével tudták a vezetőt kiemelni.

Abban az augusztus 24-i balesetben sem volt könnyű dolguk, amikor egy autó fának csapódott Debrecen közelében, a Hajdúszovát felé vezető úton. Az autó teljesen rácsavarodott a fára, így a sofőr kiszabadítása előtt stabilizálni kellett a roncsot. Két támasztékkal kellett rögzíteni az autó elejét és hátulját, ez­után tudták csak az ajtókat kifeszíteni roncsvágóval, majd a sofőrt ezek után tudták a tűzoltók kiemelni.

Azt is elmondták, kisebb számban fordul elő, hogy kisbusz, teherautó vagy kamion részese a balesetnek, esetleg mezőgazdasági jármű. Március végén például egy traktor és egy teherautó ütközött össze Nagyhegyes külterületén, a teherautó sofőrje az összeroncsolódott kamionfülkébe beszorult, az ő kiszabadítása volt ennél az esetnél a legnehezebb feladat. Nehezítő körülmény volt, hogy a traktor pótkocsija gyakorlatilag ráborult a kamion fülkéjére. A tűzoltók először vontatással leemelték a mezőgazdasági vontatót a kamion fülkéjéről, hogy hozzáférhessenek a sérült sofőrhöz, majd ezt követően sikerült őt kiszabadítani.

A katasztrófavédelmi igazgatóság munkatársai kiemelték, hogy az ilyen mentések rendkívül összehangolt csapatmunkát igényelnek nemcsak a tűzoltók, hanem a mentőszolgálat és rendőrség munkatársai részéről is.

Minél több információ

Bekövetkezett káresemények felszámolása minden esetben segítségkéréssel indul, a segélykérések a miskolci vagy a szombathelyi Hívásfogadó Központba érkeznek, innen irányítják tovább az illetékes szerveknek, amennyiben az esemény jellege indokolja. Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság fő- és műveletirányítási ügyeletére beérkezett adatlapot a műveletirányító átveszi, és a riasztás végrehajtásával párhuzamosan minden lényeges, szakmailag fontos információt megpróbál megtudni a bejelentőtől. Ezek az információk azért fontosak, mert ennek alapján határozzák meg, hogy az adott balesethez milyen tűzoltóegységekre lesz szükség.

Kiss Dóra

Mi történik kiérkezéskor?

A műszaki mentés során a tűzoltók átvizsgálják a járművet. Ilyenkor több dolgot is megnéznek. Egyrészt „áramtalanítanak.” Minden járműben van elektronikai rendszer, melyet akkumulátor működtet, illetve elektromos autóknál az üzemelést biztosítja. Amikor egy balesetben egy jármű megsérül, akkor a legfontosabb, hogy ne legyen benne feszültség, hiszen az tűzhöz is vezethet. A sérült vezetékek ráadásul sérüléseket is okozhatnak, ezért fontos, hogy a járművet a tűzoltók áramtalanítsák. Ilyenkor eltávolítják a jármű akkumulátorcsatlakozóit, vagy leválasztják a vezetékeket.

Másrészt megvizsgálják, hogy esetleg folyik-e üzemanyag vagy a motorolaj, hiszen abból könnyen tűz keletkezhet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában