2019.08.12. 19:04
Honecker bosszúja parkolt le a belvárosban
Trabi-mustra teniszlabdás vonóhoroggal és billenőkapcsolós műszerfallal.
Fotó: Fábián György
Egy DDR-felirat, egy vörös csillag vagy a szocializmus kora nem keveseknek mond sokat, sokaknak pedig igen keveset. Akárcsak az egykori Kelet-Németország és a híres-hírhedt autómárka, a Trabant.
A többnyire jellegzetes szürke színűre festett járgányt eredetileg kétütemű motor hajtotta, de a pályafutása rövid életű, utolsó korszakában már négyütemű VW-motorral szerelték. Egy ilyen Trabant 1.1-es modell parkolt le a minap a debreceni Dósa nádor téren, ahol alaposabban is szemügyre vettük a kis retró kocsit.
Persze rögtön a végsebességével kezdtük – mely a tarka billenőkapcsolókkal felturbózott műszerfal szerint 160 km/óra. A takaros piros rácsos csomagtartóval ellátott autó dekorálásával nem fukarkodott a tulajdonosa, így a szélvédőn és a kasznin is több múltidéző matricát kaphattunk lencsevégre. A DDR mellett a Jawa, az IFA és a vörös csillag is kedvelt motívuma a járműdoboznak.
A piros szín a kerékcsavarokon is feltűnik (harmonikusan váltakozva a feketékkel), ugyanakkor figyelemreméltó a vonóhorog kettévágott teniszlabda-kupakja, valamint a rockeresen rozsdás lánca.
A kiskocsit nem mellesleg az egykori Német Demokratikus Köztársaság (rövidítve DDR) gyártotta, melynek a vezetője Erich Honecker volt, a jármű karosszériája pedig egy nehezen meghatározható anyagból készült. Ezek miatt is titulálták ezt az autót „Honecker bosszújának”. De azok is jól emlékeznek, akik szerint „Papírjaguárnak” vagy szimplán „szappantartónak” nevezték a Trabikat…
VA