Fotókkal és videókkal

2021.02.26. 17:56

Egy hajdúböszörményi pár lakóautós kalandjai a járványjárta Európában

Kevesebb mint egy év alatt három külföldi országban időztek a koronavírus-járvány kellős közepén.

Fotó: úTRAVELók

Kitti és Zoli korábban többször is szerepeltek portálunk hasábjain. A hajdúböszörményi pár három évvel ezelőtt szabadságvágytól vezérelve felkerekedett, hogy lakóautóval bejárja az öreg kontinenst. Elsőként még a világjárvány előtt, 2019 nyarán értük utol őket Spanyolországban. Legutóbbi beszélgetésünk alkalmával, 2020 áprilisában ismét ebből az országból jelentkeztek be, ám ekkor már lakóautós karanténba kényszerültek az érvényben lévő járványügyi intézkedések miatt. A fiatalok két hónapig egy helyen rostokoltak és rabjaivá váltak a mindössze tizenegy négyzetméteres életteret kínáló járműnek. Ám ahogy mondani szokás, sok víz lefolyt azóta a Dunán – vagy inkább a Szajnán, hiszen Kittiék közben Franciaországban, majd később Olaszországban is megfordultak.

Finoman szólva is eseménydús

– A karantén feloldása után tavaly nyáron állást kaptunk Spanyolországban. Azóta megszűnt a munka, és érdekes fordulatokat hozott számunkra az élet, leginkább a járvány eredményeként. Elindultunk felfedezni Franciaország nyugati és északi részét, majd novemberben „elmenekültünk” Olaszországba a francia járványügyi intézkedések és lezárások elől. Innen aztán Franciaországon keresztül két nap alatt visszajutottunk Spanyolországba, ahol jelenleg tartózkodunk – avattak be röviden kalandos kitérőik történetébe, mielőtt elmerültünk volna a részletekben.

Spanyolország már ismerős terep | Fotó: úTRAVELók

Újabb pipa a bakancslistán

Mint megtudtam, az első járványhullám lecsengése után egy spanyol horgászkempingben dolgoztak az Ebro folyónál. Egy hónap elteltével azonban Európa-szerte újabb korlátozásokat vezettek be, így kéthetes kényszerleállás következett. A kempinget főként külföldi turisták látogatták, akik szabadon beutazhattak, mégis sorra mondták le foglalásaikat, mivel nem akarták vállalni a körülményes nyaralást, a hazaérkezéssel járó kötelező karantént, vagy az önköltséges tesztek elvégzését. – Az állásunk emiatt bizonytalanná vált, de úgy döntöttünk, kihasználjuk a hirtelen jött szabadságot és elindultunk vakációzni a spanyol-francia határ közelébe. Ezután kaptuk a hírt, hogy az alacsony forgalom miatt a továbbiakban nem tudnak nekünk munkát biztosítani, így már nem tértünk vissza a munkahelyünkre. Ekkor döntöttük el, hogy inkább folytatjuk a kirándulást, és egy rég áhított úti cél, Észak-Franciaország felé vettük az irányt – mesélték.

Normandiában egy régi vágy teljesült, második világháborús helyszíneket látogattak meg | Fotó: úTRAVELók

– Nem volt ismeretlen számunkra a francia kultúra, mert korábban eltöltöttünk néhány hónapot a déli területeken, de ezúttal teljesen másik arcát mutatta az ország. Bretagne és Normandia régióiban csodálatos időutazást éltünk át. Az utóbbi térség és a II. világháborús helyszínek körbejárása régóta szerepel a bakancslistánkon, ezt a vágyunkat részben sikerült megvalósítani. Különös, de a pandémiának köszönhetjük, hogy kipipálhattuk, a látogatásunkban ugyanis közrejátszott, hogy a határtól nem messze vállaltunk munkát – részletezték a szerencsés véletlent.

Eközben a környékbeli országokban már sehol sem voltak érvényben az első hullám alkalmával hozott szigorú intézkedések, leszámítva, hogy bizonyos helyeken (Spanyolországban az utcán is, Franciaországban csak a zárt terekben) kötelező volt a maszkhasználat. Szabadon utazhattak, és a határátlépések sem okoztak problémát számukra. – Érkezés előtt tájékozódtunk az aktuális ország hatályban lévő rendelkezéseiről és a belépés feltételeiről. Készen álltunk arra, hogy tesztelni fognak minket, vagy karanténba kell vonulnunk, de ezek végül elmaradtak. Fennakadás nélkül átengedtek bennünket, még azt sem kérdezték meg, hogy hova megyünk – avattak be. A járvány kezdete óta egyébként egyszer sem estek át koronavírus-tesztelésen, és tudomásuk szerint mindeddig elkerülte őket a fertőzés, tüneteket legalábbis nem tapasztaltak.

Tessék-lássék szigor

Egyelőre keveset tudnak arról, hogy mit hoz a jövő a nemzetközi utazások és a járványhelyzet összefüggésében. – Eddig nem volt szó oltási kötelezettségről. Időnként hallunk információfoszlányokat valamiféle uniós szintű oltási útlevél bevezetéséről, de a részletek homályosak.

Az első hullám idején átélt szigorú karantén már csak emlék, ám korlátozásokkal az utóbbi bő fél évben is többször szembesültek. – A francia kiruccanás után Olaszországban töltöttünk egy hónapot. Ez idő alatt a hatályos rendelkezések szerint nem lehetett elhagyni a városhatárt, és az emberek csak létfontosságú tevékenységek, illetve sportolás céljából léphettek ki otthonaikból. Ennek megfelelően a parkolóban maradtunk, a lakóautót pedig csak kutyasétáltatás és testmozgás kedvéért hagytuk hátra. Egyébként kellemes környezetben teltek a napjaink, tengerre néző panorámával, körülbelül 30 másik lakóautó társaságában. Kiülhettünk a járművek mellé, lehetett akár sütögetni is. Amikor ismét kinyíltak a határok, úgy döntöttünk, hogy elég volt a hűvös észak-itáliai időjárásból, ezért délebbre vettük az irányt. Kinéztünk egy ismerős lakóautó-parkolót Katalóniában, Playa de Aro városában. Habár Spanyolországban ekkoriban merev szabályok voltak érvényben, meglepetésünkre minket – továbbá más lakóautósokat, akikkel beszéltünk – ismét elkerültek a szigorú ellenőrzések, és gond nélkül be tudtunk lépni. Hozzá kell tenni, a külföldi lakóautósokkal nem nagyon tudnak mit kezdeni. Mivel nincs lakcímük az országban, nem tudják őket számon kérni. Azt természetesen megtehetik, hogy visszafordítják őket a határon, de ilyet egyszer sem tapasztaltunk.

A spanyoloknál beharangozott komoly szigor ellenére a következő állomásukként szolgáló parkoló forgalmasabbnak látszott, mint amit hátrahagytak az olasz tengerparton. – Jöttek-mentek a mindenféle nemzetiségű lakóautósok, pedig a jogszabály szerint nem lehetett volna. A hatóságok naponta többször elhaladtak a parkoló mellett, de soha nem szólítottak meg senkit. Úgy tűnt, a lakóautósok szabadon mozoghatnak, de ezt látva is megültünk a fenekünkön több mint egy hónapig. Utazgatás helyett inkább haladtunk a videók gyártásával, élveztük a gyönyörű tengerpartot és a mellettünk lévő madárrezervátumot – elevenítették fel irigylésre méltó emlékeiket. A közelben volt élelmiszerbolt, mosoda, ruházati üzletek és sétálóutca. A hely kényelmének hetekig örültek, egy ponton azonban ismét rájuk tört a kalandvágy, ami már évek óta hajtja őket.

Lakóautós karácsony

– Mióta útra keltünk, 2020 volt az első év, amikor sajnos egyáltalán nem tudtunk hazalátogatni. Terveztük ugyan, de a járvány miatt nem lett volna célszerű, hiszen Magyarországon szigorúbb intézkedések voltak érvényben – kaptam a választ, amikor arról érdeklődtem, mikor fordultak meg utoljára magyar földön. – Az utóbbi három karácsonyunkat a lakóautóban ünnepeltük, tavaly egy katalóniai városban töltöttük a tengerparton, a francia határ közelében – fűzték hozzá Kittiék.

Kapós videók

Amikor épp nincsenek úton és nem „turistáskodnak” vagy dolgoznak, szorgalmasan szerkesztik az élménybeszámolókat. Kalandjaikat ugyanis rendszeresen megosztják követőikkel a YouTube-csatornájukon, ahol a nagyérdemű számtalan videón keresztül követheti a hajdúböszörményi lakóautós pár, azaz az úTRAVELók utazásait. Az érdeklődők a színes útifilmek mellett a lakóautózás rejtelmeibe is betekintést nyerhetnek, de találnak technikai- és háttérvideókat is.

– Nagy örömünkre szolgál, hogy rendszeresen érkeznek hozzánk üzenetek és kommentek olyanoktól, akik a videóink láttán kedvet kaptak ehhez az utazási formához. Vannak, akik már vásároltak ilyen járművet, más belefogott egy saját autó építésébe. Olyan is akadt, aki óvatosabban közelítette meg a dolgot, és kezdésként bérbe vett egy kis „guruló garzont”, hogy a családjával kipróbálják hazai terepen.

S hogy mit javasolnak azoknak, akik maguk is belekóstolnának a lakóautós vakációzásba? – Csak annyit mondunk, hogy a lehető legjobb döntést hozzák, hiszen mindenféle kötöttség és kockázat nélkül utazhatnak, ahová csak szeretnének. Nem kell szállást foglalniuk és aggódniuk, hogy vajon visszamondják-e a repülőjegyeiket. Semmihez sem hasonlítható élményt kapnak mindent kielégítő komfort mellett, emellett olyan helyekre juthatnak el, ahová befizetett utazás során talán sohasem. Kicsit lassabban érnek A-ból B-be, de ha belegondolunk, abban az időben, amikor a repülő még luxusnak számított, az igazán hosszadalmas utazások sem tartották vissza az embereket. Gondolkodás nélkül indultak útnak távoli tájakra normál személyautóval, miközben gyakran az ülésen aludtak. Amint csitul a járványhelyzet, a mai utazónak sem kell tétováznia.